Alles is Liefde – DVD-Recensie

Alles is Liefde is een romantische komedie over de liefdesperikelen van zes koppels die er achter komen dat liefde overal is. Maar liefde is net als Sinterklaas, je moet er wel in geloven, anders wordt het niks. Klaasje (Wendy van Dijk) is gescheiden van Dennis (Peter Paul Muller), die haar heeft bedrogen met de schooljuf (Chantal Janzen) van hun zoontje. Dennis wil haar terug, maar zijn kansen lijken verkeken als zij een jonge minnaar (Valerio Zeno) in huis haalt. Klaasjes beste vriendin Simone (Anneke Blok) is de spil van haar gezin. Haar man Ted (Thomas Acda) voelt zich vaak overbodig. Dat hij is ontslagen, durft hij haar niet te vertellen. Badmeester Victor (Paul de Leeuw) verheugt zich op het huwelijk met zijn grote liefde Kees. Maar Kees (Daan Schuurmans) twijfelt en slaat zijn angsten van zich af tijdens weekendjes ‘larpen’ (Live Action Role Play). Victors zus Kiki (Carice van Houten), verkoopster bij de Bijenkorf, droomt van een prins op het witte paard. Ze weet niet dat een echte prins, Valentijn (Jeroen Spitzenberger), van haar droomt. Met de komst van een mysterieuze Sinterklaas (Michiel Romeyn) bereiken de liefdesperikelen een hoogtepunt, maar komt ook de liefde dichterbij.

Het caleidoscopisch portret lijkt enigszins onoverzichtelijk te beginnen, maar de structuur en de relaties tussen de diverse personages wordt gaandeweg duidelijk als de eerste aanzetjes van de verschillende verhaallijnen zijn uitgezet. Zoals het zich een romantische komedie wel mag betamen, zijn de diverse verhaallijnen niet te ingewikkeld of zonder clichés, maar weten  juist door het effectieve gebruik ervan het publiek te binden. Het enigszins voorspelbare en gekunstelde karakter wordt nergens vervelend door de fantastische vorm waarin de film gegoten is. Voornaamste factor daarin is het ijzersterke spel van de sterrencast, de bekende namen leveren één voor één sterk innemende personages af.

De enige misser is Valerio Zeno, wiens rol maar niet overtuigend uit de verf wil komen. De TMF-presentator heeft er zichtbaar moeite mee om zijn dialogen maar niet te houterig te brengen. En daar waar het verloop van de verhaallijnen wat voorspelbaar is, heeft schrijfster Van Kooten de protagonisten wel prachtig materiaal toebedeeld; de innemende dialogen en sterke grappen weten het publiek met groot gemak in verroering te brengen. Bijna net zo belangrijk is de technische uitvoering van de film, ook op audiovisueel gebied weet men namelijk een bijzonder fijne ambiance te creëren. Met behulp van een sfeervol en warm production design, plaatjes van besneeuwde grachten en daken, prachtig camerawerk en een aanstekelijke soundtrack weten de makers een uitzonderlijk sterk feel-good gevoel over te brengen.

Deze DVD-uitgave van Alles is Liefde heeft een fraaie transfer meegekregen. De anamorfe cinemascoopbeelden ogen erg mooi met een bijzonder sfeervol, warm kleurenpallet. De transfer is scherp, gedetailleerd, het contrast is uitstekend – ook in donkere scènes – en vanzelfsprekend is de print vrij van beschadigingen. Enige kanttekening die geplaatst kan worden is de aanwezigheid van grain, hoewel in zeer geringe hoeveelheden. Het schijfje biedt de kijker verder de mogelijkheid om de film te voorzien van Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden of men kan gedurende de film Engelse ondertitels inschakelen. Weinig op aan te merken, bijzonder solide transfer.

Op dit schijfje vinden we de film terug met een Dolby Digital 5.1-track. Grootse geluidseffecten hoeft men bij deze dialooggerichte  film vanzelfsprekend niet te verwachten, maar de conversaties en sfeervolle soundtrack worden door de surroundtrack uitstekend ondersteund. De muzikale begeleiding, zowel de score als de ruime selectie aan bestaande nummers, kent een mooie ruimtelijke spreiding met veel dynamiek en detail, en het gesproken woord klinkt helder en prima verstaanbaar. Zoals het zich betaamt zijn beschadigingen niet op te merken.

Bij het opstarten van de DVD krijgen we drie promotionele trailers voorgeschoteld die we gelukkig makkelijk kunnen overslaan, jammer dat ook A-film vervalt in dit vervelende marketingtrucje. We vinden deze drie filmpjes nogmaals maar nu samen met de bioscooptrailer van Alles is Liefde terug onder het submenu Trailers. Als we vervolgens naar het Extra’s menuscherm navigeren, kunnen we als eerste de teaser van de film bekijken. Vervolgens treffen we de meest uitgebreide extra aan, de Making Of die ons in  ongeveer een half uur een kijkje biedt achter de schermen en waarin diverse betrokkenen aan het woord komen, aardig maar helaas niet al te diepgravend of interessant.

De leukste toevoeging aan het schijfje is toch wel de reeks fragmenten van Alles is Liefde bij de Jakhalzen, waarin de presentatoren van het De Wereld Draait Door-onderdeel op leuke wijze in zo’n 9 minuten de set van de film verkennen. Ook de zeven minuten durende Blooper-montage weet een glimlach op het gezicht van de kijker te krijgen. Dit is helaas niet het geval met de Sinterklaas-improvisaties (4 minuten) waarbij duidelijk blijkt dat de leukste fragmenten van Romeyn toch echt in de film zelf zitten. Ook het overige ongebruikte  materiaal, Verwijderde Scènes (+/- 5 min), De Grote Sinterklaas Show (+/- 4 min) en De Andere TV-shows (+/- 5 min), is wel aardig om eens te zien maar biedt helaas weinig meer.

De vier minuten durenden featurette De Componisten biedt beelden van de soundtrack- opnames, maar helaas ontbreekt hier enige vorm van commentaar bij de beelden. De extrasectie wordt afgesloten met een Bios-bon promo, waarin beelden uit de teaser en trailer zijn verwerkt. Al met al een behoorlijke hoeveelheid aan extra’s, maar helaas is de inhoudelijke kwaliteit ervan nogal teleurstellend.

ca. 112 minuten
A-film
7 februari 2008