Bollywood Hero – DVD-Recensie

Bollywood Hero gaat over het verblijf van de jonge Nederlandse acteur Nick (Egbert-Jan Weeber) in de Indiase hoofdstad Mumbai. Door de lens van de 8mm camera van zijn vader kijkt hij naar de stad waar hij verblijft voor een kleine rol in een Bollywood-film. Tijdens het draaien ontstaat er een hechte vriendschap met zijn tegenspeelster, de Bollywood-ster Sita Singh. Nick helpt haar haar eigen keuzes te maken en niet in een gedwongen huwelijk te stappen. Als Nick ooggetuige is van een fataal verkeersongeluk, besluit hij om niet langer passief ooggetuige te zijn van de ellende om zich heen. Dit blijft niet zonder grote gevolgen voor hemzelf.

Inhoudelijk stelt Bollywood Hero van regisseur en scenarist Diederik van Rooijen ronduit teleur. Het subtiel tackelen van een groots onderwerp als deze is een bijna onmogelijke taak, en Van Rooijen heeft zichzelf met zijn ambitieuze benadering behoorlijk in de vingers gesneden. De plot voelt aan als een groot en onnatuurlijk construct dat enkel ten dienst staat van de moraliserende boodschap, waardoor de beoogde betrokkenheid nergens momentum krijgt en de makers de kijker gewoonweg verliezen. De diverse kunstgrepen die werden gemaakt in een poging de aandacht vast te houden, zowel technisch met de 8mm truc als enkele dramatische plotelementen, werken contraproductief en complementeren deze gevoelloze kapstok ten dienste van de moraal.

Technisch is de film echter uitstekend verzorgd, het camerawerk van Lennert Hillege is schitterend en de locaties geven de produktie enorm veel production value. Enkel de muziek van Bart Westerlaken slaat zo nu en dan de plank mis, in zijn pogingen om een typisch Oosterse sound neer te zetten zit de muzikant er vaak net naast. Een vergeven kans, waarbij de vraag rest wat voor een film het was geworden als beoogd regisseur Eddy Terstall, die een delicater gevoel voor grootste thema’s lijkt te hebben, deze prent had gemaakt.

We vinden de film anamorf in het oorspronkelijke cinemascope formaat (1:2,35) op deze DVD. De transfer is prima en presenteert de uitstekende fotografie van Lennert Hillege op bevredigende wijze. De beelden ogen enorm sfeervol mede dankzij een uitstekend kleurenpalet en het warme kleurcontrast. Op enkele technische trucjes na, zoals het gebruik van 8mm materiaal, is de transfer bovendien scherp, en gedetailleerd. De film wordt op de momenten dat men Hindi of Engels spreek automatisch voorzien van Nederlandse ondertitels, bovendien beschikt het schijfje ook over Engelse ondertiteling en onderschrift voor doven en slechthorenden.

Bollywood Hero staat in Dolby Digital 5.1 track  op deze DVD, welke prima klinkt. Het sfeervolle geluidsbeeld klinkt warm en vol, net zoals de muzikale begeleiding. Zoals het zich betaamt komen de dialogen goed verstaanbaar uit de speakers en is de geluidsband vrij ven beschadigingen of storingen.

Buiten de oorspronkelijke bioscooptrailer van Bollywood Hero, welke we meteen in het hoofdmenu aantreffen, bevat deze release verder geen extra’s.

77 minuten
10 september 2009