De Johnsons – DVD-Recensie

Victoria Lucas, freelance fotografe, krijgt een opdracht om natuuropnames te maken in De Biesbosch. Victoria’s veertienjarige dochter Emalee wordt iedere nacht geplaagd door nachtmerries waarin zeven jongetjes muren met bloed besmeuren. Daarbijmaken zij telkens hetzelfde symbol. Volgens haar therapeute maakt Emalee zich gewoon zorgen over het uitblijven van haar eerste ongesteldheid. Toch laat Victoria haar dochter nu liever niet alleen en Emalee gaat met haar mee. Echter, in een afgelegen kliniek in De Biesbosch bevinden zich in totale afzondering zeven jongens, produkten van de eerste experimentele reageerbuisbevruchtingen. Zeven levensgevaarlijke psychopaten, die slechts vreemde symbolen tekenen. Deze symbolen blijken afkomstig uit een onheilspellende Zuid-Amerikaanse mythe. Dan blijken Emalee’s dromen meer waarheid te bevatten dan iemand kon vermoeden.

Ter gelegenheid van de release van De Strom, heeft Universal Pictures de Nederlandse films uit haar catalogus opnieuw uitgegeven onder het label ‘Ik hou van Holland’, zie ook onze eerdere berichtgeving hier. Bij aanschaf van deze titel bleek echter dat deze heruitgave enkel de toevoeging van een lelijke sticker omvat. Deze uitgave is voor de rest geheel gelijk aan de release uit de Hollandsch Glorie serie uit 2004, inkluis de inlay die nog steeds vermelding maakt van deze reeks.

De Johnsons is een van de weinige pogingen in het nederhorror genre en naast De Lift ook de meest geslaagde. Het verhaal dat Leon de Winter schreef op basis van Rocco Simonelli’s eerdere script, houdt ergens het midden tussen een pulpfilm en serieus drama met scheuten humor. Rudolf van den Berg heeft met hulp van de uitstekende cast het onevenwichtige geheel weten samen te smeden tot een vermakelijke prent met een hoog tempo en genoeg spanning. Technisch, de fotografie van Bierkens en muziek van Seymour, steekt het geheel uitstekend in elkaar, helaas worden zo nu en dan de tekortkomingen van het scenario maar al te duidelijk. De liefhebber van het genre, dat uniek is binnen Nederland, stapt hier echter overheen en haalt voldoende plezier uit deze vlotte productie.

De Johnsons is met een 16:9 anamorfische transfer op deze DVD gezet, waarbij het oorspronkelijke beeldformaat wordt gerespecteerd. Ondanks dat de budgettaire beperkingen zo nu en dan duidelijk zijn, is het camerawerk van Theo Bierkens verdienstelijk en sfeervol; het komt prima tot haar recht op deze DVD. Kwa sfeer, het getoonde kleurenpallet en contrast niveau, zit het wel goed maar de technische details stellen teleur. De transfer is niet al te scherp, het beeld kent behoorlijk wat beschadigingen en er is behoorlijk wat grain aanwezig. Op de momenten dat er Engels wordt gesproken, aan het begin van de film, verschijnen Nederlandse ondertitels in beeld.

De kijker kan in het ‘setup-menu’ kiezen tussen een 2.0 stereo en een Dolby Digital 5.1 track. Beiden klinken prima en presenteren dialogen, geluidseffecten en de sfeervolle score van Patrick Seymour op een uitstekende manier. Het geluidsbeeld van beide tracks klinkt vol en is vrij van beschadigingen. Vanzelfsprekend kent de 5.1-track een ruimtelijkere spreiding en worden alle speakers benut.

Helaas zijn er geen extra’s op deze DVD te vinden.

98 minuten
Universal Pictures