Recensie: Sint

Met Sint komt Maas weer akelig dicht in de buurt van het niveau van zijn eerste films.

Fris
Over smaak valt natuurlijk altijd te twisten, maar niemand kan ontkennen dat Sint met enorm veel vakmanschap gemaakt is. In tegenstelling tot Moordwijven – een film die qua toon en tempo toch net iets te veel tegen de jaren ’90 sfeer van de laatste Flodder-film en de gelijknamige tv-serie aanhinkte – is Sint bovendien een bijzonder modern aanvoelende film. Dat komt mede door de frisse cast; Weeber, Lenssen en Tanihatu doen het goed en Bert Luppes heeft niet alleen een goeie kop voor een film als deze, maar is ook een uitstekend acteur. Stapel is een leuke gimmick, maar heeft slechts een paar minuten screentime.

Sint vertelt het verhaal van St. Niklas, een in ongenade gevallen bisschop. Hij trekt in de middeleeuwen samen met zijn roversbende plunderend en brandschattend over het platteland. Als dorpelingen het recht in eigen hand nemen en de bloeddorstige Sint en zijn trawanten vermoorden, zweert Niklas wraak. Iedere keer bij volle maan op 5 december herrijzen Niklas en zijn bende uit de dood om zich te wreken. Deze sinterklaasavond is het volle maan. Scholier Frank gaat samen met agent Goert de strijd aan met de moordlustige Sint.

Volwassen
Dick Maas is een stuk volwassener geworden als maker, zo net voor zijn zestigste levensjaar. Natuurlijk wordt zijn werk nog steeds deels gekenmerkt door platte humor, maar in Sint is de toon van de grappen toch net wat geraffineerder en scherper dan in zijn laatste films. Waar bij de vorige twee films van de regisseur de montage nogal te wensen overliet (zowel uit Down als Moordwijven had met gemak een kwartier geknipt kunnen worden), is de schnitt van Bert Rijkelijkhuizen dit keer op het scherpst van de snede. Het eindresultaat is strak gesneden en uitstekend gedecoupeerd.

Waar deze recensent vooraf nogal voor vreesde was de muziek van Maas’ eigen hand. Met uitzondering van Down wil Maas steevast zelf de muzikale omlijsting verzorgen. Daar rammelde tijdens zijn laatste films behoorlijk veel aan – de sound klonk telkens behoorlijk gedateerd. Dit keer is de score echter een aangename verrassing; het past allemaal uitstekend bij de film, voelt groots aan en klinkt gelukkig totaal niet gedateerd of gepriegeld. Iets wat in het verleden nog wel eens het geval was.

Attractie
Voor de liefhebbers van het genre is het bovendien genieten, want Sint zit vol met spannende scènes, schrikmomenten en de makers creëerden een fantastische atmosfeer. Maas heeft veel bloed en gore in de film gestopt, naast enkele leuke verwijzingen naar andere genrefilms en eigen werk, en wisselt dit uitstekend af met zijn welbekende gevoel voor humor. Overigens mag de uitstekende fotografie van Guido van Gennep (Oorlogswinter, Cloaca) niet ongenoemd blijven. Van Gennep zet werkelijk in ieder shot een geweldige sfeer neer. De visual effects zien er over het algemeen prima uit, en de nu al legendarische dakenachtervolging is bijzonder spectaculair en erg vaardig gemaakt.

Enige punt van kritiek is dat er scenariotechnisch meer met het materiaal gedaan had kunnen worden; het voelde net alsof een derde akte geheel ontbrak.  Maas had in het laatste deel van de film de spanningsboog wat langer kunnen rekken en zodoende de spanning hoger laten oplopen.

Sint (2010)
Dick Maas
Scenario: Dick Maas
Producent: Tom de Mol & Dick Maas
Camera: Guido van Gennep
Montage: Bert Rijkelijkhuizen
Muziek: Dick Maas
Cast: Bert Luppes, Egbert-Jan Weeber, Caro Lenssen, Huub Stapel e.a.
Te zien vanaf: 11 november 2010.

12 gedachten over “Recensie: Sint

1. Vorige week gezien tijdens de Horrornacht van Jan Doense en ik heb genoten! In ieder geval de beste film van Maas sinds de jaren tachtig (Flodder en Amsterdamned zijn ook bijzonder vaardig gemaakt). Ga er zeker nog een keer heen.

2. Hmm de film is inderdaad spannend. Leuke actie en achtervolgingsscènes. Eindelijk een soort van zombie film van Nederlandse makelij. Echter, het script is zo doorzichtig als een glas water en de dialogen (vooral in het begin) komen heel geforceerd over. Als het een Hollywood productie was zou ik 1 tel naar de poster kijken, mijn schouders ophalen en doorlopen.

Overigens, hoogtepunt van de filmavond voor vrijwel de gehele zaal was de trailer van New Kids turbo.

3. Ik heb al kaartjes gereserveerd voor morgen. Kan niet wachten … ‘Heerlijk avondje is gekomen’.

4. Het lijkt me echt een super-spannende film!
    Eindelijk een goeie Nederlandse horror. Ik ga a.s. Vrijdag met een paar vriendinnen heen, heeft iemand nog een kleine omschrijving/samenvatting van de film?
    Ik laat het weten hoe ik hem vond!

5. Hi Melissa!
    Ik had de samenvatting toevallig laatst opgezocht en nog in m’n computer staan. Misschien dat andere mensen hier ook nog wat aan hebben?

St. Niklas (Huub Stapel) is een in ongenade gevallen bisschop die in de middeleeuwen samen met zijn roversbende plunderend rondtrekt over het platteland. Maar als de dorpelingen het recht in eigen hand nemen en de bloeddorstige Sint en zijn rovers vermoorden, zweert Niklas wraak. Iedere keer bij volle maan op 5 december herrijzen Sint Niklas en zijn bende uit de dood om zich te wreken.

Deze sinterklaasavond is het volle maan. Frank (Egbert-Jan Weeber) weet ternauwernood aan Niklas en zijn bende te ontkomen, maar bij de politie gelooft zijn verhaal echter niet en ziet hem als verdachte. Frank bindt hierop de strijd aan met Niklas, geholpen door rechercheur Goert (Bert Luppes). Er volgt een bloedstollende nachtelijke strijd dwars door Amsterdam. 5 december zal nooit meer hetzelfde zijn…

Groetjes, Sabine.

6. Beste mensen allemaal,

Ik heb deze film afgelopen maandag gezien en vol verwachting klopte mijn hart. Helaas moet ik iedereen waarschuwen om voor het geld toch een andere bestemming te zoeken zo rond Sinterklaas. Een slap aftreksel van het aftreksel van Amsterdamned. Zo goed als Amsterdamned was in die tijd zo slecht is de film Sint!! nu. Slaapverwekkend, slecht acteurwerk (dat Huub Stapel zich hiervoor wilde lenen), en verschrikkelijk flauwe grappen. De mooiste 5 minuten is inderdaad de achtervolging met Sint over de daken, maar dat is natuurlijk een kopie van de achtervolging in de grachten in de film Amsterdamned. Voor de rest flauwe grappen als een uitspraak naar de burgemeester zoals ongeveer: “brengt deze situatie onze relatie met Spanje in gevaar”, een uitspraak die nergens op slaat. En volgens mij ook echte beginnersfouten voor een regisseur om bijvoorbeeld een gedeelte van de daken met (kunst)sneeuw te bedekken en andere niet. Aan het eind wordt er nog een beetje spanning gekweekt omdat de min of meer hoofdrolspeler in het ziekenhuisbed ligt en van een soort boevenachtige politie-agent (oooh wat slecht en gemaakt gespeeld) een afkoopsom (zwijggeld) krijgt en dat daarna direct zonder reden in een droom (scene) terecht komt waar een van de boeven van Sint hem probeert te wurgen blijkt dat dat de handen van zijn vriendin te zijn. Ook wat sex betreft een van de mindere van Maas, helemaal aan het eind mag het cadeautje (de vriendin) alsnog uitgepakt worden. Op zich een goede koppeling met het onderwerp van de film, maar daar had halverwege de film een beter moment voor gekozen kunnen worden die dan ook wat breder uitgemeten kon worden.

Als je dit hebt gelezen dan ken je de film ook, dus hoef je al niet meer te gaan. Als je toch gaat, je bent gewaarschuwd ……. een slechte investering.

7. Waarom investeert iemand als Dick Maas zijn centen naar het voortbestaan van Nederlandse Cinema in eigen, waardeloze, ondoordachte, nietsvernieuwende, wegkijkers die niets meer uitdragen dan de boodschap in de poster er van. Nederlandse student, talenten en film of zeg gerust audiovisuele kunstliefhebbers worden verwaarloosd in het teken van de zelfzuchtige naamsbekendheid van een enkele pionier die de verkeerde richting is ingeslagen. Ik ken Dick Maas niet, maar hij is zonder meer niet in staat te evenaren aan het inzicht van een genre-eigen aanwezigheidsplichtige zoals velen er zijn die hem als inspiratiebron een weg in wezen, maar klaaSblijkelijk niet zijn doorgedrongen. De aantijging is hard, maar deze film stinkt al vanaf de trailer, hoe bedoel je auteurisme, auteursschap in het verwaarlozen van een kunst dat heet B-FILM, want zelfs daar is meer inzicht voor nodig dan deze fictie. Horror, thriller, detective, drama, avontuur, noir… samengevat: ‘je euroknaller bij McDommels smaakt nog beter’ !