Puppy Patrol: op Avontuur – DVD-Recensie

Sinds afgelopen jaar is het Nederlandse filmlandschap enkele dierenhelden rijker. Naast Snuf de Hond uit de gelijknamige speelfilm en de sprekende giraffe Seraf in De Zeven van Daran: de Strijd om Pareo Rots, mocht de (jonge) jeugd ook de superslimme hond Max uit Puppy Patrol verwelkomen. Het eerste seizoen van deze Nickelodeon-serie werd een groot succes. De tweede reeks, Puppy Patrol: op Avontuur, werd begin dit jaar uitgezonden op televisie en is vanaf heden op dvd verkrijgbaar.

De twaalfjarige Mark (Tom Hortensius) en tienjarige Tessa (Maud van Haasteren) houden zich in navolging van hun ouders intensief bezig met het verzorgen van honden. Niet alleen achtergelaten honden of gestolen puppies, ook verwaarloosde of verdwaalde honden worden door de familie opgespoord en ondergebracht in dierenpension ‘De Hondenpoot’. Mark en Tessa, die door de omgeving zijn omgedoopt tot ‘puppy patrol’, beleven zo, samen met hun superslimme hond Max, allerlei spannende en komische avonturen.

De tweede reeks bestaat uit de volgende vier afleveringen:

1. Hond vermist
Tijger, de hond van boer Grijs, wordt vermist. Mark en Tessa weten zeker dat de broertjes Sjardijn en de bende van de hondenvechters hier achterzitten. Ze gaan op zoek naar bewijs én naar Willie Sjardijn, want hij kan hen helpen!

2. Ben breekt los
De hond van Manon Kerstens, Ben, een grote, wilde bobtail, maakt bepaald geen vrienden in de nieuwbouwwijk. De overbuurvrouw, de chagrijnige mevrouw Peertje, is eigenaresse van de verwende poedel Sasja en kan Ben absoluut niet uitstaan. Maar dan verdwijnt Sasja en krijgt Ben de schuld. Kunnen Mark, Tessa en Manon het hondje vinden voor het te laat is.

3. Bikkels geluk
Rondom het erf van de kinderboerderij lopen ’s nachts stropers rond die het gemunt hebben op de dieren van de kinderboerderij. Mark en Tessa proberen de stropers te pakken, maar lopen hierbij zelf gevaar als Max opeens verdwijnt.

4. Twee terriërs verdwenen
De zeven zwerfhondjes van de ouder dame Iris Verhuell zijn ontvoerd. Sara ontdekt dat de ontvoerder heel dichtbij hen staat. Mark, Tessa, Sara en Max moeten een truc verzinnen waarbij de hondjes vrijkomen en de dader zichzelf verraadt, maar dat valt nog niet mee.

Net als het eerste seizoen, levert ook deze tweede reeks van Puppy Patrol frisse en aangename afleveringen af, waarin vermaak en educatie op een vrijblijvende en gebalanceerde wijze worden gecombineerd. Naast het naturelle en aanstekelijke spel van de jonge hoofdcast, wordt de serie opgefleurd door bijrollen van enkele meer ervaren acteurs, die op komische wijze om weten te gaan met de stereotype karakters die zij spelen. Hierdoor is aan Puppy Patrol slechts zelden te zien dat het een serie voor jonge kinderen betreft. Buiten een paar belerende en minder subtiel geschreven dialoogscènes, blijft de serie namelijk dicht bij de belevingswereld van het kind en neemt het deze wereld serieus, waardoor de serie ook voor de volwassen kijker goed te kijken is. De eigentijdse en vrolijke uitstraling van de serie, die deze volwassen kijker ongetwijfeld (enigszins weemoedig) terug doet denken aan de eigen jeugd, voorziet het geheel bovendien van een gemoedelijke en sympathieke sfeer, waardoor Puppy Patrol meer dan uitstekend vermaak biedt.

Net als het eerste seizoen kenmerkt deze tweede reeks van Puppy Patrol zich door een kleurrijk en vrolijk ogende art-direction. Deze frisse en speelse kleuren komen uitstekend tot hun recht op deze prima uitgevoerde dvd. De kleurweergave is mooi helder en warm en qua scherpte en detail valt er ook niks op het geheel aan te merken. Lovenswaardig is bovendien de toevoeging van een Nederlands ondertitelspoor voor doven en slechthorenden. Daarnaast is er een optioneel Engels ondertitelspoor aanwezig.

Het geluid staat in een goede Dolby Digital 2.0 track op de dvd. De track is vrij van beschadigingen en de dialogen zijn goed verstaanbaar. De muziek komt redelijk warm uit de speakers. Voor een voornamelijk dialooggerichte serie als deze een prima geluidsspoor.

De dvd Puppy Patrol: op Avontuur bevat vier afleveringen van ongeveer 25 minuten per stuk. Deze zijn netjes opgedeeld in drie hoofdstukken. Als extra treffen we ruim 5 minuten aan bloopers aan.

ca. 100 minuten
Sony Pictures Home Entertainment
9 april 2009
2
Bloopers

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze DVD !

4 gedachten over “Puppy Patrol: op Avontuur – DVD-Recensie

1. Hallo! Eigendlich Ik kom niet uit Nederland en schrijf de klas met een vertaler van het internet. Ik weet niet of dit echt vertaalt ist.Ich ben een ´´Puppy Patrol´´ or hier in Duitsland,”Ein Fall für Mark und Tessa (Een zaak voor Mark en Tessa)´´ fan.I denk dat het zou geweldig zijn als deze is de impact op de Duitse en op DVD, zou er . Ik weet dat veel the ”Puppy Patrol´´ ook geweldig. Veel lieve groeten Katharina

2. hallo
    ik ben melisa en ben 12 jaar oud ik heb thuis toevallig ook een dierenpension….
    die de dierenparade heet!!!