web analytics

Radeloos

Reacties zijn gesloten

“Fris en volwassen tienerdrama”

 

Viel er op Afblijven en in mindere mate Timboektoe nogal het een en ander aan te merken wat betreft het moralistische en te kindvriendelijke scenario, met Radeloos zet het duo Peters-Schram, verantwoordelijk voor respectievelijk scenario en regie, direct een grote stap vooruit. De Carry Slee-verfilming groeit naar volwassenheid.

 

 

Stijgende lijn
Sinds de vroege jaren negentig heeft schrijfster Carry Slee snel en effectief een miljoenenpubliek weten te veroveren. Vrijwel elk kind, elke tiener en elke volwassene heeft minstens één van haar boeken gelezen. Geheel als een verrassing kwam het dan ook niet toen naar buiten werd gebracht dat er een deal was gesloten om vijf jeugdboeken van Slee te verfilmen. Na Afblijven (2006) en Timboektoe (2007) is Radeloos alweer de derde film in drie jaar tijd. Ondanks dat alle drie de films gekenmerkt worden door een plot bestaande uit een love-story en tienerproblemen, zijn de producties geen herhaling van zetten; met Radeloos laten de makers zien zichtbaar een stijgende lijn te pakken te hebben.

 

In Radeloos volgen we de perikelen rondom Paco (Marius Gottlieb) en Yara (Marloes van der Wel). Yara heeft al een poosje een oogje op Paco, maar die zit onder de plak bij zijn naïeve en aandachttrekkende vriendin Floor. Als Paco’s vader plots sterft, stort zijn hele leven in. Hij voelt zich schuldig en heeft nergens meer zin in. Voor Floor de uitgelezen mogelijkheid hem te dumpen. Yara gaat ondertussen steeds minder eten omdat ze zich onzeker voelt over zichzelf en haar lichaam en ontwikkelt langzaam anorexia.

 

Ondanks dat de synopsis genoeg aanknopingspunten biedt om van de film een moralistisch jeugddrama te maken, hebben de makers vals sentiment en belerende dialogen weten te vermijden. Radeloos oogt opvallend fris en oprecht en kan in de dramatisch geladen scènes steunen op een uitstekende jonge cast en eerlijke en naturel geschreven dialogen. In vergelijking met het boek is het Peters gelukt de film van een aantal diepere lagen te voorzien, die op treffende wijze meer inzicht geven in en mogelijkheden bieden aan de materie. Aandoenlijk zijn de scènes in het park, waarin Paco kennismaakt met een zwerver – innemend, maar tegelijkertijd komisch gespeeld door Aart Staartjes.

 

 

 

Doeltreffend
Niet geheel onverwacht stevent de film, overigens in een lekker tempo, af op een goede afloop en ontbreken de genrecliché’s – zoals de onvermijdelijke zoen en de ethisch verantwoorde terechtwijzingen – niet, maar Radeloos weet hier volwassen en vrijblijvend mee om te gaan, bezorgt de kijker meer dan eens het zo belangrijke en gekoesterde feel-good gevoel en rondt elke verhaallijn doeltreffend en innemend af. De makers buigen zich momenteel over het boek ‘Lover or Loser’ voor een volgende verfilming, laten we hopen dat die net zo fris en volwassen in elkaar zit als deze.

 

Waardering: *** half 

 

Radeloos (2008)
Regie:
Dave Schram
Scenario: Maria Peters
Producent: Shooting Star
Camera: Erwin Steen
Muziek: Kim Haworth, Ferdinand Bakker
Montage: Ot Louw
Met: Marius Gottlieb, Marloes van der Wel, Robin Martens, Roos Smit, Victor Löw, Renée Soutendijk, Monic Hendrickx, e.v.a.
Taal: Nederlands
Duur van de film: 110 minuten / Kleur
Te zien vanaf: 2 oktober 2008

Reacties zijn gesloten.