De drie beste Dingen in het Leven – DVD-Recensie

Hoewel de relatie tussen de Nederlandse film en het Nederlandse filmpubliek begin jaren negentig het historische dieptepunt van de jaren vijftig dicht naderde, maakte het jonge, ambitieuze productiebedrijf Studio Nieuwe Gronden enkele puike films, die vooral in het buitenland op veel waardering konden rekenen. De drie beste Dingen in het Leven (1992), van debutant Ger Poppelaars, is wellicht nog de fraaiste.

De drie beste Dingen in het Leven volgt de succesvolle violiste Sacha (Loes Wouterson), woonachtig in Parijs, die besluit naar Amsterdam te gaan om haar vriend op te zoeken. In de trein ontmoet ze een wonderlijke Tsjech die haar opzadelt met een doos, waarin een witte eend blijkt te zitten. In Amsterdam aangekomen blijkt haar vriend niet thuis te zijn, waardoor ze ’s nachts dolend door de stad zwerft. Totdat ze Caspar (Victor Löw) en Maarten (Jack Wouterse) ontmoet, die bewust buiten de maatschappij leven. Hun levensvisie maakt grote indruk op Sacha.

Voorzien van een uitstekende cast levert Poppelaars een gevoelige en sfeervolle film af die verhaalt over het leven in al haar kleine en (vaak) mooie facetten. Toevallige ontmoetingen, vrijheid, (on)geluk, (on)macht en liefde passeren in bijna honderd minuten op subtiele wijze de revue. Niks wordt gepland of uitgesproken, maar gewillig ondergaan. Alsof het lot het zo wil en de personages genieten van elk moment dat hen gegeven wordt. De melancholiek die deze thema’s kenmerkt zit, door de keuze het verhaal te vertellen aan de hand van een violiste, voortdurend geraffineerd door de film verweven.

Met Loes Wouterson als de innemende en gelaagde Sacha heeft de regisseur bovendien een sterke troef in handen. In samenspel met Löw en Wouterse wordt in minieme dialogen een breed scala aan emoties en levenservaringen beproefd, die door de jonge acteurs levensecht en dynamisch worden gebracht. In dialoogscènes blijft het spel niet enkel beperkt tot verbale communicatie, maar worden de ware gevoelens van de personages grotendeels getoond door kleine, non-verbale handelingen.

Debuterend regisseur Poppelaars speelt slim met ‘het echte leven’, door binnen dit kader de uitersten op te zoeken. Absurde ontmoetingen en vreemde gewaarwordingen zijn de film dan ook niet vreemd, maar passen wonderwel naadloos in het geheel. Want hoe vreemd de Tsjech waar Sacha al snel contact mee maakt ook is, en hoe vreemd de witte eend die hij haar meegeeft; beide toevalligheden zijn noodzakelijk om de karakters en hun achtergronden bloot te leggen. Bovendien leggen deze kleine nuances de nadruk op datgene waar de film in essentie om draait: het lot, de toevalligheden in het leven en hun (gelukzalige) gevolgen.

De drie beste Dingen in het Leven staat in de originele beeldverhouding letterboxed op de DVD. De transfer is matig van kwaliteit, maar alleszins kijkbaar. Met name het zwartniveau, detail en scherpte zijn beneden niveau. Grote beschadigingen doen zich nergens voor, wel heeft de print zo nu en dan last van videoartefacten en spetters. De film is optioneel Engels ondertiteld.

Op het geluid valt weinig aan te merken. De Dolby Digital 2.0 stereoweergave is vrij van beschadigingen en brengt de dialogen op een heldere manier. Op de momenten dat er muziek te horen is, wordt deze sfeervol verspreid.

Het menu van de DVD is statisch vormgegeven. Via het menu is het mogelijk de film af te spelen, een scène te kiezen of de ondertitelinstellingen te wijzigen. De film is opgedeeld in acht hoofdstukken. Extra’s ontbreken helaas.

ca. 100 minuten
Filmfreaks
25 mei 2009