web analytics

Heytze: "Fuck De Nachtwacht, hier is Sl8n8"

Reacties zijn gesloten

We hoorden dat Doreen Boonekamp wel van Slashers houdt”

In ‘De keuze van’, programmaonderdeel van het Nederlands Film Festival, komen vaak dezelfde films voorbij. De imago-geile artiesten of politici kiezen voor werken als ‘karakter’, ‘de avonden’ of andere filmklassiekers. Dat komt het festival goed uit, want op zulke films komt publiek af. Dichter Ingmar Heytze laat zich niet beïnvloeden en kiest voor de nederhorror Sl8n8 (2006).

Horror Heytze
“Ik werd gevraagd om een film te kiezen die ik kwalitatief uitstekend vond, waarvan ik dacht ‘bravo, bravo, bravo’.” Maar daar had Utrechts stadsdichter geen zin in, ‘goed’ wordt zo vaak alleen als elitair gezien, net als poëzie. Heytze kiest liever voor iets minder elitairs, of zoals hij het zelf zegt: “Fuck De Nachtwacht, hier is Sl8n8”.

“Nederlandse horror is net zoals poëzie, heel sterk van subsidies afhankelijk. Horror kan alleen commercieel succesvol zijn als het wereldwijd vertoond wordt. Poëzie is sowieso niet commercieel succesvol.” Heytze is horrorliefhebber sinds hij door een vriend meegenomen werd naar het filmmuseum, om daar een dag lang films van horrorregisseur George A. Romero te kijken. Van de Nederlandse horrors zag hij alleen Sl8n8 en Dood eind (2006).

Sl8n8
Frank van Geloven en Edwin Visser waren aanwezig bij de vertoning van hun film. Ze zijn heel eerlijk over het productieproces. “Een horrorfilm is voor een productiemaatschappij een vehicle van een actrice. We hebben verschillende producenten gehad, zoals Universal en Paramount. Steeds zou de film door een andere actrice gedragen worden. Eerst door Katja Schuurman, later door Froukje de Both en toen dat ook niet door ging, door Victoria Koblenko. Het is belangrijk dat een actrice kleine dramatische scnènes aan kan, en dat ze goed gilt.” Het script werd aangepast, bij elke verandering van lead-actrice. Het maakte de filmmakers niet uit, zijn wilden gewoon een horror maken. “We hadden een groep mensen nodig om af te slachten”, en dus zochten de regisseurs een groep slachtoffers bijelkaar als een soort Spice Girls: verschillende typetjes. “Verder moest er een locatie gezocht worden, met genoeg middelen voor handen om mee te slachten.” De mijnen werden gevonden. De opnames vonden maar voor een klein gedeelte in echte mijnen plaats. Voor de rest bestaat de set uit twee papier-maché mijngangetjes in een filmstudio. Heytze: “Dat kun je zien en dat maakt het beter”.

Sl8n8 kreeg redelijk goede recensies, ook in de grote kranten. De film bevat voldoende schrikmomenten, zorgt niet voor kromme tenen en Koblenko wordt keer op keer  ‘aandachtig’ in beeld gebracht, zoals het hoort. De actrice zet haar personage bovendien op een degelijke manier neer. Het mocht allemaal niet baten, er kwam geen kip naar de bioscoop. Jammer, maar de filmmakers hopen op de toekomst. “Doreen Boonekamp wordt directeur van het filmfonds. Er liggen daar een stuk of tien horrorinitiatieven, en we hoorden dat Doreen wel van Slashers houdt; zij kan het verschil maken.”

Reacties zijn gesloten.