TBS – DVD-Recensie

Vertel een willekeurig persoon dat Pieter Kuijpers pas vijf jaar actief is in de Nederlandse filmindustrie en deze zal verbaasd opkijken. Het is echter waar:  sinds zijn debuutfilm Van God Los zijn slechts vijf jaren verstreken. Met inmiddels alweer zes films op zijn palmares, waaronder Off Screen, De Griezelbus en Dennis P., is Kuijpers niet alleen een van Neerlands meest productieve regisseurs, zijn films staan ook stuk voor stuk garant voor (degelijke) kwaliteit. TBS vormt hierop geen uitzondering en is, na Van God Los, zelfs de beste productie uit zijn nog prille carrière.

Na het teleurstellende De Griezelbus en onevenwichtige Dennis P. laat Kuijpers met TBS weer zien waarom hij tot een van de beste regisseurs van ons land behoort. Hoewel de film ietwat moeizaam op gang komt en in eerste instante wellicht rechtlijning en eenduidig overkomt, gooit het slot van de film het geheel in een totaal ander daglicht. Kleine, subtiele handelingen die in eerste instante als betekenisloos of overbodig aanvoelden – en vaak niet eens direct in het oog springen – krijgen plots een sterke en indringende functie binnen de plot. Een film dus die alleen maar sterker kan worden bij een volgende kijkbeurt, want hebben we in eerste instantie wel elke kleine verwijzing gezien?

Zoals elke film van Kuijpers, scoort ook TBS uitstekend op technisch gebied. De fotografie van Bert Pot levert schitterende plaatjes op en zorgt er meer dan eens voor dat de kijker intens betrokken raakt bij datgene wat op het grote scherm gebeurt. Deze intense kijkervaring wordt versterkt door het sterke sounddesign en de fraaie score van het Paleis van Boem: de film grijpt je bij de strot en sleept je volledig mee. Enkel de montage zorgt in het begin van de film door middel van plotselinge cuts voor wat disruptie in de continuïteit en het vloeiende karakter van het beeld. Deze cuts lijken louter te zijn toegepast om (het acteerwerk van) Theo Maassen in bepaalde shots te redden, en dus niet als expliciet stijlmiddel. Ondanks dit wat haperende begin komen zowel Maassen als de film daarna goed op stoom. Vooral de chemie tussen Lisa Smit en Maassen imponeert. Daarnaast blijft de film altijd fijn subtiel en wordt er meer verteld en getoond door middel van beelden dan woorden. TBS brengt Kuijpers weer terug naar het niveau dat hij haalde met Off Screen en Van God Los.

Waardering: **** half

De film staat in de originele 1.85:1 verhouding anamorf op dvd. De transfer kent een grauwe en wat korrelige aanblik, die de rauwe en levensechte sfeer van de film versterkt. Door de redelijke hoeveelheid filmgrain oogt niet alles even helder en scherp, maar aangezien dit een bewuste keuze van de makers betreft, vormt dit geen minpunt. De kleuren ogen, geheel in stijl van de film, grauw en in combinatie met de aparte lichtinval krijgen enkele scènes een licht-surrealistisch tintje. Net als op de dvd van Moordwijven, is ook hier optionele ondertiteling voor doven en slechthorenden opgenomen.

Het geluid staat in een uitstekende Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) op de dvd. De met veel atmosferische geluiden, diepe en dreigende tonen, indringende piano- en percussie-stukken volgepropte soundtrack komt indrukwekkend op de kijker over. De track is vrij van beschadigingen en brengt de dialogen op een heldere manier over.

Via het stille en statische hoofdmenu van de dvd is er de mogelijkheid de film af te spelen, de taal- en geluidsinstellingen te veranderen, naar het scènemenu te gaan of de extra’s te selecteren. De film is opgedeeld in een nette twaalf hoofdstukken. In tegenstelling tot het andere pareltje van Pieter Kuijpers, kent de dvd van TBS gelukkig wel enkele (informatieve) extra’s. Buiten de originele bioscooptrailer, de teaser en de videoclip van de titelsong, vinden we namelijk ook een interessante en vermakelijke making of (24 minuten) op de dvd terug. Opnames van de set worden afgewisseld met filmfragmenten en interviews. Het audiocommentaar van regisseur Pieter Kuijpers en hoofdrolspeler Theo Maassen is minstens zo informatief. De twee vertellen enthousiast over allerlei zaken tijdens de repetities, opnames en de montage en voorzien de luisteraar met veel leuke achtergrondfeitjes. De elf korte internetfilmpjes (10 minuten) fungeren als promotiemateriaal, waarbij een aantal filmpjes technisch echter nog niet afgewerkt lijken te zijn. Zo ontbreekt er muziek en zijn ook andere geluidseffecten afwezig. De goedgevulde bonussectie wordt afgesloten met trailers voor Alibi, Moordwijven en Step Up 2

ca. 86 minuten
Warner Home Entertainment
11 juni 2008