In voor en Tegenspoed (seizoen 3) – DVD-Recensie

Een veel gehoorde klacht is het feit dat er in Nederland maar weinig komedietalent rond zou lopen. Tenminste, op het gebied van film en televisie. Om onze cabaretiers lachen we immers maar al te graag en ook in het theater vermaakt men zich vaak opperbest.  In de film- en televisiewereld heerst echter (nog) geen lange traditie op het gebied van komedie. Niet geheel opmerkelijk is daarom het feit dat succesvolle Nederlandse komedieseries, denk aan Ha die Pa! en deze, In Voor en Tegenspoed, gebaseerd zijn op een buitenlandse variant.

Zo is In Voor en Tegenspoed gebaseerd op de Britse komedieserie In Sickness and in Health, geschreven door Johnny Speight. Zijn scripts zijn echter enkel voor het eerste seizoen gebruikt, voor de latere drie seizoenen zijn originele scripts geschreven.

Het derde seizoen van In Voor en Tegenspoed, dat werd uitgezonden eind 1995, bestaat uit de volgende dertien afleveringen, verdeeld over drie dvd’s:

1. Een ruimere jas
2. Zeeuws met kroepoek
3. Niemand zo aardig
4. Fabiola verhuist
5. Gelijk
6. Een beetje meer feest
7. Stabiel
  8. Je doet wat je kan
  9. Banen en buren
10. Mijn en dijn
11. Korting
12. In de kamer
13. Schuit met muisjes

Fred Schuit woont nog steeds in een oude volksbuurt in Amsterdam en hij is geen spatje veranderd. Fred is een rasmopperaar die het liefst iedereen voor zich laat lopen en zelf rustig wil genieten van zijn oude dag. Tegen iedereen die het horen wilt schept hij op over zijn heldendaden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, maar er is niemand die hem gelooft. Door zijn mopperende gedrag ligt hij zoals gebruikelijk met iedereen in de clinch en werkt hij zichzelf altijd in de nesten, maar weet hij zich er net zo knap weer uit te manoeuvreren.

In dit derde seizoen zien we één bekend gezicht niet meer terug. Gerard Thoolen, die in de eerste twee seizoenen nog de grootste vriend van Fred speelde, heeft de serie helaas vroegtijdig gedag moeten zeggen. Thoolen overleed op 12 oktober 1996 aan de gevolgen van AIDS, en leefde de laatste jaren van zijn leven steeds meer afgezonderd van zijn omgeving. Ook mevrouw Huisman (Ann Petersen), de bovenbuurvrouw van Fred, verdwijnt al snel van het toneel. In aflevering vier zien we haar voor het eerst en ook meteen het laatst terug, wanneer ze haar woning verruilt voor een huis in België.

Om deze ontstane leegte op te vullen introduceert scenarioschrijver Frank Ketelaar de karakters Mario, Dirk en Gerda. De eerste twee zijn nieuwe kroegvrienden van Fred, gespeeld door respectievelijk Thomas Acda en Jack Wouterse. Beide acteurs hebben van nature al iets komisch over zich heen hangen en weten bovendien wanneer en hoe een grap in een scène geplaatst moet worden. Hun verschijning is hierdoor absoluut een meerwaarde en vangt het verlies van vooral Thoolen met gemak op. Gerda (Camilla Siegertsz) is een jonge studente, die de leegstaande kamer in Freds huis als studentenkamer huurt. De botsingen tussen beiden zijn exemplarisch voor de verschillen tussen jong en oud en hierdoor – en door de fijne chemie – vaak erg komisch.

De grootste kracht van de serie zit hem in de afwisselende, ietwat aangedikte karakters, de zwart-humoristische dialogen, cynische oneliners en de fijne chemie tussen de acteurs. Voorop loopt vanzelfsprekend Rijk de Gooijer, die zich compleet uitleeft als mopperende bejaarde. Grote verandering ten opzichte van de eerste twee seizoenen is het feit dat Fred Schuit dit keer ook vaker zijn zachtaardige kant toont. Op deze momenten besef je hoe goed Rijk de Gooijer wel niet is, want ondanks al zijn gemopper en gemekker ben je gaan houden van de oude (zuip)Schuit. Om De Gooijer heen lopen vlot en fris spelende acteurs als Kees Hulst, Tomas Acda en Jack Wouterse. Leuk zijn eveneens de gastrolletjes van Michiel Romeyn, Hajo Bruins en de zéér kleine gastrol van een piepjonge Halina Reijn als kassière van een supermarkt.

In Voor en Tegenspoed moet het echter niet alleen hebben van aangedikte karakters, dito situaties en het behandelen van luchtige en minder serieuze onderwerpen. Er is ook redelijk wat ruimte voor de behandeling van enkele maatschappelijke kwesties. Opvallend is de actualiteitswaarde op de momenten dat men het heeft over allochtone bevolkingsgroepen. Schuit houdt er een behoorlijke rechtse mening op na en heeft geen goed woord over wanneer hij praat over Turken en Marokkanen. Het grote verschil is dat het toentertijd kon en mocht om een dergelijke kwestie aan te snijden, nu moet het. De frisse benadering, het luchtige en de menselijkheid: dit alles is heden ten dage vervangen door een kunstmatig ‘multicultigevoel’ en onbegrensde tolerantie. Tijden veranderen, maar Fred Schuit is tijdloos.

Het beeld van deze dvd’s oogt degelijk. Scherpte en detaillering zijn meer dan redelijk en beschadigingen doen zich niet of nauwelijks voor. De kleuren ogen op de meeste momenten eveneens nog mooi natuurlijk. Beeldruis is in lichte mate aanwezig.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track op de schijfjes. Hier valt weinig op aan te merken. De geluidsband is ruisvrij en de dialogen zijn uitstekend verstaanbaar. De muziek klinkt verrassend genoeg vrij warm en komt goed uit de speakers. Het geluidsniveau van de verschillende afleveringen is niet identiek, maar het verschil is nauwelijks hoorbaar.

Deze dvd-box betreft het complete derde seizoen waarbij de dertien afleveringen zijn verdeeld over drie discs. Het menu is leuk vormgegeven, met beelden uit de serie waarbij op de achtergrond muziek uit de serie te horen is. Elke aflevering duurt ongeveer 25 minuten en is officieel opgedeeld in twee hoofdstukken. Het tweede hoofdstuk begint echter bij elke aflevering al direct na de begintune, waardoor de aflevering zelf in feite gewoon maar één lang hoofdstuk kent. Verder is er de mogelijkheid om alles in één keer af te spelen of los een aflevering te selecteren.  Op de derde en laatste dvd heeft men de laatste twee afleveringen omgewisseld. Wanneer je klikt op de aflevering ‘Schuit met muisjes’, wordt de aflevering ‘In de kamer’ afgespeeld en vice versa.

ca. 325 minuten
26 juli 2007
2