Zwart Water – DVD-Recensie

Het getuigt van lef om als beginnend regisseur een uitgemolken genre aan te pakken. Het getuigt van nog meer lef om dit in Nederland te doen. Zwart Water is het verrassende speelfilmdebuut van Elbert van Strien.

In 2006 werd Dood Eind trots aangekondigd als de eerste Nederlandse horrorfilm. Het bleek een tegenvaller. Alle clichés werden uit de kast gehaald, en het acteerwerk was niet best. Kort daarna kwam het bloedfeest Sl8n8 uit. Was er een trend geboren? We hoorden niets meer van de Nederlandse horror, tot nu. En nu hebben we er een om enthousiast over te zijn. Ook in Zwart Water komen flink wat clichés uit het genre voorbij, maar regisseur Van Strien speelt met de conventies, waardoor het geheel fris en origineel blijft.

Christine erft het grote landhuis van haar overleden moeder, waar ze met haar man en dochtertje intrekt. Er blijken dingen te zijn gebeurd die ze liever geheim houdt. Hoofdpersoon is dochtertje Lisa, die merkt dat er iets niet klopt aan haar moeder als ze contact maakt met de geest van diens overleden zus.
Zwart Water is meer dan alleen horror en werkt daarom uitstekend. Van Strien zorgt ervoor dat je als kijker steeds net iets meer weet dan de personages, of juist andersom, waardoor plotwendingen nooit volledig uit de lucht komen vallen en de suspense voelbaar blijft. Cameraman Guido van Gennep (Oorlogswinter) heeft daar een grote bijdrage aan. Hij kan mooie beelden vangen, maar door met lenzen te spelen de sfeer goed claustrofobisch maken.

Barry Atsma heeft na De Storm en Komt een Vrouw bij de Dokter in korte tijd weer een grote rol te pakken, en het moge inmiddels duidelijk zijn waarom. Ook hier speelt hij zijn rol  als bezorgde vader met schijnbaar gemak en laat hij zien dat hij veel te bieden heeft in de toekomst. De andere twee hoofdrollen zijn voor Hadewych Minis en de jonge Isabelle Stokkel. Ze zijn wat minder overtuigend, maar komen nog steeds prima met hun personages weg.

Zwart water blaast het dode genre van de horror weer wat nieuw leven in. Genoeg schrikeffecten en clichés voor de echte fan, maar ook voldoende uitgewerkt om er een degelijk drama van te maken. Een gewaagd regiedebuut, dat verrassend leuk uitpakt. We geven de Nederlandse horror nog een kans.

De recensie van de film werd geschreven door Fabian Melchers.

De film staat in de originele 2,35:1 verhouding anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is goed. Beschadigingen in de vorm van spetters of beeldvuil zijn afwezig en qua kleuren, contrast en zwartniveau oogt de transfer zoals we mogen verwachten van een recente film. Desalniettemin had het beeld scherper en gedetailleerder kunnen ogen; het beeld oogt zo nu en dan wat soft en laat de tekortkomingen in vergelijking met de Blu-Ray uitgave duidelijk zien. Er is helaas geen ondertiteling aanwezig.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 track op de DVD. Beschadigingen zijn afwezig. De geluidsband heeft een dynamische en ruimtelijke klank en brengt met name de muziek en geluidseffecten op een krachtige manier op de kijker over. Minder overtuigend klinken de dialogen, die qua volume iets te zacht gemixt lijken te zijn – het verschil in volume tussen het sound-design/de muziek en de dialogen is doorgaans net te groot.

Voor het menu van de DVD bereikt wordt, krijgt de kijker een reeks promotrailers voor andere titels uit de Warner-stal voorgeschoteld. Via het hoofdmenu van de film is het vervolgens mogelijk de film af te spelen, een scène te kiezen of een van de extra’s te selecteren. De extra-sectie geeft toegang tot de originele bioscooptrailer (2 minuten), een promo (7 minuten) gemaakt door het Nederlands Film Festival, waarin interviews worden afgewisseld met setbeelden en filmscènes, en de officiële making of (21 minuten). Een leuke collage aan extra materiaal.

Zwart Water is ook op Blu-Ray verkrijgbaar. De extra’s zijn identiek.

ca. 106 minuten
Warner Home Entertainment
2 augustus 2010
2

Promo featurette

Met dank aan Warner Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze DVD !

8 gedachten over “Zwart Water – DVD-Recensie

1. Viel me een beetje tegen. Ik vond de korte films van Elbert van Strien veel sfeervoller en ‘strakker’. Wel mooi gefilmd!

2. Inderdaad wel handige info, zal het ook even onderaan de (gehele dvd-)recensie zetten.

3. Guido van Gennep laat wederom zien waarom hij de beste Nederlandse cameraman is van het moment. Voor de rest vond ik het vrij saai eigenlijk.

4. Een typische Elbert van Strien film. Heel mooi gemaakt maar je wordt door de inhoud op geen enkele manier gegrepen. Bij zijn korte films had ik altijd het gevoel dat dat kwam omdat het korte films waren en er niet genoeg ruimte was om het hele vrahaal te vertellen. Maar met de deze langspeler wordt pijnlijk duidelijk: net niet genoeg talent. Hij had beter striptekenaar kunnen worden.

5. Heb deze film in de bios gezien. Maar ik vond het einde best wel vaag. Toch best een aardige film!