web analytics

Willemien van Aalst: ‘Als een film goed is, wordt hij gewoon geselecteerd’

Reacties zijn gesloten

De selectiekeuzes van het Nederlands Film Festival roepen dit jaar meer vragen op dan ooit. Directeur van het Nederlands Film Festival, Willemien van Aalst, geeft uitleg. ‘Kwaliteit is de maatstaf, dat is het enige dat telt.’

Onvrede
Stephan Brenninkmeijer, Zebi Damen en Martijn van Nellestijn snappen weinig van de keuzes van het Nederlands Film Festival om hun films niet te selecteren. Eerstgenoemde zag Caged geweigerd worden voor de Gouden Kalf competitie en zette vervolgens een waar mediaoffensief in, terwijl Damen haar Mijn Vader is een Detective! 2 – de Wet van 3 pas in tweede instantie zag worden toegelaten. Van Nellestijn riep een paar jaar geleden al dat hij niet begreep waarom zijn Sinterklaas-films als een van de weinige films niet in competitie draaide.

‘Alle films die hier draaien, zijn ons even lief,’ zegt directeur van het festival Willemien van Aalst. ‘Ons hart ligt bij de Nederlandse film, en die proberen wij zo goed mogelijk te bedienen. Het is daarom vervelend dat er zo lang gediscussieerd wordt over films die het uiteindelijk niet gered hebben. Bij elk festival vallen films af. Als filmmaker weet je dat dit kan gebeuren. Als je besluit je film in te sturen, moet je er ook vrede mee hebben als wij hem niet goed genoeg vinden voor de Gouden Kalf competitie.’

Selectiecommissie
Net als bij (inter)nationale filmfestivals, werkt men ook in Utrecht met een zogenaamde dubbele selectie. In principe is een ieder vrij zijn of haar film in te sturen. Een commissie van vier personen, onder wie naast Van Aalst ook festivalprogrammeur Herman de Wit, maakt vervolgens een eerste schifting. Van Aalst: ‘Iedereen kan tegenwoordig films maken.  Het aanbod is dan ook heel groot. Uit al die films maken wij een eerste selectie: wat vertonen we wel en wat vertonen we niet op het festival. Vervolgens bepaalt deze commissie ook welke van de deze films worden opgenomen in de Gouden Kalf competitie. De voor de Gouden Kalf competitie  geselecteerde films worden vervolgens voorgelegd aan een onafhankelijke jury.’

‘Zo gaat het bij veel filmfestivals,’ vervolgt Van Aalst. ‘Ook is het heel normaal dat de niet toegelaten films  een formele afwijzing  ontvangen.  Het is ondoenlijk  om elke maker persoonlijk toe te lichten waarom zijn of haar film niet geselecteerd is.  We selecteren sowieso al ruim: volgens onze eigen reglementen selecteren we, per categorie,  in principe 15 films voor competitie.  Voor de categorie speelfilm maken we een uitzondering en is de selectie veel ruimer. Dat is een bewuste keuze, omdat ik vind dat wij in de categorie speelfilm het hele spectrum van de Nederlandse film moeten tonen. Een grote commerciële film kun je moeilijk vergelijken met een arthousefilm.’

Voorrang
Opvallend aan de afvallers in de categorie lange speelfilm van dit jaar (o.a. Me & Mr. Jones, Caged, Claustrofobia en Sinterklaas en het Pakjes Mysterie) is dat het onafhankelijk gemaakte films zijn, zonder of met minimale bijdrage van het Nederlands Fonds voor de Film en niet in de bioscopen hebben gedraaid (Sinterklaasuitgezonderd). ‘Puur toeval,’ zegt Van Aalst, ‘daar kijken we absoluut niet naar. Het gaat om de film, niet om hoe hij gefinancierd is.’

Ook de suggestie dat projecten die steun krijgen van omroepen en fondsen, zoals de NTR Kort!-reeks en de One Night Stands, voorrang krijgen, veegt ze resoluut van tafel. ‘We steken zoveel tijd in de selectie en doen dit met zoveel  toewijding. Ik vind het choquerend om te horen. Dat is echt totale bullshit. Al dit soort publiciteit schaadt de Nederlandse film ook in al haar breedte. Ik baal ervan dat sommige makers mij niet gewoon even hebben gebeld in plaats van de media op te zoeken.’

Jammer
Van Aalst, in het verleden werkzaam geweest als producent en dus ‘ervaringsdeskundige’ als het gaat over filmfestivals en afwijzingen, betreurt het dat deze randzaken de aandacht afleiden van de Nederlandse film en het Nederlands Film Festival zelf. ‘Ik begrijp de teleurstelling, maar nogmaals: afwijzingen horen er nu eenmaal bij. In plaats van te veel tijd te steken in het creëren van ophef hierover, kun je het ook accepteren en een volgende film gaan maken. Als producent ben ik niets anders gewend. It’s part of the game.’

Helemaal verdwijnen zal de discussie echter nooit. ‘De teleurstelling over een afwijzing zal elk jaar blijven. Zo werkt het nu eenmaal. Misschien gaan we in de toekomst wel strenger selecteren. We houden een absolute ondergrens, waar films aan moeten voldoen. Er zijn door de makers vele argumenten aangehaald die feitelijk onjuist zijn. Als een film goed is, wordt hij gewoon geselecteerd.’

Foto: Roland J. Reinders

Reacties zijn gesloten.