web analytics

2011 was succesjaar voor Nederlandse film

Reacties zijn gesloten

Het was voor iedereen wel al duidelijk; de Nederlandse film kende een ontzettend succesvol 2011. Inmiddels zijn door het NVF, NVB, FPN en NFC ook de officiële cijfers gepresenteerd, en die liegen er niet om. Met een marktaandeel van bijna 22% deed onze nationale speelfilmindustrie goede zaken.

Bioscoopbezoek
In totaal bezochten 30.434.937 personen in 2011 een bioscoop, filmtheater of arthouse (2010: 28.189.790 bezoekers). De filmhuizen en arthouses trokken 1.976.000 bezoekers, een stijging van 11,9 procent. De totale box office steeg naar  239.928.440 euro, een stijging van 9,37 procent ten opzichte van 2010 (219.370.413 euro).

Nederlandse films
De Nederlandse film heeft fors bijgedragen aan de groei. Met een marktaandeel van 21,88 procent (2010: 14,83 procent) is 2011 een uitzonderlijk goed jaar voor de Nederlandse film. In totaal kwamen ruim 6,8 miljoen bezoekers (2010: 4,4 miljoen) voor Nederlandse films naar de bioscoop. Van het totaal van ruim 6,8 miljoen bezoekers ging 28 procent naar Gooische Vrouwen.

Groei
De achtergrond voor de groei van het bioscoopbezoek de afgelopen jaren is een combinatie van factoren: het eerdergenoemde succes van Nederlandse films, de introductie van 3D films en de groei van het aantal bioscoopschermen en stoelen. Er kwamen 13.000 stoelen en 96 zalen bij in de afgelopen vijf jaar. Steden waar nieuwe bioscopen openden kenden spectaculaire stijgingen in bezoek.

Bioscoopbezoek blijft met een nauwelijks gestegen gemiddelde ticketprijs van 7,88 euro (2010: 7,78 euro) de goedkoopste vorm van vrijetijdsbesteding. Een ticket voor een 3D-film kost gemiddeld 9,23 euro.

Gooische Vrouwen best bezochte film 2011
De film met het hoogst aantal bezoekers in 2011 was Gooische Vrouwen met 1.919.982 bezoekers. Gooische Vrouwen realiseerde daarmee een recette van 15 miljoen euro. Op nummer twee staat Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 met 1.378.512 bezoekers en nummer drie is Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides met 1.073.583 bezoekers.

De Nederlandse 3D-productie Nova Zembla trok in 2011 meer dan 624.000 bezoekers en staat met een omzet van 5,6 miljoen euro op de zesde plaats in de algemene Top 10 en de tweede plaats in de Top 10 Nederlandse film. Sonny Boy, New Kids: Nitro, De Heineken Ontvoering, All Stars 2 Old Stars en Bennie Stout – De Grote Film van Sinterklaas trokken elk meer dan 200.000 bezoekers naar de bioscoop. Sonny Boy, de Nederlandse inzending voor de Oscars 2012, trok 417.270 bezoekers.

Top 10 best bezochte Nederlandse films 2011
1. Gooische Vrouwen (1.919.982)
2. Nova Zembla 3D (624.327)*
3. Sonny Boy (417.270)
4. New Kids Nitro (366.887)*
5. New Kids Turbo (358.749)
6. De Heineken Ontvoering (334.327)
7. Loft (310.749)
8. All Stars 2: Old Stars (298.003)
9. Bennie Stout (217.174)
10. Penny’s Shadow (185.999)

* = film draait momenteel nog volop in de bioscopen.

De bioscoopbranche in 2012: doorgaan met innovatie en ondersteuning Nederlandse film
De bioscoopbranche zal medio  2012 de digitalisering van alle zalen in Nederland afronden. Nederland wordt daarmee koploper in de Europese Unie in deze nieuwe techniek. De digitalisering zal een fundamentele verandering brengen in de bedrijfsvoering voor bioscopen, alsmede de distributie en productie van films en wordt door velen voor bioscopen de grootste verandering sinds de invoering van het geluid genoemd.

De bioscoop- en filmdistributiebranche ondersteunde in 2011 de producenten van Nederlandse films met een bijdrage van 1,6 miljoen euro uit het Abraham Tuschinski Fonds. Dit bedrag loopt door indexatie jaarlijks op naar ruim twee miljoen euro in 2015.

Tot slot heeft de bioscoop- en filmdistributiebranche besloten de 85 jaar oude banden met Stichting Bio Kinderrevalidatie opnieuw aan te halen. Het belangrijke werk van deze stichting zal de komende jaren financieel worden ondersteund. Tevens zal de branche zich inzetten voor verdere naamsbekendheid van de Stichting waaraan zij ooit haar naam gaf.

Reacties zijn gesloten.