web analytics

Will Koopman: ‘Ook bij misdaad gaat het om de juiste timing’

Reacties zijn gesloten

Komende donderdag gaat de Saskia Noort-verfilming De Verbouwing in premiere. Ter gelegenheid hiervan stelde Neerlands Filmdoek regisseuse Will Koopman (Gooische Vrouwen, Terug naar de Kust) enkele vragen.

Wat was voor jou de reden ‘De Verbouwing’ te verfilmen?
Ik heb het boek gelezen, het ging over deze tijd: een vrouw met een carrière en een kind. Het kind blijkt helemaal geen vrienden te hebben, de vrouw is aan het werk en voelt zich schuldig. Dat gegeven spreekt mij aan in het verhaal. Hoe je dat allemaal moet doen in deze tijd. In het geval van de hoofdpersoon in het verhaal lijkt ze haar leven helemaal op orde te hebben, maar dat valt langzaamaan in duigen.

Waar gaat de film over?
Over een werkende vrouw en moeder die alles goed probeert te doen, maar wat uiteindelijk niet heel goed uitpakt. Iedereen is tegenwoordig  zo bezig met zichzelf dat je bepaalde dingen niet meer opmerkt. Tessa (gespeeld door Tjitske Reidinga) is zakelijk succesvol,  getrouwd en heeft een gezonde puberzoon, maar door de verbouwing van haar huis komt ze onder financiële druk te staan.

Na Terug naar de Kust is dit je tweede Saskia Noort-verfilming. Wat maakt haar boeken zo aantrekkelijk om te verfilmen?
Omdat ze goed kan schrijven en de situaties in haar verhalen zijn van deze tijd. Er zit ook altijd een tweede laag in. Het zijn niet eendimensionale thrillers, maar vertellen altijd twee dingen. Dat ik vind erg aantrekkelijk aan de verhalen van Saskia Noort.

Na Terug naar de Kust kreeg het thrillergenre in Nederland een bescheiden boost. Wat maakt het genre zowel voor jou als de kijker zo aantrekkelijk?
Omdat het altijd interessant is te kijken naar mensen met een randje.

Is het regisseren van een (misdaad)thriller net zo’n vak apart als het regisseren van een komedie?
Nee, bij allebei moet je de lange lijnen in de gaten houden. Ook bij misdaad gaat het om de juiste timing net als bij komedie, dat maakt het niet anders. Wanneer vertel je wat in een thriller? En ook heel belangrijk: wanneer je wat moet weg geven van het plot. Maar het regisseren van een thriller of komedie is niet zo heel verschillend. Het gaat over gevoel.

Hoe verliepen de opnames en de samenwerking met cast en crew? En wat kunnen we van De Verbouwing verwachten?
Ik hoop dat mensen uit de bioscoop komen en zeggen “we hebben een fijne avond gehad”. Op de set was het in elk geval fantastisch. Het was heel fijn samenwerken met deze cast en crew. De film is in 25 dagen opgenomen, dat kan alleen als je met een crew werkt die je al heel lang kent.

Tot slot: kun je al iets meer vertellen over je volgende project?
Ik ben met Lex Wertwijn bezig om een Franse film te ontwikkelen en meer zeg ik niet.

 

Foto: Dinand van der Wal