web analytics

Ate de Jong: ‘Regisseren in Nederland is me niet meegevallen’

Reacties zijn gesloten

Filmmaker Ate de Jong legt momenteel de laatste hand aan de miljoenenproductie Het Bombardement. Tussen alle werkzaamheden door stelde hij ons in de gelegenheid enkele vragen te stellen. ‘Hollywood is niet meer vanzelfsprekend.’

Hoe verliepen de opnames?

Voor het overgrote deel van de tijd verliepen de opnames uitstekend. We zijn een paar dagen getergd door regen, en een dag door een ‘hete’ Hongaarse goulash (run op de toiletten). Maar er waren 37 opnamedagen gepland en het zijn er ook 37 geworden. Dus in feite niks te klagen.

De film bevindt zich momenteel in de post-productie. Ben je tevreden met datgene wat je tot nu toe gezien hebt?

Terughoudendheid is standaard voor mij. Ophemelen en juichend glorie rondbazuinen is er niet snel bij. Echter deze keer ben ik niet aarzelend. De film ziet er uitstekend uit en de acteurs – vooral het duo Jan Smit – Roos van Erkel – zijn uitmuntend. Dus het woord ’tevreden’ is te bescheiden.

Hoe was het om na 26 jaar weer eens een (grote) Nederlandse film te regisseren?

Ruim tien jaar geleden produceerde ik De Ontdekking van de Hemel en vier jaar geleden Zomerhitte, dus helemaal zonder Nederlandse ervaring ben ik niet. Toch moet ik bekennen dat een grote film regisseren in Nederland (dat was wel voor het eerst in 26 jaar) me niet meegevallen is. De realiteit is dat we in Nederland van het compromis moeten uitgaan, en ook van de beperkingen van onze crews. De ervaring is niet breed in het maken van grote films. We hebben met Het Bombardement geluk gehad door ook veel Belgische crewleden te hebben, die internationaler ingesteld zijn, en de Hongaarse crew die logger en ambtelijker werken, maar wel een hogere standaard hebben dan wij in Nederland.

Waar gaat de film over? En wat voor soort film kunnen we verwachten?

De film is een liefdesverhaal dat zich afspeelt tijdens de vijf oorlogsdagen in mei 1940 met als climax het fatale bombardement op Rotterdam. Inhoudelijk gaat de film over zelf-opoffering en vooral welke invloed dat heeft als je verliefd wordt. De film is erg romantisch en tegelijk pijnlijk overrompelend door de oorlogsdreiging en natuurlijk spectaculair door het bombardement. De film zit boordevol gebeurtenissen die mezelf overkomen zijn (weliswaar niet tijdens een bombardement). Het publiek wordt niet met mijn persoonlijk lief en leed om de oren geslagen, maar daardoor heeft de film, hoop ik, wel meer geloofwaardigheid en diepgang gekregen.

Ben je van plan in Nederland te blijven werken?

Sinds een kleine vijf jaar woon ik weer in Nederland. Als Hollywood belt, zou dat natuurlijk verleidelijk zijn, maar het is niet meer vanzelfsprekend. Mijn vrienden en kinderen leven allemaal in Europa (vooral in de UK en Nederland). Het leven bestaat niet uit werk alleen, dus het werk zal zich aan mijn leven moeten aanpassen, en in de praktijk betekent dat vooral Nederland.

Het Bombardement draait vanaf 20 december in de bioscoop.

Bron afbeelding: www.bombardementdefilm.nl