web analytics

Ben Sombogaart – Groot, groter, grootst

Reacties zijn gesloten

Komende week beleeft De Storm van regisseur Ben Sombogaart haar première. Na Kruistocht in Spijkerbroek (2006) en Bride Flight (2008) levert Sombogaart met De Storm zijn derde miljoenenproductie in drie jaar tijd af. Eerder maakte de regisseur onder meer Het Zakmes (1992), Abeltje (1998) en de voor een Oscar genomineerde De Tweeling (2002). Met de release van De Storm in aantocht werpt NeerlandsFilmdoek een blik op de carrière van één van de grootste regisseurs van Nederland.

Paspoort
Naam: Ben Sombogaart.
Geboren: 8 augustus 1947, te Amsterdam.
Films: bekend van o.a. De Tweeling, Kruistocht in Spijkerbroek en Bride Flight.
Prijzen: o.a. Gouden Beer voor Mijn Vader woont in Rio, UNICEF Award en Golden Spire (San Francisco) voor De Jongen die niet meer praatte, Gouden Kalveren voor Het Zakmes (tevens een Emmy), De Tweeling en Kruistocht in Spijkerbroek.

Van ‘klein’ naar groot
Ben Sombogaart begon zijn carrière als regisseur van IKON-documentaires. Voor de omroep maakte hij portretten van gezinnen van over de gehele wereld. Na enkele jaren begon het te kriebelen en besloot hij zich toe te leggen op het maken van fictiefilms. Na enkele (korte) televisieproducties, waaronder Allemaal Tuig! (1982) en Gina (1986), debuteerde hij in 1989 officieel in de bioscopen met Mijn Vader woont in Rio, dat in Berlijn direct bekroond werd met een Gouden Beer. De jaren nadien trad hij op als regisseur van vele Bos Bros producties, het (tevens internationaal) bekende productiehuis van voornamelijk jeugdfilmproducent Burny Bos. Hier maakte hij onder andere Het Zakmes (1992), Dag Juf, tot Morgen (1994) en Mijn Franse Tante Gazeuse (1996).

In 2000 maakte Sombogaart vervolgens de overstap naar producties voor een volwassen publiek. Na enkele afleveringen geregisseerd te hebben van onder andere de series De Aanklacht en Wet & Waan (2000) leverde hij in 2002 de grootse speelfilm De Tweeling af. Niet alleen pers en publiek liepen warm voor het romantische epos, ook internationaal gooide de film hoge ogen en werd ze genomineerd voor een Oscar. Na Pluk van de Petteflet en Ibbeltje (2004) zette de regisseur met Kruistocht in Spijkerbroek zijn eerste stappen in de internationale filmwereld. Deze grootschalige Engelstalige productie, met een budget van 10,5 miljoen euro één van de duurste Nederlandse (co-)producties ooit, werd eveneens positief onthaald. Eenzelfde lot onderging het twee jaar jongere Bride Flight, welke tevens de terugkeer van Rutger Hauer in de Nederlandse filmwereld betekende.

Het ruim zes miljoen kostende De Storm, vanaf 17 september in de zalen, bevestigt eens te meer de hoge positie die Sombogaart inneemt in de vaderlandse filmwereld. Zeker na De Tweeling heeft de carrière van de regisseur een enorme vlucht genomen en mag Sombogaart zonder enige twijfel bestempeld worden als de grootste regisseur van Nederland. Zijn films kenmerken zich door een levensechte, vaak grootse aanpak, waarin het pakkende melodrama, tempo en allure van grote Hollywood-producties gecombineerd wordt met de verfijndheid, subtiliteit en oprechtheid van de Europese cinema. Bovendien heeft de regisseur als geen ander het vermogen een groot en gevarieerd publiek aan te spreken. Met De Storm trekt Sombogaart deze lijn naadloos voort en blijft hij een van de meest productieve en kwalitatief hoogstaande regisseurs van ons land.

Beste films
Het oeuvre van Sombogaart staat bol van de prima films. Hieronder drie van zijn beste werken.

–         Het Zakmes (1992)
Mede door de onschuldige en authentieke uitstraling van Nederlands’ bekendste kinderster Olivier Tuinier is Het Zakmes een aandoenlijke, prachtige film geworden. Het subtiele en levensechte scenario van Sjoerd Kuyper doorgrondt elke vorm van kinderlogica en biedt de regisseur een sterk raamwerk zijn verhaal te vertellen. De rustige en vertrouwde aanpak van Sombogaart, die zich vaak omringt met dezelfde crewleden, haalt tenslotte uit elk departement het beste naar boven. Terecht bekroond met een Gouden Kalf en Emmy Award.

–         De Tweeling (2002)
Sombogaarts eerste film specifiek voor een volwassen publiek betrof de verfilming van Tessa de Loo’s bijna 500 pagina’s tellende roman ‘De Tweeling’. Het dramatische en romantische epos beslaat ruim zeventig jaar. Alsof hij al talloze grootschalige producties op zijn naam had staan, maakt Sombogaart van De Tweeling een meeslepend en aangrijpend relaas. Als geen ander weet hij het overzicht te bewaren in de vaak drukbevolkte scènes en verliest hij de kleine (dramatisch sterke) details niet uit het oog. Tevens met prachtige rollen van Thekla Reuten en Nadja Uhl.

–         Kruistocht in Spijkerbroek
De Oscarnominatie voor De Tweeling opende diverse deuren voor de regisseur. Zo kwam de financiering van het project Kruistocht in Spijkerbroek plots in een stroomversnelling terecht. Met 10,5 miljoen euro is de productie één van de duurste Nederlandse ooit, maar is ze in verhouding met gelijksoortige buitenlandse producties nog relatief goedkoop. Desondanks is het Sombogaart wederom gelukt het beste uit de mensen om hem heen naar boven te halen en van de film een vlekkeloos, spannend en bij momenten ontroerend geheel te maken. Naast vele massascènes, talloze opnamelocaties en Engels als spreektaal, lijkt de regisseur ogenschijnlijk geen last te hebben van het – voor de eerste keer zó uitgebreid – werken met geavanceerde digitale technieken. Zijn rust, overzicht en oog voor detail zijn grotendeels verantwoordelijk voor de feilloze indruk die Kruistocht achterlaat.

–         Ook zien
Naast bovenstaande films zijn ook Bride Flight en Mijn Vader woont in Rio de moeite meer dan waard. Ook zijn andere jeugdwerk is zowel voor jong als oud genietbaar. Missers heeft de regisseur nog niet op zijn naam staan.

–         Binnenkort te zien of in de planning
Vanaf 17 september is Sombogaarts nieuwe dramatische epos De Storm in de Nederlandse bioscopen te zien. Een rustperiode lijkt nog niet in zicht, want momenteel wordt hard gewerkt aan de voorbereidingen voor Knielen op een Bed Violen, naar het gelijknamige boek van Jan Siebelink en naar een scenario van Gerard Soeteman, het Engelstalige Nadra, dat zich grotendeels afspeelt in de jaren vijftig, en Hasse Simonsdochter, naar het gelijknamige boek van Thea Beckman.

Reacties zijn gesloten.