web analytics

Rolf Orthel – ‘De aanhouder wint’

Reacties zijn gesloten

Honigmann en Cohen over Rolf Orthel

Documentairemaker en producent Rolf Orthel ontving vorig jaar het Gouden Kalf voor de Cultuurprijs voor zijn verdiensten voor de Nederlandse filmcultuur. Filmmakers Paul Cohen en Heddy Honigmann zetten begin jaren negentig met hulp van de filmgoeroe hun eerste stappen in de filmwereld. Wat zijn volgens hen Orthels kwaliteiten en verdiensten voor de Nederlandse film?

Heddy Honigmann:
‘Rolf geeft je ontzettend veel vertrouwen. Zeker voor beginnende makers is dat fijn. Bij de ontwikkeling van mijn eerste grote speelfilm Hersenschimmen stond hij vierkant achter me. Ik had het scenario geschreven nog voor het boek een bestseller werd en een aantal veranderingen aangebracht ten opzichte van het boek. Toen bleek dat het boek een succes werd, heeft hij me beschermd en weggehouden van de druk die er bij kwam kijken. “Je maakt gewoon wat je wilde maken,” zei hij. Het geven van vertrouwen en vrijheid zijn ook twee van zijn grootste kwaliteiten. Je hoeft je niet steeds weer te bewijzen. Rolf heeft met grote mensen gewerkt, zoals Bert Haanstra, maar ook veel jong talent begeleid en de eerste stappen in de filmwereld laten zetten.’

Paul Cohen:
‘Samen met Rolf heb ik mijn eerste bioscoopdocumentaire gemaakt, Part Time God. Dat was een hele moeilijke productie om op gang te brengen. Bij het Filmfonds ving ik keer op keer bot, waarschijnlijk omdat het ook op papier al een heel abstract project was. Rolf bleef me echter steunen en is zeer belangrijk geweest om de financiering rond te krijgen. Dat was voor het fonds ook heel belangrijk. “De aanhouder wint,” zeggen ze altijd, en dat gaat hier zeker op. Rolf voelt zich altijd erg betrokken met de maker en film en is betrouwbaar. Een van zijn grootste verdiensten is dat hij de kwaliteitsfilm, zowel op speelfilm- als documentairegebied, altijd gesteund heeft en een nieuwe impuls heeft gegeven. Het is belangrijk dat kleine, moeilijke films gemaakt worden, anders wordt het allemaal zo plat.’

Foto: Maasja Ooms