web analytics

De canon van de Nederlandse Film #2: De Jantjes – 1934

Reacties zijn gesloten

Op 11 september presenteerde het Nederlands Film Festival de canon van de Nederlandse Film. Deze lijst van zestien Nederlandse films werd samengesteld door een commissie onder leiding van Jeltje van Nieuwenhoven. De canon bestaat uit belangrijke, gezichtsbepalende films die de veelzijdigheid van de Nederlandse filmgeschiedenis weerspiegelen. Het betreft dus geen lijst met de beste films uit onze vaderlandse filmgeschiedenis. Op het Nederlands Film Festival worden alle zestien films vertoond. De Jantjes uit 1934 van regisseur Jaap Speyer is de jongste Nederlandse geluidsfilm die op de lijst voorkomt.

 

 

Hollands Hollywood
De Jantjes is gebaseerd op het uitermate succesvolle gelijknamige toneelstuk van Herman Bouber. Deze musical werd voor het eerst opgevoerd in 1920. Al in 1922 werd het stuk voor de eerste keer verfilmd in een stille versie, wat natuurlijk geen recht doet aan een musical. In 1934, toen de eerste Nederlandse geluidsfilms in de bioscopen werden gebracht, werd het stuk opnieuw verfilmd. De Jantjes staat te boek als de tweede Nederlandse geluidsfilm: het prestigeproject Willem van Oranje ging een dikke maand eerder in première. De Jantjes wordt ook gezien als de eerste echte Jordaanfilm, een genre waarin later nog enkele klassiekers als Bleeke Bet en Oranje Hein werden ondergebracht.

 

Met een budget van ruim 40.000 gulden startten in september 1933, vlak nadat de laatste opnamen voor Willem van Oranje waren volbracht, de opnamen voor De Jantjes. Omdat de Cinetone Studio’s in Duivendrecht nog niet klaar waren, werden eerst de meer ingewikkelde buitenopnames gemaakt. Het zou overigens de eerste film worden die gebruik maakte van deze Cinetone Studio’s, achteraf ook wel ‘Het Hollandse Hollywood’ genoemd. Als alles een beetje meezat, kon De Jantjes nog wel eens eerder in première gaan dan Willem van Oranje en zodoende de eerste Nederlandse geluidsfilm worden. Maar zo voortvarend ging het allemaal niet, de buitenopnames waren moeilijker dan gedacht: het werken met geluid was immers nieuw.

 

 

Geldnood
Toen na twee maanden het geld op was, bleek dat de film nog maar voor de helft af was. De rijke Haagse exploitant Loet C. Barnstijn bekeek de rushes van het al geschoten materiaal en was bereid om 30.000 gulden in de productie te stoppen. De acteurs ontvingen 25 gulden per dag, destijds een vrij hoog honorarium. Ondanks allerlei verwoede pogingen om de film eerder in première te laten gaan dan Willem van Oranje, lukte het de makers niet om de film op tijd af te krijgen. De Jantjes ging uiteindelijk op 9 februari 1934 in première in het Amsterdamse Tuschinski theater, vijf weken na de première van de concurrent. De ontvangst was echter een positiever. Zowel pers al publiek reageerden laaiend enthousiast en de film werd een groot succes. De pers besloot zelfs lyrisch: “Het bewijs is geleverd, dat wij het in ons land kunnen!” Barnstijn bleek achteraf een fabelachtige winst van ruim twee ton te hebben geboekt.

 

De Jantjes is een leuke, vlotte muzikale komedie, die wordt gedragen door acteurs en actrices als Fien de la Mar, Willy Castello en Johan Kaart jr. De film kent een vrij hoog tempo en een aantal komische, ophitsende dialoogscènes. De muzikale intermezzi zorgen voor een leuke aanvulling en dragen bij aan de fijne, volkse sfeer die het geheel uitstraalt. Het vrij voorspelbare en romantische verhaal – kenmerkend voor de Jordaanfilm – wordt op deze manier niet vervelend.

 

De Jantjes is te zien op:
– 28-09, Hoogt 1, 14.00 uur.
– 30-09, Hoogt 1, 12.00 uur.

Reacties zijn gesloten.