web analytics

De filmposter: 1956-1959

Reacties zijn gesloten

In de reeks ‘De filmposter’ haalt Neerlands Filmdoek authentieke posters van Nederlandse films onder het stof vandaan. De vorige keren bespraken we uit productievolume-armoede al grotere periodes, ditmaal richten we ons eveneens op een iets ruimere periode:  de jaren ’56 tot en met ’59. Of beter: ’57-’59, want in 1956 verscheen er zelfs helemaal geen Nederlandse film in de bioscoop.

1957: De Vliegende Hollander
De Vliegende Hollander van Gerard Rutten (Dood Water, Sterren stralen overal) was de eerste Nederlandse film ooit die geld kreeg van het Produktiefonds voor de Nederlandse Film. De regisseur pakte het dan ook direct groots aan met een film over het leven van luchtvaartpionier Anthony Fokker. Zijn authentieke Fokker-Spin werd zelfs speciaal voor de film van stal gehaald. Ook met de moderne elektronische muziek bleef Rutten ver weg bij de wat ouderwetse filmaanpak tot dusver. De kleurrijke poster, met felle en contrasterende kleuren en een mengelmoes van getekende animatie en foto’s, liet ook weinig van de oubollige jaren ’50-sfeer over. Het publiek bleef massaal weg.

devliegendehollander

1958: Jenny
De eerste Nederlandse kleurenfilm. Om dit effect te benadrukken werd in de film zelf veelvuldig gebruik gemaakt van de kleur rood. Op de poster is enkel de titel in deze kleur geschilderd. Opvallend is dat op het affiche enkel gebruik wordt gemaakt van zwart-witte filmstills. De rest van de poster bestaat, zoals grotendeels gebruikelijk in die tijd, uit handgeschilderde personages en afbeeldingen.

jenny

1959: Vier Rakkers en een Oude Jeep
Zelfs veertien jaar na de oorlog was het productievolume van de Nederlandse film bedroevend laag. Enkel de Limburgse cineast Henk van der Linden werkte in gestaag tempo door aan zijn imposante jeugdfilm-oeuvre. Dit kon hij doen, omdat hij zoveel mogelijk taken in eigen hand hield (of in die van vrienden of familie), zijn eigen studiootje bezat en grotendeels werkte volgens een vast stramien en met kinderen uit zijn directe omgeving. Zijn twee uur durende jeugdfilm Vier Rakkers en een Oude Jeep kreeg, net als zijn vorige films, een relatief eenvoudige, maar aanstekelijke poster mee die de bedoelingen van de prent (en de ‘vier rakkers’) direct duidelijk maakte.

vierrakkerseneenoudejeep