web analytics

De filmposter: 1966-1968

Reacties zijn gesloten

In de reeks ‘De filmposter’ haalt Neerlands Filmdoek authentieke posters van Nederlandse films onder het stof vandaan. Deze week bespreken we drie posters uit de periode 1966-1968.

1966: De minder gelukkige Terugkeer van Joszef Katús naar het land van Rembrandt
In 1966, het productiefste Nederlandse filmjaar sinds de beginperiode van de Nederlandse geluidsfilm in 1936, maakte het inmiddels legendarische duo Pim de la Parra en Wim Verstappen met De minder gelukkige Terugkeer van Joszef Katús naar het land van Rembrandt hun eerste lange speelfilm. Zonder steun van fondsen of omroepen, maar met hulp van vele vrienden en een overdosis creativiteit. Het leverde een gedenkwaardige film op. Zo direct en fel-realistisch als de film, was ook de poster, die niet meer behelsde dan zwarte letters op een wit vlak, vormgegeven in de vorm van een ogentest-kaart.

mindergelukkigeterugkeerkatusrembrandtposter

1967: Paranoia
In het tweede helft van de jaren zestig deed ook in Nederland de Nouvelle Vague haar intrede. De veelal prachtig zwart-wit gefotografeerde films werden internationaal vaak geprezen. Zo ook Paranoia, van debuterend langspeelfilmregisseur Adriaan Ditvoorst. Op de poster staan naast het hoofd van de protagonist eveneens twee andere belangrijke personages afgebeeld. Wat nog meer opvalt is de in roze vermelde naam van zowel de producent als regisseur. Het gebruik van roze (als contrasterende kleur) op een filmaffiche kwam in die periode overigens vaker voor: ook onder meer Dans van de Reiger en To Grab the Ring (zie hieronder) maakten hier gebruik van.

paranoiaposter

1968: To Grab the Ring
Dat niet alleen de naam en/of afbeeldingen van regisseurs, acteurs of andere betrokkenen op een affiche worden ingezet om mensen naar de bioscopen te lokken, blijkt wel uit de poster van To Grab the Ring uit 1968. De makers van het affiche proberen door de tekst ‘Een moderne jonge film voor moderne jongen mensen’ in te spelen op de veranderende tijdsgeest in Nederland in die jaren, waarin de jeugd en jong-volwassenen een steeds lossere en vrijere moraal predikten. Dat het vooral deze doelgroep was waarvoor men de film gemaakt had, blijkt ook uit de afbeelding van een shot uit de film waarin een jonge man en vrouw elkaar innig omhelzen en zoenen.

tograbtheringposter

Een gedachte over “De filmposter: 1966-1968

  1. Ten behoeve van verzamelaars van Nederlandse speelfilms:

    “De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katus naar het land van Rembrandt” is als dvd uitgebracht door het Fiimmuseum. “Paranoia” maakt deel uit van de box met het (bijna) complete werk van Adriaan Ditvoorst. “To grab the ring” is, voor zover kon worden nagegaan, nooit op video of dvd uitgebracht.

Reacties zijn gesloten.