“Vijf films van underground-filmer Brienen nu verkrijgbaar op DVD.”
In de pers wordt Edwin Brienen om schreven als een ‘enfant terrible’, provocateur en shockeur. Zijn debuutfilm Terrorama! verraste vriend en vijand, zij het niet altijd in positieve zin. Zo weigerde het Nederlands Film Festival de film wegens kwaliteitgebrek te vertonen en klonken er in veel kritieken harde wooren door: “godslastering”, “intellectueel aandoend gezwets”, “seksueel provocatief”, en zo verder. In enkele gevallen werd zelfs openlijk getwijfeld aan het feit dat de productie als een film werd aangeprezen: “Een produkt dat de naam film overigens niet mag dragen […].” Bij de films die Brienen nadien maakte, zien we dezelfde kritieken en aantijgingen terug. Controversieel is Brienen aldus altijd, maar bij het grote publiek nog onbekend. Daar kan nu verandering in komen: distributeur Filmfreaks brengt vijf van zijn films uit op DVD.
Edwin Brienen
Edwin Brienen werd op 15 juni 1971 geboren in Alkmaar. Al op jonge leeftijd werkte hij mee aan het radioprogramma ‘Een klap op je kop’ van de VPRO, een omroep die bekend stond om haar vernieuwende, baanbrekende, eigenzinnige en vrijzinnige programma’s. Een visie die, naar zou blijken, uitstekend zou passen met een aanpak en het soort thema’s dat Brienen interesseerde. Na zijn middelbare schoolcarrière studeerde Brienen filosofie en psychologie aan de Universiteit van Utrecht en Rotterdam. In 1993 trad hij in vaste diens bij de radio- en televisie-afdeling van de VPRO. Hier presenteerde hij onder andere het radioprogramma ‘De Moordlijst’, welke aandacht schonk aan alternatieve albumcharts.
Buiten zijn werk voor de VPRO, schreef Brienen ook geregeld in de magazines ‘Opscene’ en ‘Oor’. Ook presenteerde hij het cultprogramma ‘Ultra Vista’, regisseerde hij de televisieprogramma’s ‘Buch, burgers & buitenlui’ en ‘Hoe hoord het eigenlijk?’, met respectievelijk de omstreden Menno Buch en Theo van Gogh – die later een amusante en aanstootgevende bijrol zou spelen in Brienens debuutfilm Terrorama!. De drang van Brienen om het banale van het leven te combineren met kunst vond zijn uiting in het multimediaspektakel ‘X-Rated Porno Extravaganzas’, waarin hij porno en kunst samenbracht.
In 2001 regisseerde Brienen zijn eerste film: Terrorama!. Brienens fascinatie voor filosofie, de psyche van de mens, macht, geweld en erotiek zijn onmiskenbaar aanwezig. De film hang als los zand aan elkaar, maar krijgt door de onderliggende thema’s in de losstaande sequenties enige vorm van coherentie. Verkrachtig, aanranding, filosofische overpeinzingen, geweld, Nazi’s en obscene seksspelletjes – in Brienens eigenzinnige universum is niks vreemd. De film werd door het Nederlands Film Festival geweigerd, omdat men de kwaliteit te laag vond.
Na zijn debuutfilm vertrok Brienen naar Amerika, waar hij na de aanslag op het WTC de Amerikaanse première van Terrorama! afgelast zag worden. Uiteindelijk koos hij Berlijn als nieuwe thuisbasis. Zonder subsidie en vaak ook zonder budget, heeft hij in Duitsland de reputatie opgebouwd van een uniek en controversieel underground-filmmaker. In zeven jaar tijd regisseerde Brienen nog negen lange films, welke allen gekenmerkt worden door onconventionele vormgeving en een zoektocht naar de duistere kanten van de psyche van de mens. De onderstaande vijf films zijn nu op DVD verkrijgbaar.
Edwin Brienen DVD’s
![]() |
Terrorama (2001)
Beeld: 4:3 |
![]() |
Lebenspornografie (2003)
Beeld: 16:9 anamorphic |
![]() |
Both Ends Burning (2004)
Beeld: 16:9 anamorphic |
![]() |
Edwin Brienen’s Hysteria (2006)
Hysteria is een politieke horrorfilm, handelend over onderwerpen als de manupilatie van gedachten en identiteitskwesties. De film kan genoemd worden als het meest uitzinnige experiment van de recente cinema.
Beeld: 16:9 anamorphic |
![]() |
Last Performance (2006)
Beeld: 16:9 anamorphic |
De films zitten verpakt in een gezeefdrukt hoesje en kennen een adviesprijs van 12,50 euro per stuk. De dvd’s zijn vanaf heden verkrijgbaar of te bestellen bij vrijwel elke multimediawinkel in Europa.
Eindelijk! Zwaar onderschat regisseur, die Brienen. Last performance is een juweeltje: arthouse-cinema van het hoogste niveau. Geef die man toch eens een flinke subsidie.