“Sweden, Superhelden en Clint”
Een uitgave van het filmjaarboek ontbreekt nooit in de boekenkast van de échte filmliefhebber. Maar in hoeverre zit het (Nederlandse) filmpubliek nog te wachten op een papieren versie vol met informatie, waarvan het meeste ook gewoon op internet te vinden is?
Filmjaarboek 2008/2009
De Nederlandse filmliefhebber kwam vorig jaar aan zijn trekken doordat er een prachtige still uit Waar is het Paard van Sinterklaas (Mischa Kamp, 2007) op de voorkant van het jaarboek prijkte. Bij de versie van dit jaar zullen we het moeten doen met Heath Ledger’s vertolking van ‘The Joker’ in de laatste Batman film (Ledger overleed tijdens de post-productie van deze film). Buiten het bijna 200 pagina’s tellende filmoverzicht van alle films die in 2008 in de bioscoop verschenen, kent het filmjaarboek enkele interessante artikelen, die de algemene filmliefhebber waarschijnlijk meer zullen aanspreken, dan een specifieke liefhebber van de Nederlandse film. Artikelen die, in tegenstelling tot de feiten en cijfers bij de films, niet op internet te vinden zijn. Daarbij is bij de meeste films door een handvol filmjournalisten een korte beschrijving samen met enkele feitjes en weetjes geschreven. Genoeg redenen om het filmjaarboek aan te schaffen.
Artikelen
Aan de controversiële Nederlandse documentaire Episode 3: Enjoy Poverty van regisseur Renzo Martens wordt een artikel gewijd door journalist Olga van Dithuijzen. Instanties als Artsen Zonder Grenzen en journalisten als Linda Polman, Joris Luyendijk en Sander Veeneman reageren op de film onder de noemer “De Grote Verwarring”. Het uitganspunt van het artikel is interessant, maar het is jammer dat regisseur Martens niet heeft kunnen (of willen) reageren op de kritiek van sommige mensen. Door het ontbreken van weerwoord blijft het artikel erg aan de oppervlakte.
Journalist, collumnist en radiomaker Fransisco van Jole vertelt in “De filmlawine op internet”over het fenomeen sweden (het goedkoop remaken van een bekende film door amateurs, maar bovenal liefhebbers van de film), dat sinds de film Be Kind Rewind een grote hype op het internet is. Helaas wordt er in het artikel niet gesproken over enkele Nederlandse films die de eer hadden ‘gesweed’ te worden. Helaas zijn ze niet allemaal even leuk, maar het volgende filmpje, waarin kort wordt ingegaan op het fenomeen en vervolgens enkele Nederlandse films worden ‘gesweed’, wil ik u niet onthouden.
Regisseur Martin Koolhoven (o.a. Knetter, Het Schnitzelparadijs en Oorlogswinter) schreef het grootste artikel dat het filmjaarboek rijk is. Onder de titel “Hard, fris, fout en cool” wordt de carrière van acteur en regisseur Clint Eastwood besproken. Eastwoods ster rees door enkele westerns van de Italiaanse grootmeester Sergio Leone, maar bij het grote publiek zal hij vooral bekend zijn door de Dirty Harry-reeks. Koolhoven besluit zijn stuk met de wens dat Eastwood nog eenmaal in de huid van ‘Dirty Harry’ zal kruipen: “Kom op Clint, nog één keer. Maky my day.” De naam Lucia Rijker zal niet gelijk bij iedereen een belletje doen rinkelen. Deze Nederlandse bokskampioen werkte niet alleen als actrice, maar ook als adviseur mee aan de film Million Dollar Baby, die geregisseerd werd door Clint Eastwood. In een kort artikel vertelt zij over haar samenwerking met “deze zachte sprekende, wijze, sexy man”.
Joost Broeren – werkzaam als redacteur van de Filmkrant – schrijft in “De Superheld wordt volwassen” over de superheldenfilms die vorig jaar op het witte doek verschenen. Na het lezen over The Dark Knight, Iron Man en Hancock hoopt de Nederlandse filmliefhebber in mij dat er ooit nog eens een superheldenfilm door een Nederlander gemaakt gaat worden. Kom op Martin Koolhoven. Make my day.
Het filmjaarboek stond onder redactie van Hans Beerenkamp, Mariska Gravenland en Harry Peters. Bas Blokker, Fritz de Jonge, Oene Kummer en nog een handvol andere Nederlandse (film)journalisten zorgden voor de korte tekstbijdragen bij de besproken films.
Het filmjaarboek 2008/2009 is vanaf heden verkrijgbaar voor een adviesprijs van twintig euro.