Mijn Vader is een Detective! – Het geheimzinnige Forteiland won in 2009 nog de MovieSquad Junior Award op het NFF. Het vervolg, MVIED 2 – De Wet van 3, werd door het Nederlands Film Festival niet eens aan de juniorenjury vertoond. ‘Onbegrijpelijk,’ vindt producente Zebi Damen.
Het Nederlands Film Festival (NFF) veroorzaakt dit jaar meer ophef dan ooit. Regisseur Stephan Brenninkmeijer opende openlijk de aanval op de selectiecommissie nadat zijn film Caged werd uitgesloten voor de Gouden Kalf competitie en ook Bobby Boermans (Claustrofobia) en Martijn van Nellestijn (Sinterklaas en het Pakjes Mysterie) snapten er weinig van.
Een goede uitleg bleef overigens achterwege. Er waren te veel films ingezonden, de kwaliteitseisen lagen een stuk hoger of de film stond niet op zichzelf maar behoorde tot een reeks – de woordvoerders van het festival wrongen zich in allerlei bochten en gaten om hun keuzes te beargumenteren. Alle niet tot de competitie toegelaten films hebben één ding gemeen: ze kregen geen steun van het Nederlands Fonds voor de Film. Het roept vragen op bij de makers.
Mijn Vader is een Detectieve! 2 – De Wet van 3, eveneens onafhankelijk gemaakt, overkwam hetzelfde. ‘De film zat oorspronkelijk niet eens in de Gouden Kalf competitie,’ zegt producente Zebi Damen. ‘Ze hadden echter geen tegenargumenten op mijn argumenten waarom hij er wel in zou moeten, waarna de film alsnog in competitie is toegelaten.’
Morgen reikt de MovieSquad Junior-jury de Award uit voor beste film. In 2009 won het eerste deel van de MVIED-reeks deze prijs, de tweede film werd nu niet eens aan de jonge deskundigen vertoond. Deze eer viel alleen ten deel aan Het Geheim, Mijn Opa is een Bankrover en De sterkste Man van Nederland. ‘Dat vind ik onbegrijpelijk, vervolgt Damen. ‘Het is raar dat er ook hier weer een voorselectie wordt gemaakt, waarin bovendien een televisiefilm zit die niet eens kans maakt op een Gouden Kalf lange speelfilm. Daarbij: onze eerste film won notabene de MovieSquad Junior award!’
Foto: Felix Kalkman
Slechte zaak, deze louche polderzaakjes.
Filmmakers krijgen geen eerlijke kans meer in dit cultuurslopende land…. op zijn minst opvallend!!!
Ik ben enorm blij dat Will en Zebi zich ook openlijk durven te uiten. Ik heb bij mijn eerste “verzet” mijn collega’s mee proberen te krijgen maar iedereen was te benauwd publiekelijk er wat van te zeggen en dat zegt voldoende over de “macht” van een handjevol commissieleden. Nogmaals: het aantal films is niet groter dan voorheen en de jury hoeft in tegenstelling tot voorgaande jaren niet eens meer ALLES te zien, enkel HUN categorie. Ze hebben de filmmakers geen enkel geldig argument gegeven en willen zich blijkbaar als “kritisch” profileren maar doen dat willekeurig of met een ander “statement”.
Helemaal mee eens!
Het is verdorie allemaal vriendjespolitiek. Als ik het iemand gun zijn jullie het. Het is een hele goede film, Als je niet met de commissie eens bent, kom je er gewoon niet in. Net politiek.
get a life, er worden hier nu alleen maar slechte films genoemd, als het nu ging over de nominaties die nu bekend zijn gemaakt, dat is in zekere hoogte pas triest, wanneer Rabbat als beste film van nederland wordt gekozen.
Ter nuancering:
“Alle niet tot de competitie toegelaten films hebben één ding gemeen: ze kregen geen steun van het Nederlands Fonds voor de Film.”
Dat klopt niet. Het niet toegelaten ‘Bringing Up Bobby’ kreeg wel degelijk afwerksubsidie. Dat was hun enige subsidie, net als bijvoorbeeld (het wel in competitie draaiende) New Kids Turbo.
Ook is het niet zo dat alle competitiefilms subsidie hebben gekregen. Webcam en Gooische Vrouwen hebben geen cent subsidie gekregen. Die laatste film is zelfs genomineerd.
Ik heb in mijn eerste “betoog” die nuancering ook al gesteld. Wat wél een overeenkomst is, is dat de makers niet tot het establishment behoren en op een eigenzinnige manier hun films produceren/financieren en bijvoorbeeld gebruik maken van “nieuwe media” zoals VoD.
Ik kreeg op mijn officiële verzoek om uitleg waarom Caged niet in competitie zat (iets dat ik overigens van jou moest horen Martin i.p.v. het festival) in een rommelig mailtje geen uitleg maar wel ongevraagd een argumentatie over Bringing op Bobby. “Té Amrikaans” (nonsens volgens de punten-regels). En dan afsluiten met “hopende u voldoende geïnformeerd te hebben”… Nou… niet dus.
Het is zelfs zo dat de commissie met hun onbegrijpelijke gedrag de afgewezen films zo’n negatieve pr geven dat het zelfs financiële schade oplevert.
Ik snap je frustratie, Stephan. Volgens mij is het zo: de films die ZIJ kwalitatief niet goed genoeg vinden, nemen ze niet op ion het programma. (Trek het je niet aan, ik zag welke films in de Kort-competitie wel en niet mee mochten doen en die keuze is ronduit bizar.)
Vervolgens zijn daar een paar films bij die ze niet durven weigeren, omdat die inderdaad dik tot het establishment horen en waar ze geen lulverhaal bij kunnen houden (zoals te Amerikaans). Die doen dan vervolgens wél vrolijk mee.
Frustratie is een groot woord Martin. Ik lig er zeker v.w.b. mijn eigen film niet wakker van. We zijn inmiddels al met open armen ontvangen op buitenlandse festivals. Maar het gaat me om het principe en de overduidelijke “ons kent ons” cultuur.
Ik maak me bij deze dus sterk voor ALLE geweigerde films. Juist ook omdat het films van eigenzinnige filmmakers betreft.
Maar vooral het dédain waarmee men wordt gepasseerd, ons na vriendelijk verzoek geen uitleg WIL geven en dan ook nog in de media zeggen dat we “het er uitvoerig over gehad hebben” is stuitend en respectloos.
Het is een doelbewuste beleidskeuze van het festival om establishment en bezoekersaantallen hogere prioriteit te geven dan kwaliteit of diversiteit.
Elk jaar gaat er aan het eind van het festival een persbericht uit waarin de laatste editie wordt bejubeld als een nog groter succes dan de vorige. Dat succes wordt afgemeten aan bezoekersaantallen en het feit dat het NFF het grootste meerdaagse evenement in Nederland is. Met geen wooord wordt er gerept over de kwaliteit van de films.
Persoonlijk vindt ik dat jammer. Ik zou liever een festival zien dat zijn nek uitsteekt; waar het publiek films kan ontdekken. Een festival dat films groot maakt in plaats van andersom.
Je kunt het NFF niet kwalijk nemen dat ze andere keuzes maken. Het is hoogstens nogal flauw dat ze het niet gewoon toegeven.
Ik zou liever een festival zien dat zijn nek uitsteekt; waar het publiek films kan ontdekken. Een festival dat films groot maakt in plaats van andersom
Als men zich in het kleine Utrecht dan toch zo lyrisch wil vergelijken met Cannes, Venetië of Berlijn dan zouden ze dat eens goed in hun oren moeten knopen.