web analytics

Smaakmakers: De Vierde Man

Reacties zijn gesloten

Gast van het jaar Frans van Gestel praat vanavond met Jan Eilander over zijn favoriete films, waarvan er aansluitend een wordt vertoond in bioscoop Rembrandt. Hij koos voor Paul Verhoevens klassieker De Vierde Man.

De Vierde Man (1983)
Geregisseerd door Paul Verhoeven
met Jeroen Krabbé, Renée Soutendijk, Thom Hoffman, e.v.a.

Schrijver Gerard ontmoet een mysterieuze vrouw, raakt door haar geïntigreerd, maar ziet niet dat hij alle onheil op zich afroept. Hij negeert zijn onheilspellende visioenen, en het feit dat Christine’s vorige drie mannen op bizarre wijze om het leven kwamen.

Verhoeven en critici
In eerste instantie liet Verhoeven duidelijk zijn ongenoegen blijken over zijn nieuwste werk. Na het uitkomen van de film vertelde de regisseur meermalen dat hij met opzet de symboliek en Bijbelverwijzingen zo had aangedikt, zodat hij ook een keer goede kritieken kreeg van de pedante Nederlandse filmrecensenten. Zijn eerdere films waren regelmatig weggezet als oppervlakkige sensatiewerkjes. Zijn opzet slaagde: De Vierde Man werd vrijwel unaniem als zijn beste film tot dan toe bestempeld.

Internationale doorbraak
Dat mag ook wel, want na De Vierde Man stonden de deuren van Hollywood open. De filmmaker had daar eerder al de aandacht gewekt met Turks Fruit (Oscarnominatie) en Soldaat van Oranje (genomineerd voor een Golden Globe). Maar met deze thriller, die o.a. de prijs van de internationale filmkritiek won in Toronto, had hij zijn naam gevestigd. Twee jaar later zou hij zijn Engelstalige debuut maken met Flesh + Blood. 

De Vierde Man zorgde er ook voor dat hoofdrolspelers Jeroen Krabbé en Renée Soutendrijk het in de Verenigde Staten mochten proberen. Vooral Krabbé schopte het ver, nog steeds speelt hij regelmatig in internationale producties. De achtervolgings-thriller The Fugitive, de James Bond-film The Living Daylights, en meer recent The Transporter 3, zijn maar een paar van de producties waar hij in mee speelde.