web analytics

Telefilms 2009

Reacties zijn gesloten

Sinds 1999 worden de Nederlandse film- en televisiewereld jaarlijks verblijd met de zogenaamde telefilms. Films, speciaal gemaakt voor televisie, waarin vaak jonge, talentvolle makers een kans krijgen hun kunsten aan het grote publiek te tonen. Dit jaar presenteren onder andere debutant Remy van Heugten en Diederik van Rooijen, die tot voor Stella’s Oorlog enkel Zulaika had gedraaid, hun film aan het Nederlandse televisiepubliek.

 

 

 
Telefilm
Telefilms zijn Nederlandse speelfilms speciaal gemaakt voor televisie, die inspelen op actuele maatschappelijke thema’s. De coproducties van onafhankelijke filmproducenten en de publieke omroep krijgen financiële steun van het Stimuleringsfonds, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en het Cobofonds. Sinds de start in 1998 zijn 63 Telefilms geproduceerd of uitgezonden. De laatste jaren krijgen telefilms steeds vaker een release in de bioscoop, naast de vaste vertoning op televisie. De enige film uit de 2009 lichting die reeds in de bioscoop te bewonderen was, is Stella’s Oorlog.

 

Het doel van het project was de samenwerking tussen de filmsector en de omroepen een nieuwe impuls te geven. Hierdoor moesten ook de promotie en het imago van dramaproducties van eigen bodem bij het Nederlandse publiek worden verbeterd. Inmiddels zijn Telefilms een begrip geworden. Jaarlijks worden er, op enkele uitzonderingen na, zes films afgeleverd. Onder andere Suzy Q (1999), Storm in mijn hoofd (2001), Tussenland (2002), Familie (2002), Cloaca (2003), BlueBird (2004), Off Screen (2005), De Uitverkorene (2006), Escort (2006), Het Schnitzelparadijs (2007) en TBS (2008) hebben binnen- en buitenlandse filmprijzen gewonnen.

 

Telefilm 2009
De telefilm-lichting van dit jaar wordt gekenmerkt door een divers aanbod. De zes titels herbergen diverse genres, waaronder een romantische komedie, een multicultureel drama en een psychologische thriller. Hoewel vanaf het begin van het project in 1999 de link naar maatschappelijk actuele thema’s vaak al beperkt was, lijkt het criterium dit jaar nog minder strak gehanteerd te zijn. Veel titels vertrekken weliswaar vanuit een discussiepunt uit het afgelopen jaar, maar laten het daarna al snel volledig los.

 

Coach, over een rijke vrouw die kansloze allochtonen wilt steunen, lijkt nog het meest op de actualiteit in te spelen. De leefsituatie van veel allochtone jongeren blijft immers een punt van discussie in onze maatschappij. De komische Taartman en zwaarwichtige Witte Vis spelen losjes met het thema drugs. De Punt borduurt voort op de Molukse treinkapingen in de jaren zeventig, waar vorig jaar Wijster al over berichtte. Julia’s Hart verhaalt op luchtige wijze over een harttransplantatie, terwijl Stella’s Oorlog de gevolgen van de Afghanistan-missie onder de loep neemt. Om een echte bijdrage te leveren aan het debat komt deze laatste film net iets te laat, al kan dat over een anderhalve maand – wanneer de film wordt uitgezonden – zomaar weer anders zijn.

 

 

De films
De drama-komedie Coach, van regisseur Joram Lürsen, verhaalt over de rijke Suzanne. Zij voelt zich schuldig over haar luxe leven en geeft zich op voor het project Coach. Ze helpt hiermee de Marokkaanse jongen Soukri. Enthousiast gaat ze aan de slag, totdat blijkt dat ze er veel mee op het spel zet. De hoofdrollen worden vertolkt door Anneke Blok, Mark Rietman en Mamoun Elyounoussi.

 

In het komische Taartman van regisseuse Annemarie van de Mond maken we kennis met Ben van Bommel (Jaap Spijkers), een gepassioneerd banketbakker. Als hij door een belastingschuld zijn zaak dreigt te verliezen, lijkt het afleveren van coke uitkomst te bieden. Maar dit loopt niet als gepland … Naast Jaap Spijkers zien we onder meer Betty Schuurman en Dajo Hogeweg terug in de film.

 

In het spannende familiedrama Witte Vis (Remy van Heugten) nemen de visserszonen Hans en Stijn de kotter van hun overleden vader over. Ze willen het familiebedrijf van de ondergang redden. Vlak voordat ze de hoop op willen geven, belandt er een grote hoeveelheid drugs in de netten. De hoofdrollen in deze (licht) psychologische thriller worden gespeeld door Marcel Hensema en Mads Wittermans.

 

De Punt, van regisseur Hanro Smitsman, vertelt het verhaal van de Molukse treinkaping bij De Punt dertig jaar geleden. Hoofdrollen zijn weggelegd voor Gerson Oratmangoen, Martin Schwab en Terence Schreurs

 

Julia’s Hart (Peter de Baan) gaat speels om met het donor-vraagstuk. Julia en Thomas zijn onafscheidelijk. Wanneer Julia overlijdt bij een auto-ongeluk wordt haar hart gebruikt voor een harttransplantatie. Thomas doet er nu alles aan om Julia’s hart terug te krijgen. Naast Monic Hendrickx vervullen Lidewij Mahler en Sanne den Hartogh een hoofdrol.

 

De in de bioscoop onterecht geflopte Stella’s Oorlog van regisseur Diederik van Rooijen verhaalt over een getraumatiseerde groep soldaten (o.a. Javier Guzman en Thijs Römer)  na een missie in Afghanistan. De film wordt verteld vanuit het oogpunt van Stella (Maartje Remmers), vriendin van één van de soldaten, die de oorzaak achter de dood van haar broer probeert te achterhalen.

 

Uitzendschema
Coach                      zondag 12 april, 20.15 uur, Nederland 2.
Taartman                 zondag 19 april, 20.15 uur, Nederland 2.
Witte Vis                  zondag 26 april, 20.15 uur, Nederland 2.
De Punt                    zondag 03 mei, 20.15 uur, Nederland 2.
Julia’s Hart              zondag 10 mei, 20.15 uur, Nederland 2
Stella’s Oorlog         zaterdag 16 mei, 22.45 uur, Nederland 2.

 

NeerlandsFilmdoek zal wekelijks vooruitblikken op de telefilms, waarna drie dagen voor uitzending van een film een recensie zal worden gepubliceerd. Tevens zullen er interviews en achtergrondartikelen over de producties worden verzorgd. Hou de site goed in de gaten!

 

Reacties zijn gesloten.