web analytics

Voorspelling Gouden Kalveren NFF 2008

Reacties zijn gesloten

Vanavond is het dan eindelijk zover: de Gouden Kalveren (‘de Nederlandse Oscars’) worden uitgereikt in niet minder dan zestien categorieën. Dinsdag werden de nominaties bekend gemaakt, waarna het gespeculeer kon beginnen. In de wandelgangen gonst het van de geruchten. Opvallend zijn de vele nominaties voor zowel het kunstzinnige Het Zusje van Katia als het commerciële Alles is Liefde. Durft de jury stelling te nemen en één van de twee ook echt tot winnaar uit te roepen en daarmee meteen een voorkeur uit te spreken voor een publieksproduct of films die draaien in kleine zalen voor een selecte groep kijkers? Of kiest ze voor een gulden middenweg door de prijzen eerlijk te verdelen? Vanavond zullen we het zien, maar voor het zover is eerst de voorspellingen van twee van onze redactieleden.

 

 

BESTE KORTE FILM
AKIKO van Michaël Sewandono
NUMMER ACHT (EVERYTHING IS GOING TO BE ALRIGHT) van Guido van der Werve
RIF van Eric Steegstra

 

Guido Franken: “Zag enkel Akiko. Kan hier dus geen zinnige uitspraak over doen. Hoor goede dingen over Rif. Van mij had de korte film Succes mogen winnen, maar die is niet eens genomineerd.

 

Matthijs Bockting: “Erg vreemde keuze’s: Akiko is een flauwe gimmick met een strikje erom heen en Nummer Acht is een shot van 10 minuten van een boot die zich door ijs heen breekt. Niet mijn favorieten. Laat Rif dan de enige film zijn die ik niet gezien heb, maar die wel het leukste klinkt van de drie. Rif dus.”

 

BESTE TELEVISIEFILM
DEN HELDER van Jorien van Nes
DE FUIK van Mischa Kamp
OOIT van Jaap van Heusden

 

Guido Franken: “Ook hier slechts één kandidaat gezien; De Fuik. Prachtige film met een mooie hoofdrol van Rotteveel. Maakt een grote kans.

 

Matthijs Bockting: “Ooit van Jaap van Heusden, vooral omdat ik dáár de meest positieve verhalen over hoor en het is gemaakt door een talentvol filmmaker (een stadium dat Mischa Kamp eigenlijk al voorbij is).”

 

BESTE KORTE DOCUMENTAIRE
DE HUIZEN VAN HRISTINA van Suzanne Raes
LANDSCHAPPEN WAAR NIEMAND VAN WEET (II) van Melle van Essen en Riekje Ziengs
YVETTE van Simonka de Jong

 

Guido Franken: “De Huizen van Hristina. Mooi en ontroerend portret van een in zichzelf gekeeerde schoonmaakster.”

 

Matthijs Bockting: “Yvette, omdat het onderwerp waarschijnlijk het dichtst bij de mensen staat.”

 

BESTE LANGE DOCUMENTAIRE
2KM2 – TWEE VIERKANTE KILOMETER STAD van Carel van Hees, André van der Hout
BLOODY MONDAYS & STRAWBERRY PIES van Coco Schrijber
JOAQUÍN SABINA – 19 DÍAS Y 500 NOCHES van Ramón Gieling

 

Guido Franken: “Was nogal verbaasd dat El Olvido van Honigmann niet genomineerd werd, beste lange documentaire die ik op het festival zag. De jury zal wel vallen voor Bloody Mondays & Strawberry Pies.

 

Matthijs Bockting: “Joaquín Sabina – 19 Días Y 500 Noches, omdat deze het meest weet te emotioneren van de drie. Maar ook ik had voor El Olvido gekozen, alhoewel Honigmann de aankomende jaren vast nog wel eens genomineerd zal worden.”

 

BESTE SOUNDDESIGN
Gert Janssen voor DUNYA & DESIE
Ed Meijaard, Michiel Mullink, Rens Pluym en Sebastiaan Roestenburg voor SING FOR DARFUR
Alex Booy en Huibert Boon voor WINTERSTILTE

 

Guido Franken: “Winterstilte. Film die het vooral moet hebben van een fenomenale wisselwerking tussen beeld en geluid. Met weinig dialoog en lange shots hangt er veel af van de sfeer die de geluidsband weet op te roepen, en die is treffend. Mag winnen, wat mij betreft.”

 

Matthijs Bockting: “Ik ga ook voor Winterstilte en eigenlijk om dezelfde reden. En vooral ook omdat Sing for Darfur een matige film was en het geluid van Dunya & Desie weinig opviel (alhoewel dit veelal wel een goed teken is).”

 

BESTE MUZIEK
Johan Hoogewijs voor BLOEDBROEDERS
Maarten Spruijt voor THE SEVEN OF DARAN – THE BATTLE OF PAREO ROCK
Michiel Borstlap voor TIRAMISU

 

Guido Franken: “Het films met betere muziek gehoord dit jaar, maar als ik moet kiezen doe dan maar Bloedbroeders. Sfeervol melancholisch, klassiek thema. Past uitstekend bij de film.

 

Matthijs Bockting: “Alhoewel de muziek van Michiel Borstlap voor Tiramisu erg mooi was (maar toch ook ietwat conventioneel) ga ik voor Maarten Spruijt voor The Seven of Daran – The Battle of Pareo Rock. Er worden te weinig van zulk soort films gemaakt in Nederland, en dat mag dan ook rijkelijk beloond worden. Zeker als het mooi is en nog werkt ook.”

 

BESTE PRODUCTION DESIGN
Harry Ammerlaan voor ALLES IS LIEFDE
Vincent de Pater voor BLOEDBROEDERS
Elsje de Bruijn voor TBS

 

Guido Franken: “Onbegrijpelijke afwezige is De Brief voor de Koning. Zelden was het decor zo levensecht als in die film. Uit protest zou ik eigenlijk geen winnaar uit de bovenstaande drie moeten kiezen, maar vooruit: ik twijfel tussen TBS en Alles is Liefde … doe maar TBS. Film die het vooral moet hebben van de dreigende en onheilspellende locaties. Het lijkt misschien makkelijker om het production design te verzorgen voor een film die speelt in het huidige landschap, maar het tegendeel is waar.”

 

Matthijs Bockting: “Zowel De Brief voor de Koning én De Scheepsjongens van de Bontekoe ontbreken. Misschien wat makkelijk om deze te noemen, maar mooi waren ze wel. De best of the rest is dan Bloedbroeders door Vincent de Pater. De film ademde de sfeer van de jaren ’60 enorm uit.”

 

BESTE CAMERA
Lex Brand voor ALLES IS LIEFDE
Menno Westendorp voor HET ECHTE LEVEN
Melle van Essen voor THE LAST DAYS OF SHISHMAREF

 

Guido Franken: “Lex Brand heeft dit jaar meer producties voorzien van een prachtige cinematografie, mag van mij dus winnen voor Alles is Liefde.”

 

Matthijs Bockting: “Enigszins verbazingwekkend dat Westendorp wel voor Het Echte Leven, maar niet voor The Seven of Daran genomineerd is. Maar in dit geval ga ik voor Melle van Essen voor The Last Days of Shismaref, omdat hij de sneeuw laat fonkelen.”

 

BESTE MONTAGE
Peter Alderliesten voor ALLES IS LIEFDE
Robert Jan Westdijk voor HET ECHTE LEVEN
Dorith Vinken voor HET ZUSJE VAN KATIA

 

Guido Franken: “Ondanks dat het knap is hoe Alderliesten de vele hoofd- en zijlijnen in Alles is Liefde vloeiend weet te verbinden, mag het Kalf wat mij betreft naar Robert Jan Westdijk voor Het Echte Leven. Fictie en werkelijkheid lopen feilloos in elkaar over.”

 

Matthijs Bockting: “Lastig. Verbazingwekkend dat Het Zusje van Katia niet genomineerd is voor beste camera, want dat maakt grotendeels de film. De strijd zal hier dan ook gaan tussen Alderliesten en Westdijk, waarvan ik verwacht dat Robert Jan Westdijk voor Het Echte Leven. Een fantastisch geconstrueerd verhaal, waarvan ik vermoed dat dit grotendeels in de montage gecreëerd is in tegen stelling tot Alles is Liefde.

 

BESTE MANNELIJKE BIJROL
Matthijs van de Sande Bakhuyzen in BLOEDBROEDERS
Loek Peters in HET ECHTE LEVEN
Ton Kas in VOX POPULI

 

Guido Franken: “Ondanks dat Loek Peters innemend overkomt en prima speelt, heb ik een enorme zwak voor Ton Kas. Hij weet elke rol die hij speelt een hilarische, bijna karikaturale onderlaag te geven, maar blijft altijd een mens van vlees en bloed. Vox Populi dus (die wel in meer categorieën mee had mogen dingen naar een Kalf – waaronder minstens beste speelfilm en beste scenario).”

 

Matthijs Bockting: “De strijd zal gaan tussen Loek Peters en Ton Kas; Matthijs zal hem in de toekomst vast nog wel eens winnen, daar is hij talentvol genoeg voor. En ook ik ga in dit geval voor Ton Kas in Vox Populi. Hoe goed Loek Peters ook is (en dat is ie), Ton Kas weet enorm te emotioneren.”

 

BESTE VROUWELIJKE BIJROL
Lies Visschedijk in ALLES IS LIEFDE
Olga Louzgina in HET ZUSJE VAN KATIA
Julia Seijkens in HET ZUSJE VAN KATIA

 

Guido Franken: “Julia Seijkens in Het Zusje van Katia. Niet alleen omdat ze bloedmooi overkomt op het scherm, maar ook omdat ze een rol die ver van haar af ligt zo naturel over weet te brengen.”

 

Matthijs Bockting: “Hoewel ik hoop, net als elke man in Nederland, op de prachtige Julia Seijkens denk ik toch dat Olga Louzgina in Het Zusje van Katia hem zal gaan winnen. Geen actrice met veel verscheidenheid in haar rollen, maar wat ze doet, doet ze perfect.”

 

BESTE ACTEUR
Erik van Heijningen in BLOEDBROEDERS
Robert de Hoog in SKIN
Theo Maassen in TBS

 

Guido Franken: “Wat Erik van Heijningen hiertussen doet is me een raadsel. Zowel Robert de Hoog als Theo Maassen zijn prima in respectievelijk Skin en TBS. Ga toch voor Robert de Hoog in Skin.”

 

Matthijs Bockting: “Theo Maassen in TBS. Nimmer zoveel sympathie voor zo’n klootzak gehad. Ik trek mijn twijfels bij de andere twee; duidelijk rollen die andere acteurs ook hadden kunnen vertolken. Die van TBS niet.”

 

BESTE ACTRICE
Eva van de Wijdeven in DUNYA & DESIE
Sallie Harmsen in HET ECHTE LEVEN
Anneke Blok in TIRAMISU

 

Guido Franken: “Sallie Harmsen in Het Echte Leven, ongetwijfeld. Een nieuwe muze is opgestaan!”

 

Matthijs Bockting: “Misschien wel één van de lastigste keuzes. Anneke Blok verdient hem (vanwege haar status), Eva van de Wijdeven verdient hem nog meer (omdat Maryam wel héél veel credits voor haar rol kreeg), maar Sallie Harmsen krijgt hem voor Het Echte Leven. Om als 19-jarige op zo’n manier een femme fatale te spelen is ongekend.”

 

BESTE SCENARIO
Kim van Kooten voor ALLES IS LIEFDE
Robert Jan Westdijk voor HET ECHTE LEVEN
Jan Eilander en Jolein Laarman voor HET ZUSJE VAN KATIA

 

Guido Franken: “Kim van Kooten voor Alles is Liefde. Knap geconstrueerd scenario, voorzien van veel rake humor. Knap. Had deze liever naar Terstall zien gaan voor Vox Populi, maar die is niet eens genomineerd.”

 

Matthijs Bockting: “Ook Kim van Kooten voor Alles is Liefde, omdat ze op een ongekende manier weet te emotioneren met personages die je maximaal een kwartier in beeld zien. Ik had echter ook liever Eddy Terstall willen zien en tevens had ik in ieder geval een nominatie voor Dunya & Desie verwacht.”   

 

BESTE REGIE
Joram Lürsen voor ALLES IS LIEFDE
Arno Dierickx voor BLOEDBROEDERS
Mijke de Jong voor HET ZUSJE VAN KATIA

 

Guido Franken: “Joram Lürsen. Een dergelijk grote en overvolle productie zo gelikt en effectief in elkaar zetten vraagt een groot vakmanschap.”

 

Matthijs Bockting: “Als de jury het aandurft geven ze Mijke de Jong voor Het Zusje van Katia opnieuw een kalf, omdat dit simpelweg de beste van de drie is. Beklijvend tot op het bot, met fantastische cameravoering en geweldig spel.”

 

BESTE LANGE SPEELFILM
ALLES IS LIEFDE, Jeroen Beker en Frans van Gestel (Motel Films/IDTV FILM), San Fu Maltha (Fu Works), Job Gosschalk (Kemna & Zonen)
DUNYA & DESIE, Leontine Petit en Joost de Vries (Lemming Film)
HET ZUSJE VAN KATIA, Hans de Wolf (Keyman Film)

 

Guido Franken: “Hoewel ik ze alle drie niet Kalf-waardig vind, mag van mij Alles is Liefde het podium als winnaar verlaten. Product waar het vakmanschap vanaf druipt, zowel van cast als crew. Dunya & Desie is weinig bijzonder, doch degelijk gemaakt, en Het Zusje van Katia blijft ondanks de constante focus op het hoofdpersonage afstandelijk en kil.”

 

Matthijs Bockting: “Het lijkt me sterk dat de jury om Alles is Liefde heen kan. Het zou een stunt zijn, als Dunya & Desie of Het Zusje van Katia hem zouden winnen (alhoewel dit ook meer dan verdiend zou zijn), maar dit zal niet gebeuren. En eigenlijk is het ook terecht. Alles is Liefde was ook gewoon erg goed.”

 

 

Reacties zijn gesloten.