web analytics

Wim T. Schippers #5: Single plays & Vroeg werk

Reacties zijn gesloten

Sinds 15 november 2007 brengt de VPRO in samenwerking met Living Colour Entertainment het televisiewerk van Wim T. Schippers uit op dvd. Onder de overkoepelende titel ‘Wim T. Schippers’ Televisiepraktijken – sinds 1962′ zijn reeds beschikbaar de legendarische VPRO programma’s De Fred Haché Show, Barend is weer bezig (ook bekend als De Barend Servet Show), Van Oekel’s Discohoek, Het is weer zo laat! (beter bekend als Waldolala) en recenter werk zoals Op zoek naar Yolanda, Plafond over de vloer en We zijn weer thuis. Alle dvd’s zijn bovendien voorzien van veel uniek extra materiaal. Naar aanleiding van de dvd-release van vroeg werk en enkele single plays van Wim T. Schippers 7 november jongstleden volgt hieronder een overzicht van wat de dvd-box en Wim T. Schippers te bieden hebben.

Commotie
Willem Theodor Schippers wordt geboren op 1 juli 1942 te Groningen en groeide grotendeels op in Bussum. Na een studie aan de Rietveld Academie te Amsterdam, laat hij al snel van zich gelden als beeldend kunstenaar. Samen met studiegenoten richt hij in 1961 het A-dynamisch Centrum op. De kunstwerken die zij maakten, waren onder andere geïnspireerd op de culturele beweging Dada, welk globaal gezegd lak had aan alle ‘regels en wetten’ in de kunst. In 1962 maakte Schippers een item over A-dynamische kunst voor het programma Spiegel der Kunsten, waarin hij de toon voor zijn latere televisiewerk zette. Al in deze eerste korte reportage tastte hij de grenzen van de normen en waarden en veronderstelde standaarden af.

 

Bijna exact een jaar later werd zijn tweede reportage uitgezonden, dit keer in het kunstprogramma Signalement. Ook dit keer zorgde zijn bijdrage voor extra aandacht. Eind jaren zestig maakte hij vervolgens zijn eerste korte filmpjes. Samen met Willem de Ridder en Wim van der Linden was hij verantwoordelijk voor de serie ‘Sad Movies’, waarvan op de dvd van Het is weer zo laat! de titel Flagula als extra is opgenomen. In 1967 breekt Schippers vervolgens echt door met het programma Hoepla! voor de VPRO, dat voor veel commotie zorgt in de Nederlandse samenleving. In een tijd waarin de Nederlandse samenleving fundamenteel veranderde, was Hoepla! een uiting van de weerstand tegen de traditionele normen en waarden. Zowel op stilistisch als inhoudelijk vlak verzette men zich tegen de heersende wetten en regels. Een blote Phil Bloom leidde zelfs tot kamervragen.

 

Populair
In de jaren erna durft de VPRO het niet aan Schippers vrij spel te geven. Pas in 1971 is er weer een programma van zijn hand te zien: De Fred Haché Show. Ook dit keer ontstaat er weer enige commotie. Vanaf de jaren zeventig introduceert Schippers een aantal typetjes met typische uitspraken en gedragingen die in het dagelijkse leven van de Nederlander worden opgenomen. Met Barend Servet en Sjef van Oekel krijgt Nederland voor het eerst te maken met het fenomeen ‘televisiehelden’. De populariteit is zelfs zo groot, dat er LP’s, strips en andere ‘goodies’ met betrekking tot deze televisiepersoonlijkheden op de markt verschijnen. Met onder meer Barend is weer bezig, Van Oekel’s Discohoek en Het is weer zo laat! (Waldolala) wordt in de jaren zeventig en tachtig een groot publiek aangesproken.

Vanaf eind jaren zeventig is Schippers ook de stem achter diverse personages uit het populaire kinderprogramma Sesamstraat. De meeste bekendheid geniet hij door het lenen van zijn stem aan Ernie, van het illustere duo Bert & Ernie, maar ook Graaf Tel en Kermit de Kikker worden door Schippers van spraak voorzien. Op de radio maakt hij furore met zijn creatie Jacques Plafond in het programma Ronflonflon met Jacques. Plafond praatte steevast door elke plaat heen, was een chaoot eerste klas en kreeg van Schippers weer enkele typische uitspraken mee, zoals “Jammer, maar helaas!”. In 1986 kreeg de radiopresentator zijn eigen televisieserie, die eveneens gekenmerkt werd door de onconventionele aanpak, chaos en taalspelletjes.

 

Minder bekend werk
Minder bekend bij het grote publiek is het feit dat Schippers ook al decennia lang actief is op het gebied van beeldende kunst, toneel en televisiedrama. Op deze negende dvd-box uit de reeks ‘Wim T. Schippers’ televisiepraktijken sinds 1962′ zijn een aantal van deze minder bekende werken verzameld. Hieronder een overzicht, waarin de eerder genoemde items voor Spiegel der Kunsten en Signalement buiten beschouwing zijn gelaten.

 

Stemmen (1972)
In deze eenakter van ongeveer een half uur zijn we getuige van een onderonsje tussen een tiental personen in een kamer van een luxe villa. Zoals de titel al doet vermoeden horen we vele stemmen door elkaar. Zoals het een Wim T. Schippers productie betaamt, is er van de conversaties vrijwel niks te verstaan. Als een ware hippie verschijnt ook Schippers zelf in beeld.

Martha (1974)
Het bijna een uur durende televisiespel Martha, geschreven door Wim T. Schippers en geregisseerd door Berend Boudewijn (Ja Zuster, Nee Zuster, Diamant). Het nogal raadselachtige geheel heeft veel weg van een thriller, maar tot een ontknoping komt het niet. Ook hier speelt Schippers bewust een spelletje met de kijker, die constant zoekt en graaft om achter het mysterie te komen, maar uiteindelijk geen uitkomst krijgt gepresenteerd.

Volk en Vaderliefde (1976)
Voor deze televisiefilm van een uur bewerkte Schippers de gelijknamige ‘koningskomedie’ van Harry Mulisch tot een origineel script. In het kader van de Herodotus-reeks, schreef Mulisch voor de VPRO een stuk dat de omroep financiële hoofdbrekens bezorgde. Schippers werd gevraagd het geschrift om te werken tot een betaalbare versie. Opvallend zijn de moderne interventies in het klassieke stuk, zo verschijnt er plots een automobiel in de Griekse Oudheid.

Ninette de Valois (Mag ik mijn grijze mapje terug) (1977)
Deze uitzending werd gemaakt in opdracht van het educatieve NOS-programma Openbaar kunstbezit. Dit keer stond het thema ‘kunst en tijd’ centraal.

Cross Now (1977)
Deze Engelstalige single play deed op voorhand al wat stof opwaaien. Schippers castte (logischerwijs) Engelstalige acteurs voor de rollen, wat protest opriep bij de belangenorganisaties van toneelspelers. Wederom schreef Schippers een thrillerachtig verhaaltje, over een architect die in zijn directe omgeving met vreemde sterfgevallen geconfronteerd wordt. De regie was in handen van Andrew Wilson, die later onder meer de populaire dramaseries De Fabriek en Dossier Verhulst regisseerde.

 

De dans der vierkanten, waarin opgenomen Elly, of het beroemde stuk (1980)
Volgens Schippers was deze opening van het Holland Festival een ‘roeren in een geraffineerde samenleving van muziek, televisie, theater en literatuur, bijeengeharkt in Carré en uitgestrooid over de Republiek der Verenigde Nederlanden.’ Voor het eerst kreeg Schippers grote kritiek te verduren.

 

Ramp Ahead (1980)
Naast het schrijven van het scenario, nam Schippers ook de regie voor dit Engelstalige televisiespel op zich. Hoewel de titel anders doet vermoeden, kent de film een happy-end. De film verhaalt over een man die psychisch in de knoop zit als zijn grote liefde het niet meer in hem ziet zitten. Met de typische Wim T. Schippers humor levert het werk een aantal memorabele scènes op.

 

DVD “Single plays & Vroeg werk”
De dvd Single plays & Vroeg werk  is de negende in de Wim T. Schippers dvd-reeks. De oudste televisieprogramma’s waaraan Schippers bijdragen leverde zijn de kunstuitzendingen Spiegel der kunsten en Signalement, gemaakt voor de VARA. Signalement bevat o.a. het beroemde Fluxusmoment waarin Schippers een flesje limonade leeggiet in de Noordzee nabij Petten. In de eenakter Stemmen maken tal van prominente acteurs hun opwachting en is zelfs een zeer prille incarnatie van Jacques Plafond te zien. Het raadselachtige televisiespel Martha werd geschreven door Wim T. Schippers en geregisseerd door Berend Boudewijn. Volk en vaderliefde is Schippers’ low-budget maar high-concept bewerking van Harry Mulisch’ gelijknamige koningskomedie. In Cross now en Ramp ahead waagt Schippers zich aan Engelstalig televisiedrama en Ninette de Valois is een uitzending die gemaakt werd in opdracht van Openbaar Kunstbezit. De dans der vierkanten ten slotte is een integrale registratie van de opening van het Holland Festival 1980 met randgebeuren.

  

 

DVD1:
– Spiegel der Kunsten (20-12-1962)
– Signalement (29-12-1963)
– Stemmen (15-03-1972)
– Martha (19-09-1974)
– Volk en Vaderliefde (11-03-1976)

 

DVD 2:
– Ninette de Valois (mag ik mijn grijze mapje terug) (25-09-1977)
– Cross Now (30-10-1977)
– Ramp Ahead (15-11-1980)

 

DVD 3:
– De dans der vierkanten, waarin opgenomen: Elly, of het beroemde stuk (01-06-1980)

 

Daarnaast herbergt de luxe digipack ook nog een kort informatieboekje.

 

Met dank aan de VPRO en Living Colour Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze DVD !

 

Een gedachte over “Wim T. Schippers #5: Single plays & Vroeg werk

  1. Hoi iedereen, 

    Sorry om niet ontopic te reageren, maar ik was hier aan het rondsurfen, ben een tijd geleden nog op dit forum geweest en nu kon ik niet meer inloggen omdat ik mijn oud paswoord en usernaam vergeten was, en wist niet meer welk email adres ik gebruikte.

    Ik dacht ik stel me even terug voor

    Weet iemand een idee om extra geld te verdienen, ik ben op het moment in geldnood na een moeilijke periode. Ik heb een dochter van 10 jaar dus alle tips zijn welkom!

    Groetjes,

    Els Wittem

Reacties zijn gesloten.