web analytics

Column: Hoeveel invloed hebben bloggers op de filmindustrie?

Reacties zijn gesloten

Een bericht van Woodwing in de mail: of ik een toelichting wilde geven op mijn negatieve opmerking over hun product, want daar zijn ze erg van geschrokken. Bij deze: mijn ervaringen met Woodwing stammen uit 2008. Volgens het bedrijf is er in de tussentijd veel veranderd en is het merendeel van de 35.000 gebruikers tevreden. Bij gebrek aan tegenberichten neem ik dat voetstoots aan.

Waarom schrijf ik dit? Niet omdat ze me dreigen met een rechtszaak of omdat er een gratis licentie tegenover staat (dat is geen van beide het geval), maar omdat ik waardeer dat ze meteen actie ondernemen. Het bedrijf begrijpt dat negatieve aandacht online, ook al is het een haastig toegevoegd bijzinnetje geschreven door een onbekende blogger, schadelijk kan zijn voor het imago. Dat is nu eenmaal de kracht van de zoekmachine. Niet voor niets is de front row van grote modeshows tegenwoordig gevuld met piepjonge fashionbloggers.

Hoe zit dat eigenlijk in de Nederlandse filmwereld? Dat amateurblogs gratis publiciteit kunnen genereren is er zeker doorgedrongen. Online filmmagazines krijgen toegang tot persvoorstellingen en filmfestivals, mogen bekende regisseurs interviewen en ontvangen meer screeners dan het leger aan vrijwilligers op hun vrije avond kan recenseren. Is het aantal plekken beperkt, dan hebben de dagbladen en betere tijdschriften voorrang. Niet onterecht, lijkt me. Wel heb ik het idee dat festivals en filmpromotiebedrijven nog weinig onderscheid maken tussen online filmzines.

Anders dan in de modewereld, waar blogger X bovenaan op de gastenlijst staat en nieuwe fashionista’s zich eerst moeten bewijzen, krijgen – bij voldoende ruimte – alle filmsites toegang, zolang ze maar een stukje over de film of het festival in kwestie produceren. Is er maar weinig plaats, dan worden er willekeurige  websites toegelaten. Daar is ruimte voor verbetering, want het ene filmbog is het andere niet. Ik vermoed alleen dat de industrie zelden de moeite neemt om ze allemaal bij te houden en dat er, anders dan bij kranten en tijdschriften, helemaal geen beeld is van de kwaliteit, het bereik en de doelgroep van de diverse Nederlandse filmwebsites.

Natuurlijk heb ik helemaal geen bewijzen voor deze stelling. Ik hoor het dan ook graag als het anders zit. Zo nodig kom ik erop terug om te vertellen dat ik mijn mening moet herzien. Alweer.

Een gedachte over “Column: Hoeveel invloed hebben bloggers op de filmindustrie?

  1. Heerlijk bereikbaar die mensen in de Nederlandse filmwereld, echt 95% van iedereen kan je zo opbellen en lastigvallen, fantastisch! Als je dan wat post waar ze niet blij mee zijn…. ja daag, ik ben er niet hoor, val me niet lastig 😛

Reacties zijn gesloten.