web analytics

Geknipt #37

Reacties zijn gesloten

Internet herbergt een schat aan (vergeten) materiaal. Niet alleen op Youtube staat het bol van de filmpjes uit of over films en televisie, ook in de archieven van de diverse omroepen en allerlei fansites is enorm veel audiovisueel materiaal te vinden. Omdat het vrijwel onmogelijk is om dit in uw eentje te ontdekken, presenteert NeerlandsFilmdoek de rubriek ‘Geknipt’, waarin we wekelijks een filmpje zullen selecteren. Deze week de innovatieve cameratechniek van Leonard Retel Helmrich.

Geknipt #37: Leonard Retel Helmrichs Single Shot Cinema

Leonard Retel Helmrich won op het afgelopen IDFA de prijs voor beste documentaire met Stand van de sterren. De afsluiting van zijn drieluik over een Indonesische familie in de sloppenwijken van Jakarta draait vanaf deze week in de bioscoop. Daarom in deze editie van Geknipt een filmpje waarin duidelijk wordt hoe Helmrichs zelf ontwikkelde Single Shot Cinema-techniek in de praktijk werkt. De regisseur over zijn nieuwe manier van werken:

“Ik noem het Single Shot omdat wanneer ik een gebeurtenis begin te filmen de camera laat lopen en die niet meer uit zet voordat de complete gebeurtenis is afgelopen. Ik ben daarbij constant met de camera in beweging. Een beheerste beweging van een constante snelheid, of traagheid. Zo geef ik gedurende het hele gebeuren een persoonlijke visie op wat er zich voor de camera afspeelt. Tijdens het draaien eis ik van mezelf dat iedere seconde van de geregistreerde gebeurtenis bruikbaar moet zijn, zodat een lange gebeurtenis in de montage heel goed terug te monteren is naar een scene van enkele minuten. Bij de montage moet dan constant in een beweging gesneden worden omdat de camera nooit stil staat. Maar omdat het dezelfde constante camerabeweging is, is het goed te snijden en komt de gemonteerde scene daardoor zelfs organischer en natuurlijker over dan statische shots.”

Heeft u suggesties voor de rubriek ‘Geknipt’, mail deze dan naar info@neerlandsfilmdoek.nl.