web analytics

Vijf misverstanden over betaald twitterende BN-ers, opgehelderd door Dirk Zeleenberg zelf

Reacties zijn gesloten

Even wat misverstanden over Dirk Zeelenberg (uiterst links op de foto) en zijn bedrijf Lopend Vuur uit de weg ruimen. Hoe zit het nou echt, volgens hem dan?

1) Dirk Zeelenberg betaalt BN-ers om positief te twitteren over bijvoorbeeld nieuwe Nederlandse films.

Zeelenberg: “Voor vijfhonderd euro per tweet gaan BN-ers echt niet iets twitteren wat ze niet vinden. Zou ik ook niet doen, want dan neem je je volgers niet serieus. Plus: je kunt ook feitelijk twitteren, bijvoorbeeld ‘Gouden Film voor Tony 10’. Waar het om gaat is dat je een film, of een concert, weer even onder de aandacht brengt. Ben Saunders heeft bijna 200.000 volgers. Als hij twittert: ‘Ik ga een biefstukje eten bij Loetje en daarna naar Harry Potter’ denken 200.000 mensen: oh ja, die film draait nu.”

2) Dirk Zeleenberg heeft een schimmig bedrijfje.

“Toen we drie dagen bezig waren, ontstond er ophef. Vanaf dat moment hebben we onze mensen opgedragen om aan commerciële tweets de hashtag #AD (advertisement), #ADV of  #SPON (sponsored tweet) toe te voegen. Als een betaald twitterende BN-er schrijft: ‘Je moet naar Plan C’ en er staat niet zo’n hashtag achter, dan is dat omdat hij het echt zegt.

Ik moet ontzettend lachen dat er in de filmbranche zo krampachtig op wordt gereageerd. In de VS is dit al heel succesvol. De campagnes die ik uitzoek, passen bij de BN-ers. Omdat de bedragen bovendien niet hoog zijn, geloof ik dat ze ook echt vinden wat ze twitteren.

Ik wil dat het schimmige karakter er af wordt gehaald. Jort Kelder die de moraalridder uithangt terwijl hij zelf wordt betaald om tafelheer bij DWDD te zijn, dat vind ik pas dubieus.”

3) Dirk Zeelenberg betaalt de BN-ers in kwestie zelf.

“Dat doen de bedrijven die me inhuren, zoals filmdistributeurs of organisatoren van feesten. Vijfhonderd euro per tweet is voor hen een rendabele investering.”

4) Dirk Zeelenberg is de eerste die BN-ers betaalt om te twitteren.

“Managers die ik bel, zeggen vaak: oh maar zoiets doen we al heel lang.”

5) Dirk Zeelenberg baalt van de ophef over zijn handel in tweets.

“Het heeft me op de kaart gezet. Binnen drie dagen stond mijn bedrijf in alle kranten.”