web analytics

Interview REC Sound

Reacties zijn gesloten

Melcher Meirmans, Merlijn Snitker en Chrisnanne Wiegel zijn als componisten-trio al jaren flink in de weer voor televisie en film. Samen met Hein Sassen, die zich bezig houdt met sound design/sound mix, vormen ze REC Sound. De grote doorbraak voor het trio betekende de film Het Schnitzelparadijs, waarna publieksfilms als Alles is Liefde en Hoe overleef ik … mezelf? volgden. Recentelijke schreven ze de muziek voor maar liefst twee telefilms: Coach en De Punt.

Jullie hebben dit jaar voor twee telefilms de muziek gedaan: Coach en De Punt. Laten we met deze laatste beginnen. De score is gecomponeerd op een atmosferische basis, met kleine etnisch klinkende elementen …

Ja dat klopt, De Punt van Hanro Smitsman. De score valt binnen een raamwerk van een bepaalde toonaard/akkoordenreeks en er is een thema in verwerkt dat in een aantal verschillende arrangementen terug komt. Het thema hoor je voor het eerst vlak voordat de titel in beeld komt. Het wordt daar gespeeld op Xaphone, dat is een bamboo-instrument dat het midden houdt tussen saxofoon en klarinet met het karakter van een menselijke stem. Het vocale karakter symboliseert een stem uit het verleden.

Ondertussen hebben jullie al regelmatig met Hanro Smitsman samengewerkt. De Punt, de televisieserie Fok Jou, een segment van Allerzielen en ook nog de korte film Dajo. Hoe maakten jullie kennis met elkaar?

Eerlijk gezegd weten we het niet meer precies. We denken dat het een film voor de gemeenteraadsverkiezingen van Amsterdam was waar we voor het eerst samen werkten. Het was in ieder geval lang geleden. Overigens maakten we ook nog de score voor Engel en Broer van Hanro.

De tweede telefilm Coach is film met overwegend vrolijke, doch dramatisch muziek. Het doet soms denken aan zigeunermuziek. Hoe benaderden jullie deze film?

We zijn met regisseur Joram Lürsen gaan brainstormen. Daaruit ontstond het idee om drie lijnen uit te zetten in verschillende muzikale sferen. Een vrolijke lijn die ook een melancholisch karakter in zich heeft, een dramatische lijn en een stadse lijn. Anders dan bij Alles is Liefde, waarbij een volledig orkest tot onze beschikking stond, hebben we bij Coach gekozen voor een bescheiden bezetting van contrabas, gitaar, viool en piano. We wilden voor de vrolijke lijn een crossover van verschillende stijlen waardoor je er wel een etnisch gevoel bij krijgt, maar dat je niet meteen kan duiden wat het nou precies is. Er zitten zigeuner/balkan-elementen in maar ook electrische ‘surf gitaren’ en mandolines. De vrolijkheid zit met name in het begin van de film. Op het moment dat Suzanne er achter komt dat Soukri de boel belazert, krijgt de score een dramatische wending en krijgt de piano een grotere rol. Dan is er nog de stadse lijn die nog steeds grotendeels met acoustische instrumenten is ingespeeld, maar hier wordt een electronische ritmische laag geïntroduceerd. Deze lijn is wat serieuzer/donkerder en wordt vooral ingezet wanneer we in de stad onderweg zijn.

Het Schnitzelparadijs was een film waarvoor jullie een hele gevarieerde score moesten schrijven. Hoe zijn jullie samen tot het eindresultaat gekomen? En hoe gingen jullie met de tempscore om?

Omdat Het Schnitzelparadijs in eerste instantie een telefilm was waarvoor geen muziek gecomponeerd zou worden, lag er al een gevarieerde temp-score die al goed werkte. Dat gevarieerde is onze grote kracht; je kan met ons heel veel verschillende kanten op en daarom is Martin Koolhoven ook naar ons toe gekomen. Maar omdat al die gevarieerde muziek opnieuw door ons gecomponeerd werd, is er een grotere eenheid in gekomen. Voor de acoustische gitaarlijn hebben we gewerkt met flamencogitarist Eric Vaarzon Morel, wat heel inspirerend was. Zijn spel heeft echt een verdieping aan onze composities gegeven. Naast de score hebben we ook een aantal songs voor de film geschreven. Naar aanleiding van de score van Het Schnitzelparadijs zijn we gevraagd voor de Belgische film Los van Jan Verheyen.

In 2008 verscheen ook de televisieserie Het Schnitzelparadijs, waarvoor jullie alleen de leadermuziek hebben gecomponeerd. Waarom hebben jullie niet de gehele afleveringen voorzien van muziek?

Wij zijn in eerste instantie ook gevraagd om alles van muziek te voorzien. Er was een budget om, laten we zeggen, een viertal hoofdlijnen te componeren die dan steeds terug zouden moeten keren. Maar na het zien van een aantal afleveringen kwamen wij tot de conclusie dat het budget bij lange na niet toereikend was om te maken waar de serie naar onze mening om vroeg. De film was al heel divers qua stijlen maar de serie deed daar nog een flinke schep bovenop. Totale gekte met veel verwijzingen naar allerlei films met bijbehorende stijlkenmerken uit verschillende soorten filmmuziek. Wij hebben toen voorgesteld om voor het beschikbare budget een muziekpalet uit bestaande muziek samen te stellen en te monteren en een leader te verzorgen.

Wat vonden jullie van de cd-uitgave van de score van Alles is Liefde? Zijn er ook plannen om ander werk van jullie uit te brengen?

Wij vonden dat er op de soundtrack te weinig score materiaal kwam, dus hebben we ervoor gezorgd dat de score van Alles is Liefde als download verkrijgbaar is op iTunes. Vooralsnog zijn er geen plannen om andere scores van ons uit te brengen.

Hein, jij doet regelmatig het sound design/sound mix voor een project terwijl de andere drie van REC Sound de muziek componeren. Hoe verloopt de wisselwerking tussen jullie?

We doen ook regelmatig projecten apart van elkaar, met andere componisten, danwel met andere sound-designers! Iedere regisseur heeft zo zijn voorkeuren natuurlijk. Ik moet echter zeggen dat het voor mij, aan het einde van het traject, erg prettig werkt om niet alleen de muziek maar ook zes extra oren in de buurt te hebben. Het is een ideale situatie dat geluid en muziek onder één dak leven. De korte lijnen zorgen ervoor dat muziek makkelijker geïntegreerd kan worden in het totaal. Aanpassingen, feedback, discussies … alles speelt op een directer niveau. Regelmatig bekijken we elkaars werk gedurende het proces en kunnen dus snel bijsturen of diverse versies proberen. Een goed voorbeeld is ’t Vrije Schaep, dat ik gemixt heb. In deze serie zitten 24 liedjes die door REC geproduceerd zijn. Deze zijn voor de opnames als guide gemaakt. “Geplaybacked” op de set en na de edit weer opnieuw gemonteerd en gemixt. Per track hebben we alles rechtgetrokken met beeld en daarna alles zo gemixt dat de liedjes naadloos overgingen in de live-action scènes. Door de korte communicatielijnen en infrastructuur konden we binnen de vaak korte tijd die je nu eenmaal tot je beschikking hebt het onderste uit de kan halen. Overigens heeft de serie net de Nipkowschijf gewonnen met een aantekening in het juryrapport dat het een toonbeeld is van het samengaan van muziek en drama. Dit najaar werken we weer samen op de nieuwe telefilm van Nicole van Kilsdonk: Sekjoeritie.

Als jullie een bestaande Nederlandse film mochten kiezen, de reeds gecomponeerde score eruit konden gooien en zelf aan de slag konden gaan … welke film zou dat dan worden?

Eigenlijk geen één. Een film is één geheel met haar score. Als er een andere score in zou komen, wordt het een andere film.

Welke scores van andere filmcomponisten horen jullie graag?

-Merlijn: Eternal Sunshine of the Spotless Mind‘ (Jon Brion), Hunger van Steve McQueen (David Holmes), Being John Malkovich (Carter Burwell), Motorcycle Diary’s (Gustavo Santaolalla) en nog een hele lijst …
-Melcher: The assasination of Jesse James (Nick Cave en Warren Ellis), Perfume (Tom Tykwer), Syriana (Alexandre Desplat), 21 Grams, Babel (Gustavo Santaolalla), Super Fly (Curtis Mayfield), Lost (Michael Giacchino).
-Chris: The International (Tykwer/Klimek/Heil), Coco Avant Chanel (Alexander Desplat), Zidane, a 21st century portrait (Mogwai).

Wat staat er nog op stapel voor de komende tijd?

Op 9 augustus gaat de Bosbros-film De Indiaan van Ineke Houtman in première. Hiervoor hebben we een mystieke score geschreven voor akkoestische snaarinstrumenten. We hebben onder andere gebruik gemaakt van Charango. Verder zitten er natuurlijk veel zuid-Amerikaanse invloeden in. We zijn heel trots op deze film en hopen natuurlijk dat veel mensen die film gaan zien. Voor de nieuwe film van Ineke Houtman Mooi Leven gaan we samen met Vincent van Warmerdam een tiental liedjes schrijven. Voor de promo van het Nederlands Filmfestival 2009 verzorgen we de sounddesign en mixage. Verder staan er nog een aantal produkties op stapel waaronder een paar grote films. Helaas kunnen we daar nu nog niet te veel over zeggen.