Soul Assassin – Alan Williams

De Amerikaanse componist Alan Williams werd ingehuurd om de mislukte CV-film Soul Assassin van een score te voorzien. Voor Williams een hele omzwaai in zijn carrière, maar deze had er geen problemen mee om een hele andere weg in te slaan en stelde zich flexibel op.

Score-bespreking
In de opening van de film zet Williams de toon met een pulserende beat, met tal van elektronische geluiden die worden  aangevuld met vervormde elektrisch gitaarklanken. Het doet vrijwel meteen denken aan soortgelijke geluiden uit matige Amerikaanse actievehikels. Bij de actiescènes barsten de electronische middelen uit hun voegen, om in een paar schaarse momenten over te lopen in muziek van Junkie XL. De betreffende scènes gaan vaak gepaard met warrig gefilterde geluiden en elektronische ritmes. Soms weet Williams in deze underscore nog een enigzins gespannen sfeer te creëren die  werkt, maar meestal blijft zijn werk in de middelmaat steken.

Afgezien van de kwaliteit van de score, moet worden gezegd dat deze wel prima past in de film met haar chaotische montage en het gebruik van blauwfilters. Een tragisch thema vormt echter het hart van score, betoverend gespeeld op een cello en begeleid door de prachtige stem van Kathie Talbot. Dit thema is voor het eerst te horen op het moment dat Kevin’s vriendin Rosalind wordt omgelegd, waarmee men in combinatie met slowmotion beelden een melancholische  sfeer weet te scheppen. In flashbacks keren steeds beelden van Rosalind terug onder begeleiding van het thema en tevens, precies volgens het boekje, als haar dood is gewroken. Het werkt niet helemaal vanwege het geforceerde drama, maar mooi klinkt het wel.

Net zoals de film is de soundtrack-cd een grote warboel. Veel van Alan Williams’ werk is er niet op terug te vinden. Zeven korte tracks van gemiddeld nog geen minuut per stuk zijn op de cd terug te vinden, terwijl er naar schatting wel zo’n uur aan materiaal in de prent is te vinden. Een meer prominente rol op het schijfje is weggelegd voor muziek die niet tot de score behoren, waaronder tracks van Junkie XL, de titelsong van Dilana Smith en meer. Een ander jammerlijk feit is de mixage van de cd, want van die zeven nog enigszins interessante tracks wordt het einde al gemixt met het volgende nummer. De prachtige cello stukken met Talkbo worden zo zelfs overstemd door een opkomende beat, en dan duikt het thema ook nog ergens midden in de aftitelingmix van de titelsong op.

Music composed & produced by Alan Williams
Muziek recorded at The Bakery Recording Studio
Featured Musician: Nick Kolan – guitar