Digna Sinke; filmmaakster in de breedste zin van het woord. Sinke maakte gedurende haar carrière voornamelijk documentaires, waarvan de Tiengemeten-serie hoogstwaarschijnlijk het verst in het geheugen ligt. Dat Sinke zich ook een waardig speelfilmmaakster mag noemen, bewees ze vooral met Belle van Zuylen (1993), het kostuumdrama over de gelijknamige 18e eewse schrijfster en componiste. Met Atlantis maakt Sinke voor het sinds deze Belle van Zuylen weer een speelfilm.
Vooruitblik Atlantis
Xenia is een meisje van veertien en anders dan de meeste andere meisjes. Ze woont net buiten de grote stad. Alle mensen zijn verplicht gelukkig en de samenleving is perfect geordend. Er wordt niet meer over het verleden gepraat, omdat dit te veel onnodig oud zeer ophaalt. Xenia’s broer Arnout is de enige met wie ze zich op een vreemde manier verbonden voelt. Met hem praat ze over vage herrineringen aan een andere tijd, toen hun oma nog leefde. Op een dag krijgt Xenia, op weg naar school, een brief van een oude man met als opdracht deze te bezorgen bij ene Agnes, een bewoonster van een ander eiland, waar Xenia eigenlijk niet mag komen.
Cast: Pitou Nicolaes als Xenia, Annemarie Prins als Mevrouw Agnes, Yorrin Kootstra als Arnout en Sandra Vlaar als Lizzie
Regie: Digna Sinke
Scenario: Digna Sinke
Producent: Wilant Boekelman en Jan van der Zanden
Digna Sinke over opnamen van Atlantis
“Een beetje raar is het misschien wel om met Pasen te filmen, maar nog raarder is het om een Witte Pasen te hebben. Terwijl buiten de sneeuw naar beneden viel, waren wij lekker binnen aan het filmen voor de scènes die zich in de school van Xenia afspelen. Het is altijd heerlijk als scènes die je thuis aan je burootje hebt zitten bedenken, in het echt nog veel mooier worden dan je ze bedacht had. In het scenario staat dat een schooldag altijd begonnen wordt met collectieve gymoefeningen. Een beetje zoals ze dat in Noord-Korea, China of Japan doen. Heel strak en geordend! Zou dat wel gaan lukken, dacht ik van te voren? Maar dat lukte geweldig. We maakten lange rijders langs onze junior-actrices en honderd figuranten. Iedereen gekleed in sneeuwwitte gympakjes, in kaarsrechte rijen staand. Het zag er indrukwekkend uit!” (Website Atlantis, opnamelog Digna Sinke)
Pitou Nicolaes over de ‘echtheid’ van filmen
“Als Richard (de cameraman) zegt: kijk maar even naar het platteland voor je, en ik kijk tegen een cameraploeg aan en een industrieterrein, heb ik soms nog wel de neiging om te zeggen: maar daar is toch helemaal geen platteland? Maar dat slik ik gelukkig net op tijd in.” (Website Atlantis, opnamelog Pitou Nicolaes)
Digna Sinke werd geboren in Zonnemaire (Zeeland) in 1949. Na het gymnasium te Utrecht, ging ze naar de Nederlandse Film- en Televisieacademie in Amsterdam. Ze studeerde daar in 1972 af met de korte film Groeten uit Zonnemaire. Sindsdien maakte ze een aantal documentaires en vier lange speelfilms. Haar film De Stille Oceaan (1984) draaide in het competitieprogramma in Berlijn. Haar speelfilm Belle van Zuylen won in 1994 de Grote Prijs op het festival van Mannheim. Sinds 1996 werkt ze aan het project Tiengemeten, een serie documentaires en een website over het gelijknamige eiland in het Haringvliet. In 2005 maakte Sinke de documentaire Brossa over de Catalaanse kunstenaar Joan Brossa.
Te zien vanaf: 16 april 2009.