web analytics

Vooruitblik: Babaji, an Indian Love Story

Reacties zijn gesloten

Drie jaar geleden maakte documentairemaakster Jiska Rickels 4 Elements. In dit debuut kwam duidelijk naar voren dat de regisseuse een bijzondere visuele stijl hanteert. Deze stijl, waarin de kijker deel uitmaakt van de ruimte in plaats van te kijken naar een serie interviews, wordt opnieuw gebruikt in haar tweede documentaire: Babaji, an Indian Love Story.

 

 

 

 
Vooruitblik Babaji, an Indian Love Story
De documentaire speelt zich af in India. Een sjamaan van 107 jaar, Babaji, heeft in zijn eigen tuin een graf voor zijn vrouw, zichzelf en zijn dochter gegraven. Het hele dorp kent hem, omdat hij mensen kan genezen. Wrang genoeg overleed zijn vrouw negen jaar geleden aan kanker en Babaji wacht op zijn sterfdag, zodat hij weer herenigd kan worden met zijn geliefde. Iedere dag ligt hij in zijn eigen graf (naast dat van zijn vrouw) en wacht tot de dood hem komt halen. Volgens vrienden en mensen uit de omgeving lijkt Babaji echter alleen maar jonger te worden en kan het nog lang duren voordat hij daadwerkelijk zal sterven.

 

Regie: Jiska Rickels
Scenario: Jiska Rickels
Camera: Martijn van Broekhuizen
Producent: Wink de Putter en Jos de Putter

 

Jiska Rickels over de kracht van beelden
“Ik heb een voorkeur voor visuele vertellingen, waarin er meer wordt gedaan dan alleen het overdragen van een verhaal. Ik wil niet alleen via het verstand werken, maar vooral via het gevoel. Beelden kunnen veel meer vangen dan woorden.”

 

In 2003 studeerde Jiska Rickels af op de Nederlandse Film en Televisie Academie met de documentaire Untertage, over mijnerwerkers in Duitsland. In hetzelfde jaar was ze regie-assistent bij de voor een Oscar genomineerde documentaire The Story of the Weeping Camel. In 2006 regisseerde ze de documentaire 4 Elements, waarin Untertage het ‘aarde-gedeelte’ vertegenwoordigde. Babaji, an Indian Love Story is haar tweede bioscoopfilm.

 

Te zien vanaf: 14 mei 2009.