web analytics

Vooruitblik: Darwins Verstekeling

Reacties zijn gesloten

Na een wereldreis van bijna een jaar in het kader van VPRO’s Beagle, in het kielzog van Darwin, wordt de kroon op het Beagleproject gezet met de bioscoopfilm Darwins Verstekeling. Een film, gedestilleerd uit de televisieserie en aangevuld met niet eerder vertoonde beelden.

Vooruitblik Darwins Verstekeling
Darwins Verstekeling vertelt het verhaal van Redmond O’Hanlon aan boord van de Clipper Stad Amsterdam tijdens zijn wereldreis. Door zijn ogen ervaart de kijker exotische landen en grote oceanen, het reilen en zeilen aan boord en het leven achter de schermen. Darwins Verstekeling werpt licht op de expedities en laat de verwondering en de onmetelijke schoonheid van onze aarde zien.

Regie: Hans Fels
Naar een idee van: Hans Fels en Philippe Tammes
Productie: Anja van Oostrom

Over Redmond O’Hanlon
Redmond O’Hanlon (Dorset, 1947) is een Brits schrijver. Hij genoot zijn opleiding aan het Marlborough en het Merton College in Oxford. In 1971 behaalde hij zijn master of Philosophy in negentiende-eeuwse Engelse studies. Zijn proefschrift, Changing Scientific Concepts of Nature in the English Novel, 1850-1920, rondde hij in 1977 af. Van 1970 tot 1974 was Redmond O’Hanlon lid van de literatuurcommissie van de Arts Council of Great Britain (de Raad voor de Kunst van Groot-Brittannië). 

Hij werd lid van de Society for the Bibliography of Natural History in 1982, lid van de Royal Geographical Society in 1984 en lid van de Royal Society of Literature in 1993. Gedurende vijftien jaar was hij redacteur van The Times Literary Supplement op het gebied van natuurlijke historie. Daarnaast schreef O’Hanlon een aantal internationale bestsellers; ‘Naar het hart van Borneo’, ‘Tussen Orinoco en Amazone’, ‘Congo en Storm’.  

Over Beagle, in het Kielzog van Charles Darwin
In Beagle, in het kielzog van Charles Darwin maakte de VPRO in samenwerking met Canvas en Teleac met de Clipper Stad Amsterdam in 2009 een ongelofelijke zeilreis rond de wereld. Een avontuurlijke expeditie waarbij vooral werd gekeken naar veranderingen op aarde en antwoord werd gezocht op de vraag hoe onze planeet er voor staat. O’Hanlon kwam in Plymouth als gast op de clipper en ging niet meer van boord. Redmond O’Hanlon maakte de hele zeilreis mee. 

Over Hans Fels
Hans Fels studeerde na het gymnasium geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde in 1978 zijn doctoraalexamen. Hij werkte al tijdens zijn studie in de Nederlandse filmindustrie, eerst als assistent en vanaf 1976 als zelfstandig cameraman en regisseur. 

Hans Fels behoort tot VPRO-school, die ontstond uit een groep Nederlandse documentairemakers die zich in de jaren zeventig rond de VPRO verzamelden. Vanaf 1978 werkte hij met grote regelmaat voor de VPRO en vanaf 1985 kreeg hij een fulltime aanstelling. Fels heeft als cameraman en regisseur voornamelijk buiten Nederland gewerkt. 

Vanaf het begin was hij betrokken bij de VPRO-buitenlandprogramma’s als Himalaya en vooral Diogenes, dat in 1985 begon en 14 seizoenen zou blijven bestaan. Voor Diogenes reisde hij onophoudelijk over de wereld en berichtte bijvoorbeeld vanuit Vietnam, Cambodja, Korea, China, Taiwan, Chili, Argentinië, Panama, de Filippijnen, Zuid- Afrika, de Verenigde Staten, de Sovjet-Unie, Rusland en het Midden-Oosten. Fels werkte alle 14 seizoenen mee aan Diogenes en volgde Jan Blokker op als eindredacteur van het programma. 

Naast documentair werk heeft hij een aantal dramaproducties en een speelfilm op zijn naam staan. Hij legde zich in het bijzonder toe op de tussenvorm van de gedramatiseerde documentaire. Het Tweede Gezicht, over de schrijver Menno ter Braak, is daarvan een voorbeeld. Voor zijn korte kinderspeelfilm De Doos voor Afrika kreeg hij in 2005 de speciale “Europese Prijs voor de beste Kinderfilm” van de kinderjury. Een aantal van zijn films, waaronder Cambodia Revisited en Donker Donker Land, werden in het buitenland bekroond.

Te zien vanaf: 9 september 2010.

2 gedachten over “Vooruitblik: Darwins Verstekeling

  1. Lovenswaardig project, vraag me alleen af in hoeverre een docu dan interessant is. We zullen zien.

  2. Was dit niet gewoon gesneden uit de outtakes van de TV-reeks?

Reacties zijn gesloten.