web analytics

Vooruitblik: Stand van de Sterren

Reacties zijn gesloten


Stand van de Sterren is het derde deel in Leonard Retel Helmrich’s trilogie over een Indonesisch gezin, na de succesvolle en gelauwerde Stand van de Zon en Stand van de Maan. Op het IDFA en tijdens Sundance werd ook dit afsluitende deel al rijkelijk bekroond.

Vooruitblik Stand van de Sterren
In Stand van de Sterren is kleindochter Tari opgegroeid tot een opstandige puber. De hele familie ziet in dit pientere meisje de enige mogelijkheid om hun eigen status te verhogen en ooit de sloppenwijken van Jakarta te ontvluchten. Terwijl de hele familie er alles aan doet om het collegegeld voor Tari’s studie bijeen te sprokkelen, besteedt Tari haar tijd en geld liever aan haar vriendinnen en het nachtleven van Jakarta. Terwijl Tari worstelt met haar identiteit, volgen we ook de ontwikkelingen in de zoektocht van Indonesië naar een nationale identiteit. Zal het beiden lukken om hun ware ik te vinden en te behouden?

Regie: Leonard Retel Helmrich
Camera: Ismail Fahmi Lubish en Leonard Retel Helmrich
Producent: Hetty Naaijkens-Retel Helmrich

Over de trilogie
Leonard Retel Helmrich volgde gedurende 12 jaren één en dezelfde Indonesische familie (Sjamsudin) uit de sloppenwijken van Jakarta, wat heeft geresulteerd in het drieluik  Stand van de Zon, Stand van de Maan en Stand van de Sterren. Net als in de voorgaande twee delen laat de maker ons in Stand van de sterren de onderliggende patronen van het leven in Indonesië zien. Dit brengt hij zowel letterlijk als symbolisch in beeld. Het Indonesische gezin Sjamsudin is als het ware een microkosmos waarin je de belangrijkste problematiek van het leven in Indonesië terugvindt: corruptie, conflicten tussen religies, gokverslaving, de generatiekloof en het groeiende verschil tussen arm en rijk.

Leonard Retel Helmrich over de film
Stand van de Sterren is een observerende documentaire. Ook wel ‘Cinema Verité of zoals in Amerika  ‘Direct cinema’ genoemd. Er was geen scenario. Ik ken de familie die de hoofdrol speelt in deze film door en door en weet dus welk drama er zich zou kunnen voordoen bij elk potentieel dramatisch moment. Tijdens het draaien van de film, dus tijdens het observeren van het gezin van binnenuit, was mijn perceptie gericht op die elementen die raakvlakken hebben met een of meer van de hoofdthema’s. Ook bij deze film is, net als in al mijn andere films die ik sinds jaren in Indonesië maak, het verhaal pas ontstaan in de montage. In totaal heb ik meer dan 300 uur bruikbaar materiaal geschoten.”

Over de regisseur
Leonard Retel Helmrich is geboren te Tilburg in 1959. Zijn familie is voor zijn geboorte van Bandung naar Nederland gerepatrieerd. Hij studeerde in 1986 af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie in de richtingen regie, scenario en montage voor speelfilm. Hij debuteerde vervolgens in 1990 met de speelfilm Het Phoenix Mysterie. Zijn eerste theaterdocumentaire  Moving Objects (1991) won al snel diverse prijzen op Internationale filmfestivals.

Te zien vanaf: 3 maart 2011.