Eerder deze week ging het historische epos Kenau in première. Neerlands Filmdoek selecteert drie vaderlandse films die verhalen over een rijke gebeurtenis, persoon of periode uit de Nederlandse geschiedenis.
– Willem van Oranje (1934)
De miniserie uit 1984 kent iedereen nog wel, deze speelfilm over het leven van Willem van Oranje is een stuk minder bekend. Desalniettemin neemt de film een bijzondere plaats in in de Nederlandse filmgeschiedenis: het was namelijk de eerste Nederlandse bioscoopproductie met geluid. Veel meer bijzonders valt er verder niet te vertellen over Willem van Oranje. De film doet oubollig en traag aan en overtuigt enkel op het gebied van aankleding en decors. De film kostte 40.000 gulden en was een grote flop in de bioscopen. Momenteel wordt gewerkt aan een nieuwe speelfilmversie over onze Vader des vaderlands.
– Soldaat van Oranje (1977)
De kosten voor ‘Nederlands’ grootste speelfilm’ over een groep studievrienden tijdens de Tweede Wereldoorlog bedroegen meer dan zes miljoen gulden. Op dat moment het grootste budget voor een Nederlandse speelfilm ooit. Soldaat van Oranje werd genomineerd voor een Oscar en een Golden Globe. De Nederlandse pers ontving de film met gemengde gevoelens, pas na het buitenlandse succes kreeg de film de erkenning die het verdient. Met 1.547.183 bezoekers de beste bezochte film van 1977 en nog steeds een van de best bezochte Nederlandse films ooit. Regisseur Paul Verhoeven en hoofdrolspelers Rutger Hauer en Jeroen Krabbé zetten met de film de deur naar Hollywood op een grote kier.
– De Vliegende Hollander (1995)
Nadat hij in de jaren zeventig al twee Middeleeuwse spektakelstukken had verfilmd (Mariken en Elckerlyc), wilde Jos Stelling met de groots opgezette internationale co-productie De Vliegende Hollander voor eens en altijd afrekenen met zijn fascinatie voor deze rauwe en harde tijd. Met een budget van zo’n 4,5 miljoen euro en meer dan 100 draaidagen bracht Stelling de Middeleeuwen in deze epische vertelling over een man die op zoek gaat naar zijn vermeende vader, de Vliegende Hollander, en naar zichzelf uitermate overtuigend naar het witte doek. Hoewel ook deze film plot- en karaktertechnisch niet geheel overtuigt, ademt De Vliegende Hollander in alles wat stoere jongens (en stiekem ook stoere mannen) zich van de Middeleeuwen voorstellen.