Dick Maas debuteerde in 1983 brutaal met De Lift, een sterke en eigenzinnige horror-thriller met in de hoofdrol een moordende lift. Niet veel later maakte hij de grachten van Amsterdam onveilig en gaf hij Nederland met Flodder nieuwe buren. Vandaag op NeerlandsFilmdoek: De drie van Dick Maas.
– De Lift (1983)
Vrijwel nimmer debuteerde een Nederlandse cineast zo verrassend als Maas in 1983 met zijn horror-thriller, een genre dat tot dan toe eigenlijk nog niet werd bedreven. Het idee van de film was even simpel als geniaal: een lift blijkt niet zomaar een handig vervoersmiddel, maar een heuse moordmachine. Binnen vijf weken gedraaid, waarbij Maas een keer of twee zijn congé kreeg, maar uiteindelijk toch mocht blijven. Maas maakte indruk met zijn spannende, vlot gesneden en vaardig gemaakte debuutfilm. Een lift betreden was nooit meer hetzelfde.
– Flodder (1986)
Wat zou de Nederlandse film- en televisiewereld zijn zonder de familie Flodder? Net als bij De Lift lijkt het idee zo simpel: plaats een asociaal gezin middenin een dure villawijk vol kakkers. Gevolg: een stortvloed aan geslaagde grappen en stunts. Ma Flodder, Johnnie & Kees, dochter Kees, Toet en Henkie, Sjakie, de Neutebooms en nog een hoop andere memorabele personages maakten in 1986 een spetterende entree in de Nederlandse bioscopen. Na De Lift had Maas met Flodder een tweede grote hit te pakken: ruim twee miljoen mensen kochten een kaartje. Eén van de vaardigst gemaakte films uit onze vaderlandse filmgeschiedenis.
– Amsterdamned (1988)
Voor de derde keer op rij lukte het Maas een film af te leveren die met grote winstcijfers de boeken in ging. Amsterdamned, over een moordlustig ‘monster’ dat de grachten van Amsterdam onveilig maakt, trok bijna een miljoen bezoekers en werd in het buitenland goed bekeken. Alleen al in de Verenigde Staten ging de film in 400 kopieën uit. De kenmerkende mix van humor, spanning en actie bleek ook dit keer uitstekend te werken. De befaamde speedbootachtervolging staat nog altijd te boek als Nederlands meest indrukwekkende actiescène. In Sint deed de regisseur in 2011 een poging zichzelf te overtreffen met een paar minuten durende achtervolgingsscène over de daken van de Amsterdamse grachtenpanden.
Over de regisseur
Dick Maas (1951) was één van de eerste filmmakers in Nederland die Hollywood als voorbeeld nam. Kenmerkend voor de regisseur is het hoge tempo van zijn films, de nadruk op zowel verbale als non-verbale actie en Maas’ voorkeur voor zwarte humor. Na in de jaren tachtig en negentig enorm productief te zijn geweest als scenarist, regisseur en producent, liet Maas na het geflopte Down (2001) lang niks van zich horen, maar met Moordwijven (2007), Sint (2011) en Quiz (2012) is de regisseur weer hard op de weg terug.
Ten behoeve van verzamelaars van Nederlandse speelfilms:
Alle drie besproken films – De lift, Flodder en Amsterdamed – zijn op dvd uitgekomen.