web analytics

De filmtrailer: dat belooft wat!

Reacties zijn gesloten

Vanavond vindt om 21.00 uur in Hoogt 1 het speciale programma ‘De filmtrailer: dat belooft wat!’ plaats. Al jaren pleiten enkele Nederlandse makers via diverse social media voor meer aandacht voor filmtrailers tijdens het Nederlands Film Festival. Om alvast in de stemming te komen selecteert Neerlands Filmdoek een aantal sterke Nederlandse filmtrailers uit het recente verleden. 

De filmtrailer: dat belooft wat!
De filmtrailer verleidt: gaat de portemonnee open of blijft men liever thuis? Vanavond maakt het Nederlands Film Festival eindelijk de main attraction van de Nederlandse filmtrailer. Van een van de eerste trailers voor Carmen van het Noorden (1919) tot Alles is Familie (november 2012). Van ‘Men verzuime niet de vertooning van deze belangrijke documentaire bij te wonen’ tot de gelikte trailers van nu, die qua montageprikkels en smeuïge teksten niet meer onderdoen voor die uit Hollywood. Maar ook hilarische vondsten en eigentijdse fenomenen als faketrailers, mashups en virals – én een bonte parade van miniatuurmeesterwerken, becommentarieerd door makers en kenners. De presentatie van de avond is in handen van Ruben Nicolai (De Lama’s). Willeke van Ammelrooy, Martin Koolhoven, Ronald Simons, Jan Doense en Job ter Burg schuiven aan.

Promotie
Een trailer is bij uitstek de mogelijkheid een film al in een (relatief) vroeg stadium bij een breed publiek aan de man te brengen. De meest gebruikte definitie voor een trailer is dan ook ‘een korte promotiefilm voor een bioscoopfilm’, vaak nog met de toevoeging dat deze iets weggeeft over waar de film over gaat. Het belangrijkste is echter dat de kijker geprikkeld wordt de film te gaan zien. Bijzonder zijn de gevallen waarin de trailer beter is dan de uiteindelijke film (vaak komedies, waarin alle goede grappen in de trailer verwerkt blijken te zitten), waaronder recentelijk Spion van Oranje en De Brief voor de Koning. Memorabel zijn de trailers voor Soldaat van Oranje en De Aanslag, die het volledig zonder filmbeelden deden (in laatstgenoemde is zelfs enige tijd het boek van Mulisch in beeld).

Kunst
Het maken van een trailer is een kunst op zich. In zeer korte tijd – een gemiddelde trailer duurt 2 minuten – dient de maker de kijker te overtuigen de betreffende film te gaan zien. Vaak heeft hij of zij hierbij zelf nog geen idee hoe de uiteindelijke film er op het witte doek uit gaat zien. Uit het materiaal dat geschoten is en op basis van gesprekken met de makers en visies op papier, gaat de editor aan de slag om zoveel mogelijk moois in een paar minuten te proppen, zonder hierbij te veel weg te geven of het verhaal of karakters te verraden. Montage – een van de, zo niet het belangrijkste stijlmiddel van film – wordt hier tot een kunst gedwongen. De kunst om binnen twee minuten iets te verkopen, maar ook om de kijker de overdonderen, mee te slepen en emoties op te roepen. De trailer van De Tweeling doet dit bijvoorbeeld op sublieme wijze:

Selectie
Hieronder een selectie van een aantal trailers van recente Nederlandse films die bijzonder knap en sluw in elkaar zitten en de kijker op meeslepende wijze niet alleen visueel en auditief overdonderen, maar ook inhoudelijk sterk zijn.

– Cloaca (2003)

– Zwartboek (2006)

– Bride Flight (2008)

– Komt een Vrouw bij de Dokter (2009)

– Happy End (2009)

http://www.youtube.com/watch?v=-khvwmAStvk

– Süskind (2012)