web analytics

Drie mijlpalen van 2011

Reacties zijn gesloten

2011 is alweer bijna ten einde. Tijd om terug te blikken. Na een persoonlijke terugblik van redactielid Fabian Melchers gisteren, presenteren we vandaag drie mijlpalen die dit filmjaar ons hebben opgeleverd.

I. Nederlands’ eerste lange 3D-film: Nova Zembla
Het is waarschijnlijk de meest verkondigde reclamekreet van 2011: ‘Nova Zembla – Nederlands’ eerste film in 3D!’. Of het nu bij RTL Boulevard, De Wereld draait Door of SBS6 Shownieuws was, steevast legde regisseur Reinout Oerlemans de nadruk op deze unieke eigenschap van de film. En succes had het, want ondanks de gematigde kritieken loopt het publiek nog steeds warm voor dit filmische verslag van de barre overwintering van een groep Nederlanders op Nova Zembla eind 16e eeuw. Of zou het toch door het acteerdebuut van Doutzen komen? Hoe dan ook; Nederlands’ eerste 3D-bioscoopfilm is een feit.

II. Het ongekende succes van Gooische Vrouwen – de film
Dachten we met Zwartboek, Alles is Liefde en New Kids Turbo! al ongekende bezoekerscijfers te hebben gescoord – alle films trokken meer dan 1 miljoen bezoekers naar de zalen -, de speelfilmversie van Gooische Vrouwen overtrof alle verwachtingen. Bijna 1,9 miljoen mensen kochten een kaartje, een aantal dat sinds Flodder (1986) niet meer was behaald en voor deze tijd een absoluut unicum is. Zelfs de Harry Potter en Lord of the Rings films behaalden geen hogere cijfers.

III. De Rabat-speech van Nasrdin Dchar
Een mijlpaal? In zekere zin wel. Nooit eerder werd er tijdens het Gala van de Nederlandse film zo intens gesproken als door Nasrdin Dchar  na zijn Gouden Kalf voor beste acteur. Bij de première in juni mocht Rabat al op veel sympathie rekenen, in oktober stond heel Utrecht op de banken tijdens de speech van Dchar, die niet alleen persoonlijk en universeel, maar ook politiek getint was. Oh ja, en de manier waarop hij zijn blijdschap deelde met Thekla Reuten mocht er ook wezen.