De Vliegenierster van Kazbek – Blu-Ray Recensie

Negen jaar geleden maakte Ineke Smits een wervelende entrée in de Nederlandse bioscopen met haar magisch realistische film Magonia. Poëzie, lyriek en dramatiek werden verenigt in een uitgekiend samenspel van beeld en geluid, dat de verbeelding van de kijker voortdurend subtiel wist te prikkelen. Ook in De Vliegenierster van Kazbek lopen werkelijkheid en fantasie dwars door elkaar heen. De afstemming is dit keer echter een stuk minder bevredigend.

Smits vertelt in De Vliegenierster van Kazbek het verhaal van de tiener Marie, onbevangen gespeeld door debutante Madelief Blanken, die gevangen zit in het benauwde Texelse gezins- en eilandleven ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Als de Georgische soldaten Goga en Irakli bij het gezin worden ingekwartierd, zijn de poppen aan het dansen. Geprikkeld door de vrijzinnigheid en de verbeeldingskracht van de Georgiërs, drijft Marie steeds verder weg van de conservatieve eilandbewoners.

Het had zo mooi kunnen zijn; een eigenzinnige film over de Tweede Wereldoorlog op het pittoreske Texel waarin de vlucht der verbeelding centraal zou staan. Na een veelbelovende openingssequentie, waarin via allerlei animatietrucjes en mooie beelden de verbeeldingskracht van de kijker geactiveerd wordt, strandt de vertelling echter al snel in oer-Hollands stijf drama zoals we dat sinds de jaren zeventig nog maar zelden zagen. Waar ging het mis?

De grootste fout die Smits en haar nauwe kompaan (en scenarioschrijver) Arthur Japin maken schuilt in de overdadige (visuele) nadruk op de fantasie. Juist de zoveelste overduidelijk geanimeerde vlinder of tulpenbol houdt de kijker nadrukkelijk weg bij diens eigen fantasie en laat niks meer aan de verbeelding over. Het magisch-realisme waar het duo zo nadrukkelijk naar streeft, blijft steken in spruitjeslucht en laat de kijker al snel zoeken naar iets anders waarmee de film weet te vermaken of mee te slepen.

Maar ook hier gaat het fout. Smits en Japin hebben het magisch-realisme zo krampachtig omarmd, dat er van enig narratief, karakter- of plotontwikkeling geen sprake is. De film lijkt niet te kunnen kiezen tussen een wirwar aan voorspelbare en karig uitgewerekte verhaallijnen, waardoor er van enige focus in de gekunstelde raamvertelling geen sprake is.

Ook de keuze om de communicatie tussen de personages bijzonder moeizaam te laten verlopen draagt niet bij aan een enerverende kijkervaring; als de personages al niet met elkaar kunnen communiceren, hoe moet dat dan met de kijker? De minutenlange moeizame scènes tussen Marie en de Georgiërs worden zo exemplarisch voor de kijkervaring van de kijker; onnodig ingewikkeld, langgerekt en doodgewoon vervelend.

Smits en Japin wilden een film maken die (de clichés rondom) ‘de Nederlandse oorlogsfilm’ in elk aspect zou overstijgen, maar leveren juist een ontzettend stijf en oubollig drama af. De film doet nog het meest denken aan Het Woeden der gehele Wereld, dat op eenzelfde manier deed terugdenken aan fout Nederlands drama van weleer. Smits heeft zich de afgelopen jaren al lang en breed bewezen, maar De Vliegenierster van Kazbek is een mislukking. En niet zo’n kleine ook.

Waardering: *

De afbeeldingen bij deze recensie zijn niet representatief voor de beeldkwaliteit van de Blu-Ray. Het is technisch nog niet mogelijk screenshots bij de Blu-Ray recensies te verzorgen.

– Voor een interview met Ineke Smits klik hier.
– Voor een uitgebreide terugblik op het productieproces klik hier.
– Voor een recensie van Smits’ debuutfilm Magonia klik hier.

De Vliegenierster van Kazbek staat in de originele 1,78:1 verhouding op de Blu-Ray. De kwaliteit is, zoals we van een recente film mogen verwachten, prima. Het beeld oogt mooi scherp, met een rijk kleurenpalet en goed zwartniveau. Alleen al de openingssequentie, waarin de camera door een berglandschap zweeft, is een lust voor het oog. Beschadigingen zijn afwezig.

Er is een Nederlandse ondertiteling aanwezig op de momenten dat er een buitenlandse taal gesproken wordt. Tevens is er een Engels ondertitelspoor aanwezig.

De Blu-Ray herbergt een DTS HD Master 5.1 track, die de dialogen op een helder verstaanbare manier overbrengt en warm en sfeervol klinkt. Beschadigingen in de vorm van ruis of spetters zijn afwezig.

De Blu-Ray is voorzien van een handjevol extra’s. De Blu-Ray start met een aantal promotionele trailers, voor o.a. De gelukkige Huisvrouw en Hunting & Zn. Na deze trailer start automatisch de film; het menu is te bereiken door op de menu-toets van de afstandsbediening te drukken, waarna een pop-up menu in beeld verschijnt.

Via het menu heeft de kijker toegang tot de volgende extra’s: als eerste treffen we de originele bioscooptrailer (2 minuten) aan, gevolgd door een 18 minuten durende making of, die meer informatie geeft over het reilen en zeilen achter de schermen en de intenties van de makers. De extra-sectie wordt afgesloten door een getuigenverslag (14 minuten), waarin de gebeurtenissen rond de Georgische soldaten die in de film centraal staan worden herdacht.

Naast deze Blu-Ray uitgave is er ook een DVD in de handel. Deze herbergt dezelfde extra’s.

ca. 103 minuten
31 augustus 2010