SpangaS op Survival – Blu-Ray Recensie

De jeugdserie SpangaS, over een groep leerlingen van het Spangalis College, is al jaren een succes op de vaderlandse televisie. Tijd voor een speelfilm dus, dachten producenten Johan Nijenhuis en Alain de Levita. Maar waar het concept uitstekend tot zijn recht komt in de twaalf minuten durende afleveringen voor televisie, is de speelfilm een rommelig en druk allegaartje.

De openingsscène belooft nochtans veel. In een technisch bijzonder vaardig uitgevoerd openingsshot, waarin de camera soepel door het open decor beweegt en de acteurs allen perfect op tijd op de juiste plaats zijn, worden de karakters één voor één kort geïntroduceerd. Voor wie de serie niet kent verloopt deze introductie wellicht iets te snel, maar onoverkomelijk is het niet.

In tegenstelling tot de serie, die zich volledig afspeelt in en rond de schoolbanken, speelt de film zich af in de sfeervolle Ardennen. De leerlingen van het Spangalis Collega gaan op een actieve werkweek: in teams worden de leerlingen geacht allerlei opdrachten uit te voeren. Maar een middelbare scholier zou geen middelbare scholier zijn als hij niet liever enkel plezier wilde beleven en zijn medescholieren in de maling wilde nemen. Uiteindelijk loopt dit zo uit de hand dat de groep in allerlei gevaarlijke situaties terecht komt. Wanneer tijdens een dropping dan ook nog noodweer uitbreekt, lijkt een veilige terugkomst naar het basiskamp uitgesloten.

Onder regie van speelfilmdebutant Diede in ’t Veld zit SpangaS op Survival zowel beeld- als speltechnisch prima in elkaar. De bosrijke en zo nu en dan pitoresque omgeving wordt sfeervol weergegeven en de jonge acteurs stralen plezier en talent uit. De spectaculaire raft-scènes zien er gelikt uit en de paniek en saamhordigheid die de karakters uitstralen wanneer er wat bootjes omslaan, voelen levensecht.

Het is dan ook jammer dat de film door het flauwe en rommelig gestructureerde scenario zelf ook kopje onder gaat. De wat melige pies- en poepgrappen bezorgen de kijker het schaamrood op de kaken, terwijl de vergezochte symboliek – zo ontfermt één van de karakters, vol heimwee, zich als moeder Theresa over drie  kleine kuikentjes nadat haar knuffel is ontvreemd – en over-dramatische dialogen aanvoelen als een gekunstelde poging de film van emotie te voorzien.

Grootste probleem betreft echter de rommelige structuur van de prent. Met meer dan tien hoofdkarakters is het al gauw lastig een juiste balans te vinden, maar onmogelijk is het zeker niet. Regisseur Karst van der Meulen liet in de jaren tachtig, met series als De Zevensprong en Mijn Idee, zien dat het wel degelijk mogelijk is een gehele klas centraal te stellen en van daaruit een universeel en vermakelijk verhaal te vertellen, zolang er maar een duidelijke plot is en deze prevaleert boven de visuele vertelling van een enkele scène.

SpangaS op Surival daarentegen lijkt juist enkel te bogen op een aantal spectaculaire scènes, waaronder de al eerder genoemde raftscène, en bekommert zich zo minder om een duidelijk plot of thema. De rest van de film is dan ook opgevuld met (te) korte scènes waarin allerlei puber-perikelen – zoals verliefdheid, ruzie en vriendschap – de revue passeren, zonder dat deze daadwerkelijk iets toe voegen aan het verhaal. Om de aandacht van de slappe en rommelige inhoud af te leiden zit de film vervolgens volgesmeerd met misplaatste muziek, die de kijker nog enigszins tot een bepaalde emotie moet dwingen. Helpen doet het echter niet.

De afbeeldingen bij deze recensie zijn niet representatief voor de beeldkwaliteit van de Blu-Ray. Het is technisch nog niet mogelijk screenshots bij de Blu-Ray recensies te verzorgen.

SpangaS op Survival is de eerste speelfilm naar de jeugd-soapserie Spangas die sinds september 2007 te zien is bij de NCRV. De film kostte slechts 1,5 miljoen euro, en bracht nagenoeg 2 miljoen op. De cast en crew verbleven zelf ook vier weken in een tentenkamp in de Ardennen. Voor interviews met de regisseur en leden van de cast klik hier en hier.

SpangaS op Survival staat in de originele beeldverhouding in High Definition (1080p – 50p) op het Blu-Ray schijfje. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, vijf keer zoveel als de dvd-uitgave. Door gebruik te maken van de 1080p resolutie, worden alle verticale beeldlijnen op het scherm volledig benut en wordt er het maximale uit de transfer gehaald. De kwaliteit is dan ook uitstekend. Qua scherpte en detail is het verschil met de dvd-uitgave duidelijk zichtbaar. Ook de kleuren ogen natuurlijk en mooi warm. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De Blu-Ray herbergt zowel een Dolby Digital 5.1 als DTS 5.1 geluidstrack. Zoals we van een recente film mogen verwachten, zijn deze vrij van beschadigingen. Laatstgenoemde verdient de voorkeur door een duidelijk hoorbaar beter detailniveau. De muziek komt warm en met veel diepte uit de speakers. De nasynchronisatie is matig uitgevoerd, waardoor de dialogen vaak onnatuurlijk klinken.

Via het sfeervolle menu van de Blu-Ray disc hebben we toegang tot een tweetal extra’s. Als eerste treffen we ruim een half uur aan achter de schermen beelden aan. Leuk voor de liefhebber. De tweede en laatste extra betreft de videoclip van de titelsong ‘Morgen’ van Hind.

92 minuten
Walt Disney Home Entertainment
10 februari 2010