Alles Stroomt – DVD-Recensie

Alles Stroomt gaat over de gevoelens van een moeder en een zoon die op een belangrijk punt in hun leven ieder een andere kant op gaan. Damiaan (Wieger Windhorst) is geslaagd voor zijn eindexamen en verlaat zijn ouderlijk huis om op kamers te gaan. Zijn moeder (Anneke Blok) die hem na de dood van haar man alleen heeft opgevoed, komt een nieuwe liefde tegen, een binnenschipper. Als zij bij hem gaat wonen verandert alles; er is geen ouderlijk huis meer en moeder en zoon leven meer en meer langs elkaar heen en verliezen elkaar uit het oog. De vraag is of de moeder-zoon liefde dit overwint.

Alles Stroomt benadrukt een interessante spanningsboog tussen ouder en kind op het punt waar hun relatie voor altijd zal veranderen, helaas weet het (lange) speelfilmdebuut van regisseur Danyael Sugawara niet geheel te overtuigen. De rollen worden dan wel uitstekend gespeeld door Anneke Blok en Wieger Windhorst, maar het scenario van Marieke van der Pol is weinig subtiel en voelt te geknutseld aan (van dialogen als “Ik wil de navelstreng doorsnijden” tot ongeloofwaardige plotwendingen) om echt te ontroeren. Individuele scènes zijn op momenten uitstekend georchestreerd, maar het geheel weet gewoonweg niet te overtuigen. Lof overigens voor de uitstekende fotografie van Jeroen de Bruin!

Alles Stroomt staat in haar in oorspronkelijke 1,85:1 beeldformaat anamorf op dit schijfje. De kwaliteit is aanvaardbaar maar  blinkt  zeker nergens uit,  detail en scherpte zijn niet optimaal. Het doet zo nu en dan vermoeden dat de film op 16mm werd gedraaid. Daarbij is de aanwezigheid van grain vrij hoog, beschadigingen zijn echter niet op te merken. Tevens is kleurenpalet wat grauw, maar  wordt het wel prima weergegeven.

Door middel van de optie ‘Watch Film‘ in het hoofdmenu kan men de film bekijken voorzien van Engelse ondertitels.

De geluidsband is aanwezig in Dolby Digital 5.1 formaat en doet het prima, dialogen en ondersteunende muziek (op sommige momenten wat te nadrukkelijk aanwezig) komen goed verstaanbaar en bovenal atmosferisch uit de luidsprekers. Spectaculair ‘Home Theatre’ materiaal treft men hier zeker niet aan, maar deze track voldoet prima. Beschadigingen werden niet opgemerkt.

In het submenu ‘Extra’s’ treffen achtereenvolgens het volgende aan; allereerst de originele bioscooptrailer van Alles Stroomt, daarnaast heeft men de mogelijkheid om de film van een uitgebreide Audiocommentaar-track te voorzien. Zowel regisseur Danyael Sugawara, schrijfster Marieke van der Pol, director of photography Jeroen de Bruin als sound designer Alex Booy komen aan het woord en lichten de film op uitstekend wijze toe.

Als afsluiter treffen we enkele Verwijderde Scènes aan (ruim 11 minuten in totaal), die met of zonder toelichting van regisseur Sugawara bekeken kunnen worden. Duidelijk is het waarom het materiaal de uiteindelijke cut niet haalde, maar een leuke toevoeging desalniettemin.

ca. 99 minuten
28 januari 2010
2