Baas Boppe Baas deel 2 – DVD-Recensie

Baas Boppe Baas, van 2001 tot en met 2005 succesvol uitgezonden op Omrop Fryslân, zorgde voor een primeur in de Nederlandse omroepgeschiedenis. Nog nooit eerder was een regionale omroep in staat een dergelijk grote productie te maken. Kosten noch moeite werden gespaard om een waardige eigen dramaserie in het Fries te maken. De serie, onder regie van Steven de Jong, was al snel een groot succes. Toen ze voor het eerst op Omrop Fryslân werd uitgezonden, keken er gemiddeld 170.000 mensen per aflevering. Wegens dit succes werd Baas Boppe Baas nadien ook op RTV Oost en Nederland 1 uitgezonden. Vorig jaar verscheen het eerste deel van de serie op dvd, in februari van dit jaar was deel 2 aan de beurt.

De familie Baas woont in een dorp ergens in de Friese Wouden. Hoofdpersoon is Beant Baas (Rense Westra). Beant is van het type mopperkont. Zeker nu hij wegens rugklachten zijn oorspronkelijke beroep als drukker niet meer mag uitoefenen. Beant heeft overal een mening over en hij is in de gelukkige positie dat hij deze conservatieve gedachten kwijt kan in zijn column in het dorpsblad, een positie waar hij overigens graag over opschept. Hij is getrouwd met Joukje (Hilly Harms). Joukje komt uit een boerenfamilie. In de serie fungeert zij als de neutraliserende persoon, die heel lang de lieve vrede kan bewaren, maar als het moet ook fel kan ingrijpen. Beant en Joukje hebben een zoon, de veearts Sjoerd (Thijs Feenstra), met wie ze samen in één huis wonen. Sjoerds vrouw, Talieta (Meriyem Manders), maakt altijd ruzie met Beant. Dit heeft veel te maken met het feit dat ze niks moet hebben van het Friese leven, wat bij Beant natuurlijk in het verkeerde keelgat schiet.

In de drieëntwintig afleveringen op deze dvd zien we Beant weer zoals we hem gewend zijn: mopperend, scheldend en vol vooroordelen. Vooral in zijn veilige stamcafé, waar hij zich volledig thuis voelt, laat hij goed van zich horen. Maar ook in zijn columns houdt hij er extreme meningen op na: zo wordt de lintjesregen afgedaan als ‘allemaal vriendjespolitiek’ en discrimineert hij een Bosnische vrouw die zich moeilijk aan het Friese leven kan aanpassen. Vanzelfsprekend roept dit meer dan eens reacties op, waardoor conflicten niet kunnen uitblijven. Ook krijgt Beant te maken met tragische omstandigheden van zijn naasten en krijgt hij zelf ook te maken met lichamelijke klachten, waardoor hij zijn eigen leven en het leven in het algemeen een stuk beter begint te waarderen.

Het grootste probleem van Baas Boppe Baas betreft de goedkope ‘look’ en het beperkte spel van een groot deel van de cast. Enkel Rense Westra weet te overtuigen als mopperkont Beant. Het spel van de rest van de cast kenmerkt zich door het overdreven tonen van emoties en het uitspreken van dialogen op een opleestoontje. Dat de karakters vrijwel allemaal stereotypen betreffen – wat gezien het feit dat we met een regiosoap te maken hebben geen verrassing mag heten – draagt ook niet bij aan de diepgang van de karakters of een eventuele versterking van het inlevingsvermogen van de kijker.

Qua vormgeving moet de serie het stellen met beperkte studiodecors en -attributen die, in combinatie met het bloedeloze en clichématige camerawerk, een goedkope indruk achterlaten. De enige positieve kanttekeningen die we bij het geheel kunnen plaatsen hebben, naast de verschijning van Rense Westra, betrekking op de sfeervolle muziek van Ronald Schilperoort – die eerder al uitstekend werk afleverde voor Steven de Jongs Schippers van de Kameleon en De Scheepsjongens van Bontekoe – en het feit dat de serie, ondanks alle negatieve opmerkingen, nergens echt gaat vervelen.

De serie staat in de oorspronkelijke 4:3 verhouding op de dvd. De kwaliteit is redelijk, zeker voor een televisieserie die het moest stellen met technisch beperkte filmische middelen. Hierdoor heeft het beeld van nature al geen al te denderende scherpte en detail meegekregen, met als resultaat dat het beeld een beperkte, maar alleszins acceptabele indruk achterlaat. Beeldbeschadigingen in de vorm van spetters of ander beeldvuil is afwezig. Aliasing is in lichte mate aanwezig. Het grootste punt van kritiek betreft de ingebrande Nederlandse ondertiteling. Een ondertitelspoor is geen overbodige luxe, maar zeker voor de Friezen zelf is het jammer dat deze niet is uit te schakelen.

Het geluid staat in een simpele, maar doeltreffende 2.0 track (192 kb/s) op de dvd. De sfeervolle muziek van Ronald Schilperoort komt goed uit de speakers en de dialogen klinken helder en warm. Beschadigingen of ruis zijn nergens waarneembaar.

De drieëntwintig afleveringen van elk een half uur staan verspreid over drie dvd’s. De afleveringen zijn niet opgedeeld in hoofdstukken. De menu’s van de dvd’s zijn simpel vormgegeven en makkelijk te bedienen. Op de eerste disc vinden we naast acht afleveringen ook nog wat promotionele trailers voor andere releases van Bridge en een half uur durende making of terug.

ca. 690 minuten
5 februari 2008
2