Boven de Bergen – DVD-Recensie

Eigenlijk wilde regisseuse Digna Sinke (Atlantis, De stille Oceaan) het levensverhaal van Belle van Zuylen verfilmen, maar het historisch georiënteerde project kwam door een gebrek aan interesse van potentiële geldschieters niet van de grond. Met het ‘moderne’ en in Nederland gesitueerde Boven de Bergen (1992) maakte ze vervolgens een veredelde road-movie waarin vermoeide veertigers peinzen over het heden, verleden en de toekomst. De wandeltocht van Pieterburen naar de Sint Pietersberg die een groep vrienden onderneemt staat symbool voor het leven, dat volgens de regisseuse bestempeld kan worden als een mentale reis: ‘Een samenballing van hoe je je leven inricht’. In filosofisch getinte, maar wollige dialogen en met strelend camerawerk van Goert Giltay (Het stenen Vlot, Duska) wordt het leven in al haar vluchtigheid besproken. Het levert een overduidelijk symbolisch bedoeld maar vaak tergend traag geheel op, dat de aandacht van de kijker maar moeizaam weet vast te houden.

De film staat in haar oorspronkelijke beeldverhouding letterboxed op de DVD. Dit houdt in dat er niet optimaal gebruik wordt gemaakt van de aanwezige beeldlijnen op een breedbeeldtelevisie. In tegenstelling tot een anamorfe transfer wordt 33% van het aantal aanwezige beeldlijnen niet gebruikt. Scherpte en detail zijn hierdoor vanzelfsprekend niet optimaal. Verder oogt de print echter meer dan degelijk. Op wat filmspots en spetters na oogt de transfer redelijk helder en is het contrast meer dan degelijk. Het grootste deel van de film is opgenomen in zwart-wit, slechts enkele sequenties zijn in kleur geschoten. Er is optionele Engelse ondertiteling aanwezig.

De geluidsband is gecodeerd als een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s). Deze is vrij van beschadigingen en ruis. Het geluidsspoor bestaat voor het overgrote deel uit dialogen, die goed verstaanbaar en helder uit de frontspeakers komen.

Net als de andere releases uit de SNG Film-reeks van Filmfreaks is ook op deze DVD elk spoor van extra’s afwezig. Via het hoofdmenu is het enkel mogelijk de film te starten, de ondertiteling te activeren of naar een scène te gaan. De film is opgedeeld in acht hoofdstukken.

ca. 104 minuten
Filmfreaks
25 mei 2009