Calimucho – DVD-Recensie

De erfenis van haar overleden zus Jena drukt zwaar op Dicky’s schouders. In het kleine familiecircus van haar ouders heeft Dicky een halfslachtige relatie met haar zwager Willy, die weduwnaar is van haar overleden zus Jena. Dicky zorgt voor Jena en Willy’s zoontje Timo alsof hij haar eigen kind is. Als Willy’s ouders voorstellen om Timo naar een internaat te sturen, begrijpt Dicky niet hoe Willy het ermee eens kan zijn om zijn zoon ‘weg te stoppen’.

De jonge Tunesische tentbouwer Tarek is net aangenomen om een seizoen in het circus te werken. Willy drinkt meer Calimucho dan goed voor hem is, en Dicky brengt steeds meer tijd door in het gezelschap van Tarek.

Langzaam maar zeker realiseren de anderen zich dat Dicky’s gedrag ingrijpende gevolgen heeft; het kaartenhuis van instabiele relaties wankelt en dreigt het circus te ontwrichten. Dicky beseft dat ze een drastische keuze moet maken; niet alleen tussen de twee mannen in haar leven, maar vooral tussen de liefde voor de kleine Timo, de liefde voor het circus en haar familie en uiteindelijk voor zichzelf.

Niet geheel ontrecht werd Calimucho tijdens het Nederlands Filmfestival bekroond met de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek. Eugenie Jansen (die al eerder werkte met amateuracteurs in haar speelfilmdebuut Tussenland) leverde dan ook een van de meest bijzonder films van het afgelopen jaar af. Met een verrassend sterk spelende cast, daadwerkelijk afkomstig uit de cirucswereld en alweer geheel bestaande uit amateuracteurs, weet deze bijzonder sterk en effectief geregisseerde ‘fictieve documentaire’ de kijker op een overtuigende manier bij het reilen en zeilen van het circusgezin te betrekken. Daarin wordt Jansen op uitstekende wijze ondersteund door het sterke camerawerk van Adri Schrover en de doordachte montage van Patrick Minks.

Muzikale intermezzo’s weten op een knappe manier de verschillende ietwat fragmentarische sequenties van een grotere dramaturgische context te voorzien.  Zo krijgen de ingetogen en afstandelijk gespeelde – en daardoor ook realistische – scènes precies de juiste diepste.  De begeleidende onderbrekingen worden echter gespeeld door de muzikanten van het circus zelf, en zo blijven fictie en documentaire op onnavolgbare manier door elkaar lopen. Helaas is de unieke aanpak zo overtuigend dat de film, zoals het echte leven, niet over de gehele lengte blijft beklijven.

Adri Schover draaide Calimucho als een documentaire (digitaal) op video, en gezien deze insteek is de gepresenteerde tranfer prima te noemen. De transfer is, zoals het zich bij een recente film betaamt, vrij van beschadigingen, maar kent wel enkele  standaard ‘video’-kwalen. Zo is het contrast niet altijd optimaal en het zwartniveau met momenten wat bleek. Verder ziet het beeld er echter scherp uit en komt het ingetogen kleurenpallet goed tot zijn recht. De semi-documentaire stijl in acht nemend voldoet de transfer aan de verwachtingen. De film is op de momenten dat een andere taal dan de Nederlandse wordt gesproken ondertiteld, en kan over de gehele lengte voorzien worden van Engels onderschrift. Helaas ontbreekt ondertiteling voor doven en slechthorenden.

We vinden de film met een Dolby Digital 5.1 geluidsband terug op deze DVD. Opnieuw moet bij de beoordeling van de technische aspecten het semi-documentaire karakter van de film niet vergeten worden. Live opgenomen dialogen vormen de hoofdmoot, afgewisseld met enkele muzikale intermezzo’s. Geen spectaculair geluid, maar alles wordt keurig gepresenteerd. De dialogen zijn prima te verstaan en de begeleidende muziek komt vol uit de speakers. Storende beschadigingen komen niet voor.

Als eerste treffen we in het ’trailer’-menu een viertal trailers aan, waaronder de originele bioscooptrailer van Calimucho, gevolgd door die van Het Zusje van Katia, Wolfsbergen en de Quality Film Collection. Daarnaast staat de voor Omroep Brabant gemaakt reportage ‘Vergezichten: Het Wonderlijke Leven van Circusdirecteur Peter Verberk’ op deze DVD. Gedurende 22 minuten wordt er een beeld geschets van de circusdirecteur uit Mill die in de film van Eugenie Jansen een rol speelt die verdacht veel gelijkenissen vertoond met zijn echte leven in en rondom circus Harlekino. Inhoudelijk zijn er geen referenties aan Calimucho te vinden, aangezien deze reportage al een paar jaren oud is.

De selectie aan extra materiaal wordt afgesloten met een blik achter de schermen van zo’n 25 minuten, waarbij interviews met cast en crew worden afgewisseld met beelden van op de set. Vooral de gesprekken met regisseuse Jansen en producente Stienette Bosklopper bieden een intressante blik op de totstandkoming van deze film.

Prijzenswaardig dat A-film ook voor een kleine film als deze een aardig pakket aan extra’s heeft weten te verzamelen, maar gezien de bijzondere aard van de film zou een audiocommentaar-track van de regisseuse niet misstaan hebben.

ca. 90 minuten
A-film
26 februari 2009