Carmen meets Borat – DVD-Recensie

De recensie van deze film, die hieronder in beknopte vorm te vinden is, werd geschreven door Matthijs Bockting.

Je dorp zal maar ‘modder’ betekenen. Dan ben je al zo goed als verdoemd natuurlijk. In Roemenië is het zo gesteld met het dorpje Glod. Regisseuse Mercedes Stalenhoef – die drie jaar geleden indruk maakte met haar debuutfilm Ik Wil Nooit Beroemd Worden – belandde per toeval in dit dorpje, waar haar oog viel op Carmen, het meisje achter de bar. Ze vond haar zo interessant, dat ze terug ging om een documentaire over haar te maken. En toen was er tijdens het draaien opeens Borat. Weet u het nog? Dat gekke, besnorde typetje uit Kazachstan, vertolkt door de Britse komiek Sacha Baron Cohen. Want laat deze nu juist het dorpje Glod hebben uitgekozen om hier één van de scènes voor zijn gelijknamige film te draaien. Stalenhoef bleek niet om Borat heen te kunnen en vlocht hem op een subtiele manier in het verhaal van een meisje dat probeert te groeien in een omgeving waar al jaren alles is uitgebloeid.

Van Borat zien we in de hele film niet meer dan een video die de dorpsbewoners bekijken en er achter komen dat ze als verkrachters, hoeren en gekken zijn neergezet. Niet een enorm positief beeld dus, zo dachten ook een tweetal advocaten die geld roken en besloten de belangen te behartigen voor de dorpsbewoners. Ze zouden die Cohen eens een lesje leren en de dorpsbewoners miljoenen gaan bezorgen. Maar Glod zou Glod niet zijn, als dit niet geheel volgens plan loopt. Uiteraard zien de dorpsbewoners al dollartekens in hun ogen voordat ze ook maar één echte dollar hebben gezien. En hoofdpersoon Carmen? Die stond erbij en droomde over een leven als soap-actrice in Spanje, over een leven weg uit Glod.

Carmen Meets Borat is een mooi portret over een meisje dat letterlijk vast zit in de modder. Al werkend achter de bar droomt ze van een beter leven, van buiten waar “de mooie mensen en dingen zijn”. Maar hoeveel Carmen ook droomt, fantaseert en mijmert, het lijkt allemaal ijdele hoop. Ze heeft ruzie met haar ouders omdat ze als zeventien-jarige nog niet getrouwd is – in het dorp is het gebruikelijk om op je vijftiende te trouwen –, ze wordt bestolen door haar vriendje en dan is er ook nog het hele gedoe rondom Borat, waar ze ook niet vrolijk van wordt. In de scènes waarin ze te zien is – keuvelend met haar vriendinnen of werkend in de bar – worden via een indringende voice-over haar gedachten en overpeinzingen geregistreerd. In combinatie met de weinige dromen die de overige dorpsbewoners lijken te hebben, zorgt dit voor een prachtig, maar tevens droevig contrast. Je gaat je dan ook afvragen op welk punt Carmen eveneens het bijltje erbij neergooit en stopt met dromen, maar gelukkig stopt ze niet. Blijkbaar is het de remedie om te overleven: durf te dromen.

Voor de complete recensie van de film klik hier.

De film staat in haar oorspronkelijke 1,78:1 verhouding anamorf op de DVD. Op de beeldkwaliteit valt weinig aan te merken, al blinkt de transfer nergens in uit. Zoals we van een recente film mogen verwachten, zijn beschadigingen in de vorm van spetters of filmspots niet op te merken. Een groot minpunt betreft de ingebrande Nederlandse ondertiteling. Deze is dus niet uit te schakelen.

Carmen meets Borat krijgt een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s) mee. Deze is vrij van beschadigingen en brengt de dialogen op een heldere, natuurlijke manier. Beschadigingen of ruis zijn afwezig.

Via het statische menu is er enkel de keuze de film te starten of naar de hoofdstukindeling te gaan. De film is opgedeeld in acht hoofdstukken. Extra’s zijn niet aanwezig.

ca. 84 minuten