Carmen van het Noorden – DVD-Recensie

Carmen van het noorden, geregisseerd door speelfilmdebutant Jelle Nesna, is een eigentijdse bewerking van de gelijknamige opera van Georges Bizet uit 1875. De jonge en onzekere rechercheur Joz (Tygo Gernandt) krijgt zijn eerste moordzaak toegewezen. Tijdens zijn zoektocht naar de moordenaar laat hij zich verleiden door de geheimzinnige Carmen (even sensueel als mysterieus gespeeld door ontdekking Sanguita Akkrum) en raakt verstrikt in een gevaarlijk spel tussen lust en liefde.

Met een catchy soundtrack van de populaire urban-artiest Perquisite en rollen voor Duvel, Jiggy en GMB richt Carmen van het noorden zich overduidelijk op een jeugdig hiphop publiek. Hoewel de plot en karakters weinig om het lijf hebben, is de zichtbaar met veel enthousiasme gemaakte film een vlot en vermakelijk schouwspel. Dit is met name de verdienste van de sfeervolle fotografie, vlotte montage en enkele sterke scènes, waarin de diepere lagen die het oorspronkelijke verhaal herbergt boven komen drijven.

Lees hier een interview met regisseur Jella Nesna.

De film staat in de originele 1,85:1 verhouding anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is prima. Beschadigingen blijven achterwege en qua scherpte, detail en contrast scoort de print uitstekend. De prachtige, veelal blauwe, kleurtinten worden sfeervol en natuurlijk weergegeven. Er is optionele Engelse ondertiteling aanwezig.

Drie geluidssporen dit keer op de DVD. Gezien de inferieure kwaliteit en de nadruk die de film legt op de soundtrack, neemt de Dolby Digital 2.0 track ietwat overbodige schijfruimte in, al is de track technisch naar behoren. Het Dolby Digitia 5.1 en DTS 5.1 geluidsspoor genieten vanzelfsprekend de voorkeur, door een betere spreiding, warmere klank en meer detail. Alle drie de tracks zijn vrij van beschadigingen en brengen de dialogen op een goed verstaanbare, heldere manier.

Het menu van de DVD is sfeervol vormgegeven met beelden en muziek uit de film. De DVD zit verpakt in een mooi vormgegeven keepcase met kartonnen slipcase. Wanneer de DVD wordt opgestart, wordt een drietal promotionele trailers getoond. Deze zijn te skippen via de  ‘next chapter’ toets op de afstandbediening. Via het hoofdmenu is het mogelijk de film te starten, naar de hoofdstukindeling te gaan, taal- en geluidsinstellingen te veranderen, de promotionele trailers (nogmaals) te bekijken of naar het extra menu te gaan.

De extra’s op de DVD bestaan uit de originele bioscooptrailer (2 minuten), twee videoclips (7 minuten), een nogal nietszeggend fragment uit de originele Een Carmen van het Noorden (2 minuten) en een drietal vlot gemaakte en interessante making-of filmpjes (35 minuten). Het feit dat men een fragment uit de originele Een Carmen van het Noorden heeft toegevoegd verdient lof, maar het is een gemiste kans dat niet de gehele film op de DVD (desnoods als bonus-disc) aanwezig is.

ca. 82 minuten
9 februari 2010
2