Castingx – DVD-Recensie

Met een budget van 200.000 euro en ‘gratis’ medewerking van diverse cast- en crewleden (men zou pas worden uitbetaald als de film uit de kosten zou komen) konden regisseur Ad Bol en producent Edvard van ’t Wout eindelijk hun grote droom werkelijkheid laten worden: het realiseren van een heuse speelfilm. Het scenario werd geschreven door de regisseur zelf, met medewerking van Hugo Metsers. Hulp of begeleiding van een gespecialiseerd iemand had men kennelijk niet nodig. Eind 2003 reisden de cast en crew naar Spanje om daar binnen twee weken alle benodigde scènes te schieten.

Bol en Metsers bedachten een pervers en ongeloofwaardig verhaal over de eenzame Steven (Klemens Patijn), die zijn dagen slijt in de benzinepomp van zijn vader, Charly (Johnny Melville). Deze houdt zich voornamelijk bezig met de productie van goedkope pornofilms en komt enkel bij zijn zoon langs om te controleren of hij wel genoeg geld heeft verdiend. Dit gaat echter niet altijd even vriendelijk: Steven wordt elke keer uitgescholden en vernederd. Wellicht verklaart dit waarom Steven fantaseert over films en elke keer als er een vrouw bij de benzinepomp stopt, hij deze stiekem filmt met de bewakingscamera. Als op een dag de mooie Helena (Ellen ten Damme) arriveert, is Steven verkocht. Hij wordt verliefd en bespiedt haar. Hierdoor ontdekt hij echter niet alleen meer over deze geheimzinnige schoonheid, maar ook steeds meer over zijn traumatische verleden …

Castingx is ongetwijfeld één van de slechtste Nederlandse films van dit decennium. Het scenario van Bol en Metsers is van bedroevend niveau en moet het naast het ontiegelijk trage tempo stellen zonder enige diepgang of spanning. Door middel van een misplaatste en quasi-stoere voice-over wordt het flinterdunne verhaaltje aan elkaar gebreid, zonder op ook maar enig moment te overtuigen. De film staat bol van de ongeloofwaardige, onnozele en platte scènes, die door de minstens zo bedroevende dialogen nog pijnlijker worden om naar te kijken.

De personages zijn stuk voor stuk irritante psycho’s en idioten, mensen met nare trekjes en idioot gedrag. Zelfs de hoofdpersoon, die toch de sympathie van de kijker moet wekken, is niet ongeschonden op papier gezet: naast zijn spastische uitspattingen is ook hij een vrij onsympathiek en naar personage. Zijn handelingen zijn bovendien onlogisch en inconsequent, waardoor enige vorm van begrip of medeleven ontbreekt. Dat de acteurs en actrices stuk voor stuk beroerd presteren en zich vreselijk schuldig maken aan over-acting, zorgt ervoor dat de irritatie bij de kijker alleen maar groter wordt.

Castingx werd door de makers aangeprezen als een “psycho-chiller-thriller”, maar heeft geen van al deze elementen in zich. Spannend, vlot of aangenaam is de film nooit. De diepzinnige en artistieke bedoelingen worden verduidelijkt door het pretentieuze camerawerk, waarbij de camera voortdurend rond een in de verte starend personage draait. Niet alleen daalt het tempo hierdoor naar het absolute nulpunt, ook stralen de beelden niks uit. Naast de kleurloze acteurs is ook de weinig imposante soundtrack hiervoor verantwoordelijk. Beeld en geluid gaan niet samen. Op een paar aardige shots na valt er dan ook weinig te genieten.

Waardering: half

De film is in haar oorspronkelijke 1.78:1 verhouding anamorf vastgelegd op dvd. De print oogt haarscherp, met een uitstekend zwartniveau en een goed detail. Het geheel is vrij van beschadigingen of andere mankementen. De kleuren ogen mooi helder en warm. In de flaschback-scènes is er door de makers bewust een grove korrel aan het beeld toegevoegd. Kwalijk is wel het feit dat de Nederlandse ondertiteling niet is uit te schakelen.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 gecodeerde track (384 kb/s) op de dvd. Deze klinkt goed, met een mooie laag en redelijke spreiding. De film is Engels gesproken. De muziek komt mooi uit de speakers en de dialogen zijn goed te verstaan.

Via het statische menu van de dvd is enkel de optie play movie te selecteren. De film is opgedeeld in 21 hoofdstukken. Er zijn geen extra’s aanwezig.

ca. 90 minuten
Just Entertainment