De Gulle Minnaar – DVD-Recensie

De Gulle Minnaar (1990) van regisseuse Mady Saks, gebaseerd op twee novelles van Marjan Berk, vertelt het verhaal van vrouwenversierder Peter Heg. Zijn vrouw heeft hem verlaten en nu moet hij zijn 10-jarige zoontje Tommy helemaal alleen opvoeden. Als enige vader tussen allemaal moeders brengt hij hem iedere morgen naar school. En regelmatig laat hij zich dan door een van die moeders verleiden … Maar dan ontmoet hij als een letterlijk geluk bij een ongeluk de mooie radiopresentatrice Mascha, die net haar eigen man in de steek heeft gelaten. Mascha trekt al snel bij Tommy en hem in.

Peter wordt snel verliefd op haar en houdt zich hierdoor voor zich niet meer te laten verleiden door een van de moeders van Tommy’s school. De moeders pikken dit echter niet, vooral roddeljournaliste Hedda is daarbij bijzonder hardnekkig. Samen met haar ex-man gaat ze op pad om foto’s te bemachtigen van Peter en zijn vrouwen. Dit lukt en een confronterende fotoreportage in een roddelblad is het gevolg. Mascha, teleurgesteld in Peter, gaat weg en begint een kortstondige relatie met een tv-producer. Maar Peter zou Peter niet zijn als hij alles in het werk stelt om Mascha terug te winnen.

De Gulle Minnaar is een bijzonder flauwe en platte film, waarin enkel de muziek van Henny Vrienten, de locaties en de aankleding van de productie op enige waardering kunnen rekenen. De rest is beroerd, en niet zo’n beetje ook. De grappig bedoelde situaties en dialogen zijn zo flauw en plat dat ze eerder irritatie opwekken. De acteerprestaties zijn wisselvallig. Peter Faber is zoals altijd degelijk, maar een aantal bijrollen zijn bijzonder pijnlijk en over-the-top.

Het grootste probleem van De Gulle Minnaar is echter dat de film zichzelf veel te serieus neemt. Een portie zelfspot had geen kwaad gekund om het geheel beter verteerbaar te maken. Wanneer men zichzelf in de tweede helft van de film enkele malen op de hak neemt is het geheel al een stuk beter kijkbaar, maar ook hier zijn de ‘grappen’ van bedenkelijk niveau. Ander groot minpunt is het feit  dat de reclame er meters dik bovenop ligt; veelvuldig vliegen de blikjes drank je om de oren. De film wordt hierdoor vaak onnodig onderbroken.

Hoe een vakman als Houwer zo’n waardeloos product af heeft kunnen leveren is een raadsel. Dat hij zelf ook nog verantwoordelijk was voor de montage en dubbing komt de film ook niet ten goede. De gesproken tekst loopt a-synchroon. Dit ziet er erg amateuristisch uit en doet je twijfelen aan de oprechte bedoelingen van de prent. Hoe kan men ooit tevreden zijn met een dergelijk geluidsbeeld? Dat het nog slechter kan dan deze film bewees Houwer in 2006 met Het Woeden der gehele Wereld, die zonodig nog slechter is dan dit wanproduct.

Waardering: *

Het duurde lang voordat Rob Houwer het startsein voor de verfilming kon geven. Jarenlang werd er gewerkt aan een geschikt scenario. Uiteindelijk vond Houwer Mady Saks bereid de film te gaan regisseren. Zij liet achteraf echter nadrukkelijk blijken te zijn ingehuurd en zelf weinig affiniteit met het geheel gehad te hebben. Dit verklaart waarschijnlijk ook de hoogst uitzonderlijke titel ‘montage supervisie: Rob Houwer’ op de titelrol. Uiteindelijk werd De Gulle Minnaar een van de grootste flops in de Nederlandse filmgeschiedenis. Zelden waren ook de critici zo unaniem in hun afkeuring, die zelfs door de acteurs werd gedeeld. Dat de film uiteindelijk toch nog 30.048 bezoekers naar de bioscopen wist te lokken, mag opmerkelijk worden genoemd.

Het 1.78:1 letterbox beeld oogt redelijk goed. Jammer dat de film niet anamorf is vastgelegd, waardoor er niet optimaal gebruikt wordt gemaakt van het aanwezige aantal beeldlijnen. Het beeld is af en toe iets te verzadigd waardoor de huidskleur van de spelers soms wat te rood oogt. Zwartniveau, scherpte en detaillering zijn redelijk. Er is geen ondertiteltrack aanwezig.

Het geluid staat in een mono Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en in een unwrapped Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track op de dvd. Unwrapped houdt in dat de geluidstrack via een elektronische weg is afgeleid van het oorspronkelijke geluidsspoor. Beide tracks hebben last van een storende ‘rumble’. Het lijkt net of de track is opgenomen achter een station of vliegveld. Bij de 5.1 mix klinkt deze rumble wat harder doordat ze nu ook vanuit de achterkanalen de kamer in wordt verspreid. De 2.0 track geniet alleen al hierdoor een kleine voorkeur. De dialogen zijn goed verstaanbaar, helaas loopt het geluid wel licht a-synchroon. Dit is echter niet te wijten aan een productiefout van de dvd, maar aan de dubbing en geluidsmontage van de film zelf. Teleurstellende geluidskwaliteit.

De film is verdeeld in een schamele 5 hoofdstukken. Het menu bestaat uit een statisch plaatje, dat hetzelfde is als de cover van de dvd. Er is geen achtergrondmuziek aanwezig in het menu. De dvd zit verpakt in een keepcase met daaromheen een kartonnen slipcase. Het geheel ziet er simpel, maar stijlvol uit. Bij de dvd zit een inlay van 2 pagina’s met daarin achtergrondinformatie over producent, regisseur, schrijfster, hoofdrolspelers en wat stukken uit recensies. Leuke extra, die wat mij betreft standaard (wat uitgebreider) mag worden ingevoerd bij elke film.

ca. 90 minuten
Indies Home Entertainment
19 juli 2005